LA MÚSICA COMPOSTA PER DONES, LA MÚSICA DEL 'PECAT' - Valèria Gaillard
“Et pots passar 40 anys anant a
concerts i tocant un instrument i no sentir mai cap partitura d’una
compositora”. A partir d’aquesta esgarrifosa constatació, la historiadora
britànica Anna Beer va començar a investigar quin havia sigut el paper de les
dones en el món de la composició. Sorpresa: segons la International
Encyclopedia of Women Composers, n’hi ha hagut 6.000 des de Càssia, al
segle IX, de qui es conserva un himne a Maria Magdalena, fins a l’actualitat.
Per recuperar un llegat totalment desconegut, la historiadora s’ha fixat a Armonías
y suaves cantos (Acantilado) en vuit dones que abasten un període de 400
anys i la música de les quals, tot i que parcialment, es pot trobar i escoltar.
Ja sabem que en altres àmbits de
la creació artística les dones també han patit una invisibilitat absoluta, com
per exemple Mary Shelley en la literatura, una autora que va publicar amb el
nom del seu marit Frankenstein al segle XIX, o bé la pintora
expressionista alemanya Paula Modersohn-Becker, que va haver de lidiar per
fer-se respectar en el París bohemi de principis del XX. “La diferència, pel
que fa a les compositores, és que per produir el seu art necessitaven un espai
públic, actuar en sales de concert, i això les penalitzava encara més perquè
anava en contra del principi de la compostura”. En aquest sentit, Beer explica
que moltes compositores no van anar més enllà dels àmbits privats o, si eren
religioses, els eclesiàstics. “Es creia que les dones, amb la seva veu, podien
arrossegar l’home al pecat. La sexualització era tan gran que en algunes
èpoques feien passar proves de castedat a les joves cantants”, diu, fent
referència a Francesca Caccini. Aquesta florentina del segle XVII va haver de demanar
el consentiment patern per poder compondre una barriera - una dansa de
batalla-, tal com li havia demanat Michelangelo Buonarroti, segons el qual la
música de Caccini era “estupenda”, però això, avui dia, no ho podrem saber
perquè s’han conservat molt poques partitures seves. “Totes són compositores
reconegudes al seu temps, però després, de mica en mica, el seu llegat s’ha
anat tapant, i això ha fet que cada generació de músiques manqués de
referents”.
Espantats pel
violí
Un dels aspectes més curiosos que
analitza l’autora és com les compositores han gaudit de més o menys llibertat
segons l’instrument a què s’han dedicat. “A les famílies els espantava
moltíssim que les seves filles estudiessin violí perquè es veia immoral i
perillós per a una jove, i, no fa tant, el director Yehudi Menuhin deia que no
li agradava veure violinistes dones tocant: deia que era com si fessin l’amor
amb el seu propi cos”. En aquest sentit, un dels instruments més pudorosos era
el piano, l’instrument que el pare de Clara Wieck (després Schumann) va
esforçar-se de valent per ensenyar a la seva filla, una nena prodigi. “Sabem
que Clara oferia interpretacions molt apassionades, però alhora amb prou feines
es bellugava, només les mans, i havia de mantenir la boca sempre tancada”.
Aquesta és una de les compositores més conegudes pel triangle amorós amb
Brahms. “Sembla que només interessi aquesta història, sense fonament, mentre
que es passa per alt la seva música”.
Sigui com vulgui, Schumann és el
prototip de compositora que, com tantes d’altres, van renunciar a la seva
carrera per donar protagonisme a la del seu marit: Robert Schumann. El pitjor
de tot és que ningú els hi demanava: ho feien per voluntat pròpia, pressionades
per una societat que esperava d’elles discreció i modèstia. “Va continuar fent
gires però va deixar de compondre dos anys abans de la mort del seu marit; va
ser ella que es va silenciar, però no crec que fos, com diuen, per ocupar-se de
la casa i els nens”.
Camp per
recórrer
Clara Schumann, però també Barbara
Strozzi, cantant i compositora virtuosa veneciana del segle XVII; la cantant
francesa Jacquet de La Guerre, intèrpret de la cort de Lluís XIV; la francesa
Marianna Martines, que excusava el seu talent compositiu dient que la seva obra
era producte dels seus “dèbils poders”; la filla de Felix Mendelssohn, Fanny
Hensel, una intèrpret prodigiosa que va quedar a l’ombra del seu germà;
l’aristòcrata parisenca Lili Boulanger, un nervi de composició, que clamava
“Oblidem que sóc una dona i parlem de música!” i, finalment, la irlandesa
Elizabeth Maconchy -“No puc imaginar-me la vida sense compondre”-, totes tenen
una cosa en comú: “Van ser dones lluitadores que van treballar de valent”.
Si se li pregunta per la situació
actual de les dones en la música, Beer treu unes estadístiques: als Estats
Units només un 7% del repertori de la temporada d’orquestres pertany a dones.
Una xifra que a Barcelona baixa fins a un trist 1,24%, segons un estudi de
programació cultural fet per l’Ajuntament el 2016-17. “Crear, dirigir, és un
acte de poder, i encara s’han de trencar moltes barreres perquè les dones s’hi
facin un lloc”. A Southbank, Londres, fan una programació exclusiva de
compositores, però “gratuïta perquè, com que no són conegudes, no hi aniria
ningú”. La historiadora, que ja té al cap un segon volum, oferirà una
conferència sobre compositores al Palau de la Música el 17 d’octubre.
Valèria Gaillard
Publicat al diari ARA el 9 de juny de 2019
https://www.ara.cat/cultura/musica-composta-dones-del-pecat_0_2249775002.html
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada