EL MEU COR MARAGALL - Quim Pardàs
(en Quim, el primer per la dreta a la segona filera)
El meu COR MARAGALL
Em
demanen unes lletres amb motiu del 30é aniversari del Cor Maragall i de
l’homenatge a la seva fundadora i directora Mª Àngels Alabert. La meva
relació amb ambdós ve de molt lluny. Conec a la Mª Ángels de tota la
vida, i conec el cor Maragall des de la seva fundació, doncs jo també hi
era l’any 1979. La Mª Àngels, és encara per mi l’Angelina, doncs és
així com li dèiem i encara li diem els que l’hem conegut sempre.
Els
meus primers records venen de Santa Eugènia, on ella i nosaltres vivíem
d’infants i joves. Ella vivia al barri dels Bons Aires, com en dèiem
llavors. Era un carrer de cases baixes, que anomenàvem carrer de
l’oncle Tinu, l’oncle de la Mª Ángels, on n’hi tenia unes quantes.
Aquell carrer portava directament a les hortes de Santa Eugènia, per on
jo passava sovint per anar-hi, ja que els meus pares n’hi tenien una i
em feien anar sovint a ajudar-los, cosa que no m’agradava gaire. Tot
passant per aquell carrer em parava sovint per escoltar els sons d’una
trompeta i unes portes més avall, d'un piano sonaven les rapsòdies de
Listz o els impromptus de Schubert. La trompeta era la del Mestre Manel
Saderra i el piano el tocava la llavors joveneta Angelina Alabert, que
ja el dominava perfectament. Aquí vaig començar a gaudir de la música
clàssica i no he deixat mai més de fer-ho.
Poc després ens trobàrem al Cor Parroquial de Santa Eugenia-Sant Narcís, on ella era organista i directora.
Els
anys passaven i el cuc de la música creixia. Dissortadament jo no vaig
poder estudiar música, com m’hauria agradat. Només vaig poder-ho fer uns
pocs anys, quan en tenia 17 o 18, amb 4 companys més, de la mà de Mn.
Fernando. Estudiàvem tots a casa meva amb un piano llogat al Sr.Camps,
pel qual pagàvem 50 pessetes al mes. Eren temps molt diferents i calia
treballar. La música ens quedava només per gaudir-ne escoltant-la.
La
vida continuava: amistat, festeigs, casaments... l’Angelina Alabert
amb en Pere Coma, jo amb una altra Angelina, l’Angelina Feliu. El que
no havia pogut fer jo, estudiar música, ho feren de ben petites les
meves filles, la Mª Àngels, la Lluïsa i la Montse. La professora, qui
havia de ser sino la Mª Àngels Alabert?. Les dues primeres si dediquen
professionalment i estic orgullós dels ensenyaments rebuts per la seva
professora de sempre.
La
Mª Àngels, dedicada plenament a la música i sobretot gaudint-ne. També a
la família. Els seus fills Agustí i Gemma, són la prova de la
influència materna en la seva projecció musical. Avui el seu talent
musical és reconegut arreu. Del conservatori i de les classes
particulars, n’han sortit un munt de bons músics que són testimoni del
bon magisteri i dedicació de la seva professora Mª Ángels al llarg de
tota la vida. També a destacat com a compositora. Ella viu i sent la
música plenament.
Qui no s’emociona escoltant el seu “Cant Espiritual”, amb la lletra de Joan Maragall?
I
arribem al Cor Maragall. Era l’any 1979 i d’aquesta data venen els 30
anys que celebrem. La Mª Àngels em va convidar a iniciar i participar
en aquella aventura. El 10 de Novembre va tenir lloc el primer assaig.
El primer concert, el 20 d’abril de 1980, als Salesians, a l’aire
lliure. Érem pocs, feia vent i es feia difícil poder-nos fer sentir.
D’aquell primer concert recordo entre altres, la Mercé i l’Agustí, les
meves filles Mª Àngels i Lluïsa, la Marta Orts i pocs més. Ah, i en
Narcís Fuster i en Xavier Merino, avui encara puntals del Cor. Aviat
s’incorporaren, encara nenes, la Sara Pujolrràs i la Gemma Alabert que
devien tenir 10 o 12 anys. El Cor Maragall començava ben modestament
però amb una gran il·lusió, sempre esperonats per la seva directora.
Jo,
per motius professionals vaig deixar el Cor Maragall dels primers
anys. La feina i la vida no dona a vegades per fer tot el que un
voldria fer, però l’any 1991, ja més alliberat, la Mª Àngels em va
convidar a incorporar-m'hi novament. No em vaig fer pregar, ho
esperava. Confesso que aquells anys van ser dels millors que recordo.
M’hi vaig entregar plenament. A més de cantar vaig fer-hi diferents
tasques: economia, concerts, viatges... El Cor Maragall era una segona
família. Van ser uns anys de molta activitat musical on l’amistat amb
els cantaires i la directora va ser molt intensa.
La
Missa del Gall i el ressopó de cada any eren espais d’amistat,
d’alegria i cants. Alguns anys canviava la lletra d’alguna nadala i
la cantàvem en el ressopó un cop acabada la Missa, En el del 15é
aniversari, recordo que, amb la melodia de “La Pastora Caterina”, vaig
canviar unes quantes estrofes. La primera deia així:
“Fou l’Alabert, l’Angelina,
qui una coral va crear,
la coral és cosa fina,
Cor Maragall l’hi ha posat”.
Una altra deia:
“Fa quinze anys que hem començat,
ja molts concerts hem donat,
i fins i tot a la Xina
arribarem a cantar”.
No
hi ha arribat, però tot podria ser. Els versos no tenien cap qualitat,
però volien expressar, amb una mica d’humor, el que jo sentia i el que
feia el Cor Maragall.
La nadala de l’any 1994 amb la música de “La balada d’en Lucas”, també entre d’altres estrofes, deia més o menys aixó:
“En aquest “piscolabis” de Nadal
jo voldria recordar els anys passats,
d’una colla que cantar volia, i no en sabia,
quant naixia, el nostre Cor Maragall”
“Els assajos es van fent sense parar,
la Maria Àngels, ens segueix encomanant
la joia de l’harmonia, i veient com cada dia
tot cantant es pot trobar, felicitat”.
En el 20é aniversari, l’any 1999, parodiant J.M. Serrat, cantàvem:
Ara ja tenim vint anys,
celebrem-ho amb molta força
i cantem amb veu ben forta
per molts anys COR MARAGALL!
I així, per l’estil, continuava amb unes quinze o vint estrofes més.
Recordo
amb especial emoció, sempre acompanyats per la Mª Àngels, les
participacions a algunes “Setmanes Cantant” i a “Europa Cantat”. En
aquelles estades a Herning (Dinarca) descobriem el Concert Sagrat de
Duke Ellington, a Veszprém (Hongria) la Missa Brevis de Zoltan Kodàly i a
Linz (Austria), cantarem els deliciosos opus 93 i 104 de Brahms,
dirigits per la noruega Greta Helgerod.
A
l’estada de Linz, Pere Romagós, per a tots l’Issac, cantaire que
mereixeria un punt i apart dins l’historia del Cor Maragall, ens va
demanar d’escriure unes ratlles amb les impressions d’aquell viatge
inoblidable. Jo vaig escriure aquestes ratlles davant d’uns preciosos
jardins, a Linz, escrit que es va quedar l’Isaac i que uns anys més tard
en motiu d’una trobada molt especial em va retornar. Era aquest:
“Tots els colors del verd.
-Sí, tots els colors del verd que he viscut aquests darrers anys de retrobament amb el Cor Maragall.
-Verd, que ha agafat tots el matisos seguint el pas de les estacions d’aquests anys.
-Les maduracions intenses de Herning, de Vezpren i ara especialment a Linz.
-El verd càlid de la nostra amistat, de la vostra companyia, de l’alegria compartida.
-Verd intens de tanta música, de tants cants de joia, de tristesa, d’emoció, de pau, d’enyor... de felicitat...
-Verd madur d’agraïment per tants moments d’amistat profunda per haver pogut estimar plegats , cantar, riure, plorar...
-Verd
fosc de la nit que ja s’apropa i de les meves llàgrimes al recordar
tants moments irrepetibles. Són llàgrimes, però, que amaguen una espurna
d’intensa felicitat”.
Com
deia, l’Issac, és un amic molt entranyable i un cantaire
imprescindible pel Cor Maragall. Ha fet de tot, canta bé, dibuixa
millor, fa els cartells dels concerts. Tot assajant i cantant no para de
dibuixar, i està atent als mes petits detalls de cada un i cada una
dels cantaires. Aquelles seves llibretes d’apunts i dibuixos faran
història. Però avui parlem de la petita història del “meu Cor Maragall” i
de l’homenatge a la seva directora Mª Àngels.
Tot
anava molt bé, poc a poc el Cor anava creixent. S’incorporaven noves
veus, s’ampliava el repertori, el reconeixement del Cor Maragall i de la
seva directora anava en augment i les actuacions arribaven a molts
indrets del país i d’arreu d’Europa. Però va arribar l’any 2000 i el
meu cor em va fallar. No el Cor Maragall, sinó el meu cor físic. Un
infart, 4 "by pass" i si us plau per força, la meva vinculació directa
amb el Cor es va estroncar. En aquells dies vaig sentir molt propera
l’estimació de tots els cantaires del Cor. M’agradaria remarcar el nom
de cadascun que és va interessar per mi, però seria massa llarg. Vaig
deixar de cantar, però no per això vaig deixar de sentir-me un membre
més del Cor. He seguit la seva trajectòria fins avui. Els seus concerts,
especialment els concerts de Tots Sants, han estat cita obligada de les
fires de cada any.
I
ara celebrem els 30 anys del Cor i homenatgem la seva directora. Cóm
podia jo negar-me a escriure unes ratlles i participar en aquesta
celebració i a l’homenatge a la seva directora de sempre? La dedicació
sempre desinteressada i altruista, durant tants anys, bé mereixen un
reconeixement públic d’agraïment i admiració. Cóm ho farà ara el Cor
Maragall sense la batuta de la seva fundadora?
Jo
espero que aquesta vinculació continuarà sempre, que la llavor que ha
sembrat durant tants anys haurà donat el seu fruit i que el seu Cor
Maragall continuarà cantant amb més força que mai. Perquè el Cor
Maragall és una institució a Girona. El Cor Maragall, ès més que un Cor! La música, el cant coral i Girona necessiten la Maria Àngels i el Cor Maragall.
Podria
encara escriure més records i anècdotes, del que han estat per mi el
Cor i els seus cantaires i de l’amistat i el reconeixement a la Mª
Àngels, però acabo amb unes paraules que vaig escriure per a tots pocs
dies després de la meva operació de cor:
“Gràcies
perquè us he sentit molt al meu costat i per haver pogut compartir amb
tots vosaltres tots aquests anys de música i emocions, de tants
assajos i concerts i per tanta amistat rebuda.
Gràcies Cor Maragall, gràcies Mª aria Àngels ".
Quim Pardàs
1 Novembre 2009Publicat inicialment per Lluís Gil el 14 de novembre de 2009
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada