450 ANYS DEL NAIXEMENT DE CLAUDIO MONTEVERDI, CREADOR DE L'ÒPERA - Xavier Chavarria
Aquest mes de maig farà quatre-cents cinquanta anys
que va néixer un compositor fonamental per a entendre l’evolució de la música:
Claudio Monteverdi, creador genial de música religiosa i, per sobre de tot,
considerat l’autor de la primera òpera de la història tal com avui en dia l’entenem.
Repassem breument la seva biografia posant una atenció especial a l’esdeveniment
que ha suposat un abans i un després en la història de la música, el naixement
de l’òpera, un dels fenòmens musicals més fascinants i peculiars; espectacle
dramaticomusical, obra de teatre cantada, l’apoteosi de la veu humana, l’obra d’art
total... Malgrat la seva aparença elitista i sectària passa per ser el gènere
musical clàssic més popular: les melodies més famoses, els fragments corals més
apoteòsics, les escenes més commovedores de la música clàssica pertanyen a
alguna òpera dels milers que integren un repertori que han nodrit gairebé tots
els grans compositors.
De
Màntua a Venècia
Claudio Monteverdi va néixer a Cremona en una data
desconeguda del mes de maig de l’any 1567, i va ser batejat el dia 15. A
quinze anys ja havia escrit un munt de madrigals d’una gran qualitat, i en va arribar a escriure vuit reculls
(anomenats llibres) que es consideren el punt culminant del gènere. Als
vint-i-tres anys se’n va anar a treballar a Màntua, a la cort dels Gonzaga, on
va arribar a ser mestre de capella el 1601. El 20 de maig de 1599 es va
casar amb Claudia Cattaneo, filla d’un violer de la cort i cantant al servei
del duc. Van tenir dos fills i van viure amb una certa estabilitat, però amb
estretors constants.
El
juliol de 1613 mor Giulio Cesare Martinengo, mestre de capella de la basílica
de Sant Marc de Venècia. Els procuradors de Sant Marc van fer gestions amb
ambaixadors d’arreu d’Itàlia per a trobar-li substitut. I a Màntua van demanar
referències del mestre de capella, que era Monteverdi i que aleshores ja tenia
46 anys. El 19 d’agost de 1613, Monteverdi va arribar a Venècia per fer una
prova a Sant Marc i obtenir-hi la plaça. Tots els assistents van quedar
entusiasmats amb el seu virtuosisme i la seva música, i el van nomenar mestre
de capella. Monteverdi va obtenir un contracte avantatjós i un sou que duplicava
el del seu antecessor. Havia treballat més de vint anys al servei de Vicenç
Gonzaga, un personatge arrogant que encarnava el millor i el pitjor del
governant renaixentista, que havia estat mecenes també de Galileu i de Rubens i
que havia deslliurat el poeta Tasso de la presó, però a Monteverdi no el tenia
en gaire consideració: el feia treballar moltíssim i el retribuïa miserablement.
Sota la seva protecció, Monteverdi va escriure moltes obres de caràcter profà,
sobretot madrigals i òperes (cinc llibres de madrigals que ja li havien
publicat a Venècia, el primer el 1607), però el seu mecenes no ho valorava
gens. Vivia miserablement i va patir molt: els Gonzaga van ser indignes del
geni de Monteverdi. I Venècia va ser la seva salvació.
El
naixement de l’òpera
L’any 1600, el príncep Francesc de Gonzaga havia
assistit al casament reial de Maria de Mèdici amb el rei de França Enric IV a
Florència i havia quedat impressionat per la música de Jacopo Peri que es va
interpretar durant les festes, un nou drama
per musica titulat Euridice. Peri
ja componia música declamada en estil recitat, la que seria la llavor de l’òpera.
El príncep va encomanar a Monteverdi la composició d’una favola in musica amb el mateix argument mitològic, la història d’Eurídice
i del seu estimat Orfeu, déu de la música. Monteverdi tenia una formació
intel·lectual i humanística extraordinària i va veure de seguida les
possibilitats del nou gènere. I el 24 de febrer de 1607, a la Galleria dei Fiumi, al segon pis de l’ala
oest del palau ducal de Màntua, davant una quarantena d’aristòcrates, es va
representar la seva nova òpera L’Orfeo,
una favola in musica amb llibret d’Alessandro
Striggio, un funcionari de la cort, fill del compositor i eminent madrigalista
amb el mateix nom. L’espectacle va generar molta expectació, com ho demostren
les paraules de l’ambaixador Carlo Magni en una carta a son germà, que era a
Roma: «Demà a la nit, el Sereníssim senyor príncep farà recitar [...] una obra
teatral molt singular, ja que tots els actors hi parlaran musicalment. Es diu
que sortirà molt bé; per tant, hi assistiré per curiositat, llevat que les
petites dimensions del lloc m’ho impedeixin...» Aquesta era la gran novetat, la
gran incògnita, la clau de volta d’aquell nou gènere musical que els fascinava:
fer parlar musicalment els actors.
Recitar cantando:
teatre cantat
L’Orfeo va suposar un
decisiu pas endavant estilístic, formal i de concepció dramàtica: per començar,
Monteverdi requereix una orquestra de majors dimensions i varietat tímbrica;
els fragments instrumentals ja no són repeticions o un simple doblatge de les
veus, sinó que adquireixen personalitat pròpia i un cert significat semàntic,
fins al punt de caracteritzar personatges de la trama a través de determinats
instruments. A L’Orfeo hi trobem 26
números musicals, encapçalats per una tocata
que constitueix la primera obertura de la història i que inclouen àries, duos,
recitatius, cors i ballets disposats estratègicament i d’una gran riquesa
musical. Monteverdi fa un ús de la dissonància i l’harmonia molt innovador, amb
una evident vocació dramàtica; fuig dels acords perfectes i empra un ampli
ventall de tonalitats amb finalitats expressives.
Però l’aspecte més innovador i visionari de L’Orfeo és el tractament del cant i la
veu: Monteverdi exigia una interpretació «clara, ferma i de bona pronúncia, una
mica allunyada dels instruments, per tal que sigui entesa millor en l’exposició».
Parlava explícitament de «recitar cantando», és a dir, de parlar cantant
i no pas de cantar parlant: la seva música estava destinada a expressar
musicalment «gli affetti», les passions que impregnen la poesia a través
del nou estil declamat experimentat a la Camerata de’ Bardi de Florència, la
melodia acompanyada. Monteverdi mostra un respecte absolut pel text poètic i és
molt exigent en l’elecció de les poesies i la qualitat dels textos; en la seva
música hi ha un desig de comunicació dramàtica de les paraules: cal emocionar l’espectador
i fer-li sentir a través de la música el que diu el text. En aquest sentit, hi
trobem un detallisme absolut i una acurada descripció dels afectes humans com
mai fins aleshores s’havia escoltat. A L’Orfeo
hi ha el primer exemple d’un duo de veus (el protagonitzat per Orfeu i
Apol·lo), d’un arioso i d’una ària de
bravura ornamentada (Possente spirto); fa un ús significatiu del
pizzicato i del trèmolo a la corda, i dels colors i timbres instrumentals per a
descriure i evocar escenes concretes (l’infern): L’Orfeo era un experiment innovador, original, extremament modern, que
superava amb escreix totes les obres del gènere escrites fins aleshores, i el
públic, embadalit, la va acollir amb devoció. Acabava de néixer l’òpera tal com
la coneixem avui dia.
L’any següent, refet de la mort recent de la seva
esposa Claudia Cattaneo, Monteverdi va endegar un nou projecte que havia de
magnificar les festes pel casament del príncep Francesc amb Margarida de
Savoia, filla del duc Carles Manuel I. Havia de ser un espectacle en la línia
de L’Orfeo, amb un altre
argument de caire mitològic; en aquest cas, les peripècies d’Ariadna i Teseu.
El text el proveïa l’afamat poeta Rinuccini. La nova òpera de Monteverdi es va
estrenar el 28 de maig de 1608 després de cinc mesos d’assaigs (cosa que
demostra el desplegament de recursos, l’ambició del projecte i l’interès de
Monteverdi per a polir tots els detalls) i les paraules d’alguns dels
assistents a aquell esdeveniment deixen ben clar que L’Arianna va ser probablement una òpera superior en brillantor,
mitjans i emoció a L’Orfeo. Federico
Follino va escriure: «El lament que va fer Ariadna en un escull, abandonada per
Teseu, va ésser representat amb tant d’afecte i de manera tan colpidora que no
hi va haver ningú que resistís l’aflicció, ni dama que no plorés tot
contemplant aquell bell plany...» Però, malauradament, d’aquesta òpera només
ens n’ha arribat una petita part, justament el Lamento d’Arianna, i en forma de madrigal a cinc veus, contingut en
el llibre sisè, publicat a Venècia el 1614. L’associació d’aquest nou gènere
musical amb festivitats i manifestacions de poder i de grandesa es va
consolidar en els teatres de l’aristocràcia d’arreu d’Itàlia.
Expansió
i democratització de l’òpera
A partir d’aleshores van començar a sorgir
companyies d’òpera professionals que actuaven a les corts d’arreu d’Itàlia: ben
aviat la febre de l’òpera va arribar a Roma, on el 1619 es va estrenar La morte d’Orfeo de Stefano Landi, que
va entusiasmar de tal manera la família Barberini (poderosos mecenes entre els
quals hi havia el papa Urbà VIII) que van fer construir un teatre d’enormes
dimensions, amb capacitat per a 3.000 persones (al Liceu n’hi caben 2.000!), on
s’oferien grans espectacles d’òpera per a l’aristocràcia i la cúria vaticana. L’empresari
d’aquest teatre, Domenico Mazochi, va veure-hi negoci gros i va exportar la idea
(i la seva companyia) a Venècia: l’any 1637, el músic i administrador Benedetto
Ferrari va obrir-hi un teatre, el Sant Cassià, al qual també podia accedir el
públic en general. Per primera vegada a la història, qualsevol persona podia
presenciar un espectacle operístic pagant una entrada, un espectacle obert a
senadors i gondolers, a mercaders i a cortesanes. L’èxit va ser tan gran que en
pocs anys Venècia ja tenia cinc teatres d’òpera, i al llarg del segle XVIII se’n
van arribar a obrir onze més.
L’òpera s’havia convertit en un negoci, un
espectacle de masses al qual podia accedir tothom, i això va provocar una
programació i una producció operístiques de caire més «comercial», encarades a
satisfer els gustos i les preferències d’aquell nou públic que l’òpera havia
generat. I què demanava, el públic? D’una banda, cantants amb veus agudes,
estratosfèriques, capaços de les acrobàcies i les filigranes més espectaculars
(i així van arribar al poder els castratti),
i de l’altra, escenografies i posades en escena monumentals i efectistes. L’òpera
s’havia popularitzat, s’havia «democratitzat», però també havia perdut el
caràcter refinat, elitista i erudit. I la competència era tan ferotge que molts
teatres equilibraven els seus balanços econòmics combinant les activitats
operístiques amb taules de joc (els cèlebres ridotti), restaurants i altres serveis. Al segle XVIII, el nou
gènere va envair tot Europa: totes les ciutats amb una mínima importància i
vida cultural tenien el seu teatre d’òpera. I des d’aleshores, l’òpera ha
fascinat el món sencer.
Article
de Xavier Chavarria publicat a la revista SERRA D'OR, núm. 689, maig 2017
Reproduït
amb autorització de l'autor de l'article i de la revista.
Il·lustració extreta de https://en.wikipedia.org/wiki/Claudio_Monteverdi
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada