ÀNGELS ALABERT I ELS PRIMERS TEMPS DEL COR MARAGALL - Xavier Merino i Serra
Escrit llegit abans de començar el nostre petit concert el dia del lliurament del Premi Joan Saqués, de la Fundació Valvi, a Àngels Albert i Feliu.
A
començaments de tardor de 1979 va córrer la veu que una senyora, professora de
música, volia crear una coral al barri de Sant Narcís. La convocatòria era per
al primer dissabte d’octubre al local interblocs. Feia anys que no cantava a
cap coral i tenia ganes de tornar-hi! Hi vaig anar i vaig conèixer l’Àngels que
em va fer una prova de veu i em va dir que era, i encara en sóc, baix. Aquell
dia érem unes quantes noies, alumnes o ex-alumnes seves la majoria, un tenor,
l’Agustí, i un baix. El segon assaig la corda de baixos es va doblar amb la
incorporació d’en Narcís Fusté. Al cap d’unes setmanes s’hi va afegir en Lluís
Viñals, que va morir fa tres anys. Vam començar amb cançons, senzilles i no tan
senzilles, com ara Tot baixant per la
drecera, Amor que tens ma vida, Vós
sou Senyor, Gronxa’m estel daurat, L’escala de Jacob, El cant de la senyera.
Aquestes sis són les que vam cantar a la primera actuació del Cor, el 20
d’abril de 1980 als Salesians de Pedret, en la festa de la Parròquia. Dies
abans havíem pensat que havíem de batejar la coral. Com que moltes de les
lletres de les cançons que cantàvem eren del poeta Joan Maragall, vam decidir,
amb l’aprovació de l’Àngels, dir-ne Cor Maragall, nom que encara portem.
Primer concert del Cor Maragall, el 20 d'abril de 1980
D’entrada
vaig veure que l’Àngels era una persona molt amable, afable i espiritual, amb
grans coneixements musicals i que no s’envania gens de tenir-los. També tenia
una gran paciència amb les i els cantaires. Amb el temps vaig saber que, a més
de directora del nostre Cor, professora i pianista, també era compositora i
directora d’orquestra. Avui cantarem una de les seves composicions, Cinamom i
flor d’acàcia, que és l’emblema del 40è aniversari del Cor. També hem cantat en
diverses ocasions dues obres seves de gran qualitat i espectacularitat, així com
de notable dificultat: Aire d’aquesta nit, amb els primers versos del Poema de
Nadal de Josep Maria de Sagarra i el Cant Espiritual sobre el poema de Joan
Maragall.
Ens va
fer cantar obres importants com el Rèquiem de Mozart, la cantata núm. 78 de Bach,
Jesu, du der meine Seele, Jesús tu ets la meva ànima, la Missa en sol major de
Schubert, la cantata Rejoice in the Lamp, op.30, de Benjamin Britten, els
Carmina Burana de Carl Orff, l’òpera Dido i Eneas de Purcell, el Rèquiem de
Gabriel Fauré, ... Van ser anys de molta activitat conduïts per la seva mà
experta.
A punt per acompanyar Belibasta a la foguera
Alguna
anècdota d’aquests anys: una de les primeres sortides a Europa, si no la
primera, va ser a Occitània el mes d’agost de 1985, a Vilaroja de Termenès, per
cantar a la commemoració anual de la crema, per part de la Inquisició, l’any
1322, del perfecte càtar Guillem de Belibasta. Vam aprofitar el viatge per fer
un concert a La Grassa, a l’església del monestir.
Concert a l'església de Vilaroja de Termenès
Alguna
anècdota d’aquest viatge que pot ser una mica inexacta perquè la memòria sovint
enganya: vam pujar al castell de Perapertusa, al cim d’una muntanya pelada i
costeruda. Vam suar molt i algunes persones, em sembla que l’Àngels en va ser
una, es van marejar mentre fèiem l’ascensió cap al cim. Altres més prudents van
renunciar a pujar-hi. A La Grassa ens havien demanat de cantar La coupo santo, amb lletra de Frederic
Mistral i música d’una nadala occitana. És l’himne nacional dels occitans. Quan
la vam començar els assistents es van posar dempeus i quan la vam acabar
l’organista va començar a tocar-la amb tota la potència de l’orgue i tothom a
cantar-la amb tal empenta que semblava que la grandiosa nau gòtica
s’ensorraria. Un final de concert molt emotiu. A Vilaroja, quan cantàvem, sí
que es va ensorrar una part de l’empostissat amb l’ensurt corresponent d’alguns
cantaires. Vam desfilar a la processó que portava Belibasta al patíbul
disfressats de capellans, frares, monges i dames, bo i cantant el Dies irae de
la missa de difunts. També vam fer un concert a l’església de Vilaroja. Van ser
tres dies amb moltes anècdotes de tota mena. L’any passat en Quim Güell va
recuperar un escrit de diversos cantaires sobre aquest viatge que trobareu al
bloc del Cor en una entrada del 20 de novembre de 2018.
Ajupida, a l'esquerra, Àngels Alabert, la nostra directora. I al seu costat, també ajupida, la Sara Pujolràs, la nostra directora actual. Una bona part de les persones que surten a la foto encara són actives al Cor Maragall.
Altres
companyes i companys us podrien explicar anècdotes dels nombrosos viatges per
Europa per assistir als Europa Cantat o a setmanes cantants. Recordo
especialment que a Lucerna vam poder dinar gairebé cada dia amb Oriol Martorell
que portava un dels tallers. De les converses de l’Àngels amb l’Oriol en vam
aprendre moltes coses, no només de música.
He recordat
sovint que una vegada que l’Àngels no aconseguia de fer-nos cantar una obra com
ella volia, una mica desanimada però somrient, ens va dir “no sóc pas jo que us
dirigeixo, sou vosaltres que em dirigiu a mi”. I amb el temps he pogut
comprovar que aquest comentari el podrien compartir moltes directores i
directors de corals.
Acabaré
dient que l’Àngels és una persona que es fa estimar i penso que l’he estimada i
respectada. Al Cor Maragall va aconseguir de crear-hi un ambient d’amistat i
harmonia que encara perdura. Sempre la recordaré tal com era en els seus
millors moments, amb l’esperit d’esforç, de treball i de paciència que posava
en tot el que feia. Gràcies, Àngels!
Xavier Merino i Serra, 15 de juny de 2019
Fotografies del fons del Cor Maragall
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada