EL MOVIMENT CORAL CATALÀ (2a part) - Anna Artigas i Vilaplana



El reconeixement a dos mestres: Antoni Nicolau (Barcelona, 1858-1933) i Felip Pedrell( Tortosa, 1841-1922)

El repertori del moviment coral té una orientació amplíssima. La diferència entre altres cors mixtos europeus és la presència del cançoner tradicional amb aportacions tan genuïnes com el poema coral. Posem com a exemple del que volem transmetre  la cita de Richard Strauss a Lluís Millet on sap donar importància a la música i en concret a un tipus de música catalana “el vostre institut coral [referint-se a l’Orfeócatalà] és únic en el seu gènere“.

Hi havia dos tipus de repertori imprescindible per als orfeons:
·       La cançó harmonitzada  i les composicions originals. Hem d’explicar que la cançó popular s’ha mantingut gràcies als arranjaments. El que interessa realment remarcar tal i com ressenya Josep Maria Mestres (1) és el perquè es busca la influencia del s.XIX, quan els autors, com ara Pedrell van escriure músiques molt més modernes en altres gèneres. L’objectiu dels arranjaments de cançó populkar er que la melodia es seguís bé.
·         Les grans obres simfònico-corals. 


 Antoni Nicolau.jpg   
                                                           Antoni Nicolau

Pel que fa als dos compositors hem de dir que exerciren una influència importantíssima. Tots dos, Antoni Nicolau i Felip Pedrell  donaren a la música catalana una transmissió de genuïnitat de l’essència racial. Algunes obres del primer, L’himne al Poeta, Entre flors, Cant elegíac a la memòria del Dc. Robert,  i la glossa de les obres tradicionals El Noi de la Mare, La Mare de Déu. Pel que fa a La mort de l’escolà s’inclou en el cicle montserratí format per Salve Regina, Cançó dels escolans, Cançó de la Moreneta, Cançó del pelegrí, Cançó dels llauradors i Cançó de la rosa. Els dos autors són els que possibilitaren –amb l’ensenyament i amb l’exemple- que adquirís categoria un impuls musical (amb resultats importants com és el desenvolupament dels orfeons). Pedrell va fer una important tasca en la investigació i difusió de la música antiga espanyola i catalana. Els seus treballs abasten èpoques i gèneres diversos (òpera, orgue, música culta i popular). Per tant només com a conclusió podem afirmar que va ajudar a fer conèixer  el patrimoni català i l’espanyol, en tots els seus gèneres. Destaquem com a exemple la publicació sobre La festa d’Elx o el drama litúrgic espanyol.

Resultat d'imatges de felip pedrell
Felip Pedrell


El repertori d’un orfeó o cor havia d’incloure obres com:

-          L’Himne a la Senyera ( Lluís Millet )
-          La Sardana de les Monges (Enric Morera)
-          Les fulles seques (Enric Morera)
-          Sant Josep i Sant Joan (Antoni Pérez Moya)
-          Els fadrins de Sant Boi (Antonio Pérez Moya)
-          L’Empordà  (Enric Morera)
-          L’hereu Riera (Josep Cumellas Ribó)
-          Brindis (W.A.Mozart)
-          ...

Notes: (1) Josep Maria Mestres Quadreny: Pensar i fer música, p.79. Ed.Grup 62. 2000. altres obres del mateix autor són: Tot muda de color al so de la flauta (2003).
Aquest escrit ha estat elaborat parcialment amb informació extreta del llibre “El cant coral a Catalunya (1891-1979“ de Pere Artís.

 
Anna Artigas i Vilaplana - 16 de febrer de 2015

Fotografies extretes de Viquipèdia

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

UNITS PER UNA AFICIÓ COMUNA: EL CANT - Teresa Ribas i Roqueta

IDIL·LI, DE JOAN ALTISENT - Xavier Merino

L'IRIS. UN ANY DESPRÉS - Salvi de Castro