RETROBAMENT MUSICAL A LA CATEDRAL - David Casellas Gispert

 


El 12 d’abril, el cor Maragall de Girona i el cor Tutti Canti de Perpinyà van unir les seves veus per demostrar que el Pirineu és el nus que lliga dos territoris amb unes arrels, una llengua i una història comuna; recordem que un dels primers concerts del Cor Maragall, el 1980, va ser al Retrobament Català, al castell de Bellaguarda, on es reunien els catalans d’ambdós costats de la frontera. En aquesta ocasió, a la Catedral de Girona, també la passió per la música va ajudar a restablir els llaços entre ambdós territoris catalans.

El concert de la Catedral de Girona, organitzat per l’Orquestra Simfònica Alenyà Rosselló (OSAR) i dirigit per Bernard Salles, també va comptar amb la participació d’una soprano de Sant Feliu de Guíxols, Tina Gorina, i s’emmarcà dins dels actes de celebració del 80è aniversari de la Junta de Confraries, però també va ser el darrer d’un seguit de tres concerts emblemàtics, els dos primers a la Catalunya Nord (Ceret i Prada de Conflent).

El títol va fer justícia al resultat del concert, car realment va oferir al públic un repertori basat en «Les pàgines més belles de la Música Sacra». La combinació d’obres amb el protagonisme dels cors, de l’orquestra i de la solista, van aconseguir l’èxtasi dels assistents. Després de la interpretació de cor i orquestra de fragments d’obres de Vivaldi, Bach i Mozart va arribar el moment de lluïment de la soprano Tina Gorina en una peça composta pel mateix director del concert i ben adient per a l’inici de la Setmana Santa, a partir de les set darreres paraules de Crist a la Creu.

La segona part encara va elevar encara més el grau excels del concert, amb extractes del Requiem de Fauré, les Ave Maria de Caccini i de Piazzola i una nadala austríaca, i es va cloure amb una nadala tradicional catalana, El cant dels ocells, símbol de la nació catalana, que Pau Casals va difondre internacionalment com a símbol de pau i llibertat. El Cor Maragall, a més, va dedicar aquesta peça tan nostrada a la memòria de tres persones profundament lligades al cor: la Montse, l’Isaac i la Sílvia. Els intensos aplaudiments del públic van fer que cor i orquestra oferissin dues peces més que van fer les delícies de tots: El Cantique de Jean Racine de Fauré i l’Al·leluia de Haendel.

A continuació, cors, orquestra i solista, van anar a gaudir de l’èxit del concert al Centre Cívic de la Mercè, on el cor Maragall havia preparat un piscolabis on no faltava de res, per tal que els músics i cor nord-catalans emprenguessin el retorn cap a l’altra banda del Pirineu, amb la melodia inesborrable d’una relació que ha enfortit els llaços entre terres catalanes, a voltes ben properes i a voltes massa llunyanes. Gràcies a tots els qui, amb la seva dedicació desinteressada, ho van fer possible.


David Casellas Gispert, 14 d'abril de 2025


Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

EN EL TRASPÀS DE LA MONTSE - Sara Pujolràs i Naspreda

L'IRIS. UN ANY DESPRÉS - Salvi de Castro

CICLE LES PÀGINES MÉS BELLES DE LA MÚSICA SACRA - Jessica Cortés