JAUME PAHISSA, CINQUANTA ANYS EN L'OBLIT - Xavier Chavarria
El
dia vint-i-set d’aquest mes farà cinquanta anys justos de la mort de Jaume
Pahissa, compositor, director, pedagog i escriptor, però també home d’una
profunda cultura, avesat a la literatura, les arts, la filosofia i amb un
amplíssim bagatge estètic: un intel·lectual de volada universal que sempre va
estar arrelat a la seva terra, i que per tarannà i obra podem considerar un
dels estendards del Noucentisme musical. No debades, Pahissa va ser el primer
personatge públic del món cultural que va rebre el qualificatiu d’«artista
noucentista» per part de l’inventor d’aquest terme, Eugeni d’Ors, que concedia
aquest «títol» com si es tractés d’una distinció nobiliària.
I
cinquanta anys després de la seva mort, la seva obra continua oblidada i la
seva música incomprensiblement ignorada. Pahissa va morir a Buenos Aires el 27
d’octubre de 1969, i les seves despulles reposen lluny de la seva terra, al
cementiri de La Chacarita de Buenos Aires.
Creador
atípic i singular
Pahissa
va pertànyer a l’anomenada «generació del rigor», la que va començar a donar
fruits creatius en el precís instant en què el país estava refent la seva
identitat i iniciava el procés d’institucionalització, amb la Mancomunitat i les
Bases de Manresa, i nascuda d’una societat a la recerca de la normalitat social
i cultural. És en aquest context que floreix aquella generació de creadors,
intèrprets i pedagogs amb una visió més rigorosa, tècnica i equilibrada de la
música, allò que podríem qualificar de Noucentisme musical: autors que es
desmarquen dels efluvis romàntics, del Modernisme i del nacionalisme, i es consagren
a l’obra ben feta, polida, amb una marcada tendència a l’harmonia i l’austeritat,
a la sobrietat de formes, a l’equilibri i la perfecció, cosmopolita i
universalista. Músics com Joan Llongueres, Joan Manén, Ricard Viñes o Pau
Casals mateix, que seran referents de la generació immediatament posterior, la
dels Toldrà, Mompou, Blancafort, Gerhard o Lamote de Grignon.
I
Jaume Pahissa destaca poderosament enmig d’aquesta generació com a creador
atípic, singular i controvertit. Pahissa fou un músic molt preocupat per les
qüestions formals de l’obra musical, pel llenguatge i l’escriptura. Aquesta
recerca constant d’equilibri i perfecció és especialment palpable en la seva
música instrumental: tot i l’escàs coneixement i la poca difusió que ha tingut,
la seva producció simfònica és remarcable. Va compondre diversos poemes
simfònics, va escriure dues simfonies i un ampli ventall d’obres cambrístiques en
les qualss’entreveuen trets expressionistes amb pinzellades de la tradició, que
donen a la seva música un misteriós i sorprenent regust autòcton. Pahissa també
va investigar en el llenguatge atonal i dodecafònic que emergia a l’Europa
central quan al nostre país encara ningú no n’havia ni sentit a parlar. Ell en
va fer la seva pròpia i personal recreació a través d’una nova teoria harmònica
i de peces com la Suite intertonal, una obra de cambra magistral i
injustament oblidada.
Primeres
passes d’un talent precoç
Jaume Pahissa i Jo va
néixer el sis d’octubre de 1880 al carrer de Tamarit, de Barcelona, fill de
Jaume Pahissa i Laporta, pintor i dibuixant, i d’Anna Jo i Prat. De jovenet va
ser un gran aficionat a les ciències i als invents, i el fet d’haver conegut
personalment Gaudí va decantar els seus estudis inicialment cap a l’arquitectura;
però ben aviat va abandonar la universitat per dedicar-se de ple a la músicai
va començar a rebre classes d’Enric Morera, a qui admirava profundament.
Paral·lelament,
Pahissa s’introdueix en els cercles modernistes de l’època, freqüenta ambients
literaris i artístics, assisteix a les tertúlies d’Els Quatre Gats, coneix
altres joves inquiets culturalment com Adrià Gual, Eugeni d’Ors o Rafael Moragas,
escriu articles per a la revista «Catalunya
Nova»i fins i tot publica alguns dels seus poemes a «Pèl & Ploma». A divuit anys
escriu la seva primera obra musical, Estudi simfònic, i aquell mateix
any 1898 compon la música incidental per a la tragèdia de Sòfocles Èdip,rei,
que muntà Adrià Gual al seu Teatre Íntim.
Pahissa
estava convençut de la qualitat de la seva música i ell mateix s’encarregava de
produir concerts on s’interpretaven les seves obres orquestrals: l’any 1906 va
dirigir un concert al teatre Novetats de Barcelona, amb diverses obres seves
entre les quals destacava La presó de Lleida, una composiciólírica
basada en temes popularsen la quales fan paleses la seva aventura estilística i
les seves afinitats estètiques. D’aquesta primera dècada del segle XX daten
també obres com Balada, Record, el Trio per a petita orquestra
de corda i els poemes simfònics A les costes mediterrànies, De
sota terra als aires i El combat.L’any 1908 n’escriu un altre, El
camí, dedicat a Francesc
Cambó. Aquesta intensa activitat li permet obtenir una pensió de l’Ajuntament
de Barcelona que el du a viatjar per França i Itàlia, estades que, segons ell
mateix, no li aportaren res de nou musicalment.
Retrat de Jaume Pahissa - Frederic Marés
Òpera,
simfonia i experiments tonals
A
partir de 1910, Pahissa centra la seva atenció en el gènere operístic,en el
qual dona mostres de genialitat, amb iniciatives sorprenents en una època
caracteritzada per l’endormiscament musical del país: compon Canigó,
òpera basada en el poema de Jacint Verdaguer, amb llibret de Josep Carner, que
s’estrena a les Arenes de Figueres.
Aviat
fa el salt al Gran Teatre del Liceu, on s’estrenen òperes seves inspirades en
autors de gran volada: l’any 1913,Gal·la Placídia, amb text d’Àngel
Guimerà; el 1919,La Morisca, amb lletra d’Eduard Marquina; el 1923 s’estrena
Marianela, basada en la
novel·la de Benito Pérez Galdós, i el 1928,La princesa Margarida, amb llibret d’Adrià Gual.
Paral·lelament sonen les seves obres orquestrals en escenaris ben diversos: a
Madrid li estrenen l’Obertura sobre un tema popular català (1917), i dos
anys més tard l’Orquestra Simfònica de Barcelona, dirigida per Joan Lamote de
Grignon, interpreta el seu poema simfònic Nit de somnis. L’any 1927, l’Associació
Musica da Camera li dedica un festival monogràfic, i el 1932 obté el
reconeixement institucional en guanyar el premi del concurs de música de cambra
de l’Associació Nacional de Radiodifusió gràcies a les Sis cançons catalanes
per a violí solista i orquestra de cambra.
És
en aquests anys que Pahissa comença a investigar nous camins del llenguatge
musical que el duen a inventar un sistema harmònic propi, la «intertonalitat»,
basat en la ressonància natural dels cossos sonors i els seus harmònics. Fruit
d’aquestes elucubracions neixen dues obres instrumentals, la Simfonia II
(1921) i l’obra més emblemàtica de la seva producció, la Suite intertonal
(1926), estrenades ambdues per l’Orquestra Pau Casals. Aquests experiments
estètics no van tenir continuïtat: Pahissa va tornar progressivament a
posicions més tradicionals i conservadores, però el seu renom ja l’havia
consagrat com el compositor més destacat de la seva generació a dins i a fora
del país.
Les
múltiples facetes que floreixen a l’exili
Jaume
Pahissa també va dur a terme una intensa activitat com a director d’orquestrai
va exercir el periodisme i la crítica musical, especialment en l’etapa de
maduresa. Entre 1926 i 1937 va col·laborar al diari «Las Noticias» amb articles, crítiques i comentaris. L’any 1933
va ocupar la càtedra de Cultura General i Estètica al Conservatori del Liceu i
també va ser professor d’Harmonia i Composició a l’Escola Municipal de Música
de Barcelona. En jubilar-se el seu mestre Enric Morera, que n’era sotsdirector,
ell va ocupar el càrrec i fins i tot va arribar a ser director d’aquest centre
educatiu d’una manera interina i accidental, just a l’esclat de la Guerra
Civil: Lluís Millet, que n’era el director, va demanar el juliol de 1936 un
permís d’un mes i ja no va tornar. Pahissa va tenir un pas semblant pel càrrec
en qüestió, perquè avançat el 1937 va marxar a l’Argentina per tal de dirigir
uns concerts i tampoc no va tornar mai més: el seu intens compromís i la seva implicació
amb la causa republicana aconsellaven l’exili i va acabar comportant l’ostracisme
de la seva figura i l’oblit de la seva música, un oblit que avui encara dura. Encara
va visitar un cop més la seva terra, l’any 1960, en el que va ser una visita furtiva,
més aviat turística i tenyida de desengany.
Al
llarg dels trenta-dos anys que Jaume Pahissa va viure a l’Argentina, la seva
activitat es va diversificar molt i la dedicació a la composició va disminuir.
Pahissa estava molt ben considerat i era molt estimat a Buenos Aires, on s’havia
fet un espai dins els cercles catalans i espanyols: va trobar-se amb Pau
Casals, Margarida Xirgu, i les seves obres eren interpretades per Conxita
Badia, Concepció Callao, Ernest Xancó... Va dirigir diverses orquestres a l’Argentina,
Xile i l’Uruguai, exercia la crítica i el periodisme musical en moltes
publicacions i va dirigir diversos centres d’educació musical de prestigi, la
qual cosa va consolidar la seva situació laboral i econòmica. També es va
implicar plenament en la restauració dels Jocs Florals de la llengua catalana
en terres americanes, ja sigui formant part del jurat o presidint-lo, durant
més de vint anys. En la seva etapa argentina, va tornar al llenguatge tonal i
postromàntic: una creació menys audaç i experimental, però altament madura,
reflexiva i personal. Va morir a Buenos Aires el 27 d’octubre de 1969.
Pahissa, avui
La
música de Jaume Pahissa romanoblidada pel món concertístic i també pel discogràfic.
Només algunes de les seves cançons han estat enregistrades i editades per
segells autòctons i sempre formant part de miscel·lànies. No hi ha
enregistraments de nivell professional de la seva música simfònica, i laseva presència
en els repertoris de concert es limita a les cançons que esporàdicament
apareixen en recitals. El Liceu no programa les seves òperes, les orquestres
(ni tan sols les públiques) no incorporen les seves obres als respectius
repertoris, i no es toca la seva música per a piano ni la de cambra.
Senzillament, no podem escoltar la música de Jaume Pahissa enlloc. Pel que fa a
la bibliografia, existeix una monografia escrita pel professor de la
Universitat de Barcelona Xosé Aviñoa, titulada Jaume Pahissa: un estudi
biogràfic i crític, publicada l’any 1996 per la secció de música de la
Biblioteca de Catalunya.I l’estudi de referència és la tesi doctoral que va
escriure Joaquim Rabasseda, professor de l’ESMUC, Jaume Pahissa. Un cas d’anàlisi musical, presentada el 2007 a la Universitat
Autònoma de Barcelona. Caldria, no obstant això, l’edició dels seus llibres,
articles i escrits; i per descomptat, que la seva música sonés. Pahissa és un
filó d’or musical que roman en el més absolut i ignominiós silenci. De moment,
recordem-lo amb aquestes ratlles.
Article de Xavier Chavarria publicat al número 718 de Serra d'Or, octubre 2019
Fotografies extretes de https://jaumepahissa.org/ i de Viquipèdia
A YouTube podeu trobar enregistraments de la música d'aquest compositor.
ResponElimina