CICLE LES PÀGINES MÉS BELLES DE LA MÚSICA SACRA - Jessica Cortés

 

Concert a Ceret

El cap de setmana del 5/6 d’abril ens vam poder submergir en una acurada i sublim selecció de peces de Música Sacra. Peces que han perdurat en el temps i que en respirar-les fan reviure l’espiritualitat amb què els mateixos compositors la vivien.

L’art de materialitzar una cosa tan volàtil com una melodia requereix tenir una gran sensibilitat, sentit del ritme, constància i fidelitat al llenguatge propi.

Si anem a l’etimologia sagrat vol dir sant, per tant, música sacra és la música sagrada. Històricament es concebia per cantar-la, tocar-la o interpretar-la en contextos litúrgics o religiosos.

Per al Cor participar en el Cicle les pàgines més belles de la Música Sacra ha estat motiu de joia i agermanament amb la Catalunya Nord.

Dissabte 5 d’abril el Cor Maragall emprenia el seu viatge cap a Ceret amb moltes ganes de donar el tret de sortida a la gira per Catalunya Nord.

En arribar a Ceret els membres del Cor recorreguérem els carrers empedrats meravellats per l’estil pintoresc del poble. Per arribar a lEsglésia de Sant Pere.

En el punt més elevat de la vila ens donà la benvinguda la portalada de l’any 1398 de marbre blau de Ceret.

Dins l’església els components de l’orquestra OSAR i els del Cor Tutti Canti ens acolliren amb gentilesa.

Dos tocs de batuta van donar lloc al silenci previ a l’inici de l’assaig i prova de so. L’acústica fantàstica de l’església amb la divina fusió de les veus dels dos cors i la qualitat exquisida de l’orquestra simfònica, dirigits tots amb gran mestria i precisió pel director Bernard Salles.

El viatge sonor i sensitiu per les peces escollides impregnava l’espai i donava la benvinguda a la soprano Tina Gorina, que va acabar d’arrodonir la lleugeresa de l’assaig amb tendresa i una elegància vellutada.

En acabar l’assaig ens vam endinsar una mica més en l’espai i ens vam familiaritzar amb la bonica capella i vam respirar el silenci preuat de la sagristia.

A les sis de la tarda tots els cantaires i els músics juntament amb el director de l’orquestra ja col·locats a lloc creàvem una atmosfera de solemnitat.  Arribava així el moment més màgic i decisiu del concert; el silenci, la respiració unificada i la intenció que en són la brúixola. En aquest instant el cor de tots s’unifica i la resta és una dansa imperceptible per a la vista, però les ànimes la reconeixen i s’eleven amb les meravelloses composicions.

El concert s’inicià amb Gloria d’A. Vivaldi, tot seguit els corals Coral del qui vetlla, Mein Jesu i Jesus meine Freude, totes tres peces de J.S. Bach. El recorregut continuava amb tres extractes del Requiem de Mozart amb l’ordre següent: Confutatis, Lacrimosa i Dies Irae.

Després arribaren dos fragments de l’obra del director B. Salles Les set paraules de Crist a la creu, la núm. 4, Déu meu, perquè m’has abandonat i la núm. 6, Tot s’ha complert.

Tot seguit tres fragments del Requiem de G.Fauré: Introit i Kyrie, Pie Jesu  i Agnus Dei.

A continuació la soprano Tina Gorina interpretava l’Ave Maria de G. Caccini

El repertori seguia amb la nadala austríaca Still, Still, Still, arranjada per Mack Wilberg.

La següent joia musical era l’Ave Maria de A. Piazzola cantada amb molta força per Tina Gorina. 

El concert finalitzà amb El cant dels Ocells una peça on la natura celebra el naixement del nen Jesús. La primera estrofa interpretada per la solista i la segona i tercera per solista i cor.

El públic fascinat va restar un minut en silenci per esclatar en una onada d’aplaudiments.

Com a agraïment vam oferir dos bisos: el Cantique de Jean Racine, Op. 11 de G. Faure  i l’Hallelujah Chorus d’El Messies de Händel.

El resultat va ser un concert ple de sensibilitat, força, direcció, harmonia, elegància i passió.


Concert a Prada

Diumenge 6 d’abril - Prada

El cor surt a les dues i vint amb calma i alegria cap a Prada, una hora i trenta-dos minuts al davant per fer un recorregut sensorial del paisatge i de les converses amb els companys.

En arribar a Catalunya Nord la primavera ens va fer espectadors de la seva esplendorosa bellesa, plena de verds vius i flors que vessen de colors d’una paleta experimentada. Els rierols i rius ens rebien amb aigües generoses.

Muntanyes, campanars i castells ens miraven curiosos. Restes de neu, núvols dispersos en un cel blau clar serè amb un sol viu.

En arribar érem rebuts per l’organització i guiats fins a l'Església de Sant Pere on vam fer un assaig breu però precís.

Mentre els cantaires ens familiaritzàvem amb els aires de Prada, sota la presència del Canigó. L’església s’omplia de gom a gom.

Les sis campanades marcaven l’entrada dels cantaires. L’arribada i col·locació del director d’orquestra marcava l’inici del concert.

Cantar sota l’immens retaule de fusta de l’altar major realitzat pel manresà Josep Sunyer amb la majestuosa figura de Sant Pere al centre i els tres revoltons amb estàtues i àngels va ser realment un dels components claus per crear una atmosfera encara més celestial.

La fusió de veus juntament amb l’harmonia dels instruments en un espai més recollit que el del dia anterior va fer que aquest concert tingués un palpit colpidor.

La posada en escena de la soprano Tina Gorina va acabar d’elevar la qualitat del concert amb la seva bonica veu.

En acabar el concert el públic s'aixecava amb un gran somriure animant-nos a fer que el concert tingués una durada més llarga. La resposta del director va ser aixecar la batuta i iniciar els dos bisos.

Després del concert vam compartir un aperitiu de clausura a la sala Gelcen per a tots els components dels cors i l’orquestra.

Jessica Cortés, 14 d'abril de 2025

Concert a Prada - Foto Dominique

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

EN EL TRASPÀS DE LA MONTSE - Sara Pujolràs i Naspreda

L'IRIS. UN ANY DESPRÉS - Salvi de Castro