VENÈCIA, BRESSOL DE LA MÚSICA POLICORAL - Xavier Chavarria
Interior de la basílica de Sant Marc
Venècia va ser, juntament amb Roma, el centre
musical més important d’Itàlia durant el Renaixement i el primer Barroc. La seva
singularitat musical va sorgir gràcies al caràcter especial de Venècia mateix,
una ciutat-estat independent, geogràficament protegida i aïllada de la resta d’Europa,
a mig camí entre Orient i Occident. Venècia era una capital luxosa, brillant,
amb una atmosfera particularment cosmopolita, extravertida i hedonista, i d’una
gran esplendor visual gràcies a les seves precioses façanes policromes i d’arquitectura
audaç que es reflectien a les aigües dels seus canals. La música, igual com ho
va fer la pintura amb Ticià, Il Tintoretto o Il Veronese, es va impregnar d’aquest
ambient lluminós i magnificent de la «sereníssima república» de Venècia.
Compositors com Orlando di Lasso, Claudio Monteverdi, Giovanni Gabrieli o
Heinrich Schütz van estar relacionats per estrets vincles d’amistat, mestratge
i recíproques influències, però també van quedar encisats per l’enlluernadora
ciutat de Venècia, poderosa, vital, plena de llum i de color, i embruixats per
la màgica sonoritat i les immenses possibilitats acústiques que oferia la seva
catedral.
Sant
Marc, laboratori musical
La catedral de Sant Marc, del segle XI, amb les
seves cúpules bizantines, els seus resplendents mosaics daurats i l’espaiós
interior, era el nucli polític, religiós i musical de la vida veneciana. La
seva peculiar estructura arquitectònica (és l’única església del cristianisme
occidental construïda sobre planta de creu grega) i els seus dos orgues col·locats
als absis oposats van permetre experimentar sonoritats noves, molt agosarades i
inoïdes a Occident, entre les quals va destacar especialment la tècnica de la
música policoral, amb els cori spezzati
(cors separats) que cantaven alternadament o simultàniament des de diferents
punts de la basílica creant un efecte estereofònic que devia sobtar molt els
fidels de l’època. Sant Marc tenia una litúrgia pròpia de llarga tradició, i l’escriptura
policoral que permetia la seva arquitectura es va convertir en una especialitat
de la ciutat i va influenciar i es va difondre àmpliament arreu d’Europa. La
seva música religiosa era exuberant, lluminosa i colossal en contraposició a l’espessa
i sòbria polifonia que es practicava a l’altre centre musical de l’època, Roma,
tenallada per les pràctiques musicals rigoroses imposades per la Contrareforma.
A Venècia, la polifonia era interpretada per una gran quantitat de músics, ja
fossin cantants o instrumentistes, que fins i tot s’ocultaven en diverses
galeries, cadascuna de les quals amb un orgue propi, per tal d’aconseguir uns
efectes de misteri, grandesa i solemnitat.
Giovanni Gabrieli
El
precursor: Giovanni Gabrieli
El compositor més important de l’escola veneciana renaixentista
fou Giovanni Gabrieli (1557-1612), deixeble del seu oncle, Andrea Gabrieli, i d’Orlando
di Lasso, un autor flamenc d’un gran prestigi a l’època. A vint-i-set anys,
Giovanni Gabrieli ja era organista de Sant Marc, i en les primeres obres que va
compondre per a la seu veneciana ja demostra ser un excel·lent mestre en la
creació d’efectes prodigiosos amb una textura de veus múltiples. Gabrieli s’interessava
pel contrast de timbres sonors, vocals i instrumentals, que explotava en detriment
de les línies melòdiques individuals i aconseguia una riquesa tímbrica i rítmica
d’una gran esplendor i bellesa. Les seves composicions són per a diversos cors,
fins a quatre i cinc, i per a desenes de veus (fins a quaranta) que s’ubicaven
en diversos llocs de la catedral per aprofitar la seva peculiar acústica.
Gabrieli utilitzava tots els recursos imaginables per a aconseguir el màxim
contrast i riquesa tímbrica; una música esplèndida i brillant amb diàlegs
continus i successius entre els diferents cors que deixaven els oients
bocabadats i sorpresos en tot moment en sentir que la música provenia de
direccions diferents i els embolcallava amb un so embriagador. La música dels
seus motets transmet el significat dels textos amb una intensitat i un fervor
típics de l’esperit místic i violent de la Contrareforma, que abassegava els
fidels amb les seves estructures gegantines i imponents, però amb una emoció
sense precedents en la música sacra.
Claudio Monteverdi
L’esplendor
policoral: Claudio Monteverdi i Heinrich Schütz
A la mort de Gabrieli, un altre músic italià el va
succeir com a organista i mestre de capella a la catedral de Sant Marc: Claudio
Monteverdi (1567-1643), que, si bé va adreçar la seva tècnica compositiva per
uns altres viaranys (el gènere madrigal i l’òpera), mai no va deixar d’utilitzar
l’escriptura policoral en tota la seva música. Però el veritable hereu de
Giovanni Gabrieli i del seu estil musical va ser el seu alumne alemany Heinrich
Schütz (1585-1672), que va incorporar a la seva música el nou estil de monodia
recitada que Monteverdi havia perfeccionat a través de l’òpera, però també va
exportar a l’Europa central l’estil policoral típic venecià, l’ús significatiu
de les dissonàncies, l’estil concertato que
combinava veus i instruments amb entitat pròpia i l’esperit dramàtic en tota la
seva música. Heinrich Schütz és el més gran compositor alemany del segle XVII,
el primer de talla internacional, iniciador del Barroc a l’Europa central,
precursor de Johann Sebastian Bach, i qui va obrir el camí de la futura música
alemanya com una entitat poderosa i amb un geni particular.La vida de Heinrich
Schütz s’estén sobre dues èpoques de la història musical, el Renaixement i el
Barroc, i s’alimenta de dues fonts culturals: l’austera tradició germànica i l’art
italià del primer Barroc.
Heinrich Schütz
Heinrich
Schütz, llavor del Barroc germànic
Nascut a Köstritz el 1585, Heinrich Schütz es va
iniciar en la música com a corista de la capella del landgravi Maurici I de
Hessen-Kassel, que l’any 1609 el va enviar a Venècia a estudiar sota la
direcció de Giovanni Gabrieli; Schütz hi va romandre fins a la mort del seu
mestre (1612) i en tornar al seu país prengué el càrrec de mestre de capella a
Dresden fins a la seva mort l’any 1672.
Per
tant, el llenguatge musical de Heinrich Schütz es va configurar principalment a
Itàlia i concretament a Venècia, on descobrí l’estil policoral i també el nou estil recitativo fonamentat en el baix continu.
La representació del text i dels afectes típica de l’estil italià modern es fon
en la seva música amb el contrapunt dens i massís de l’stile antico en una música magistral sobre una base gairebé
artesanal.
En
totes les obres de Schütz, la majoria religioses, hi trobem un estil innovador
basat en la declamació melòdica íntimament lligada als accents i a la prosòdia
del seu idioma, en què el sentit de la melodia recitada s’ajusta a les paraules
per a aconseguir una autèntica expressió humana i dramàtica amb un
acompanyament senzill, inspirat en la monodia italiana acompanyada per acords
del clave o de l’orgue. El mateix compositor es presenta com un músic
profundament creient que utilitza tots els mitjans del seu art per a arribar a
l’oient, que, segons ell, «ha de quedar emocionat i impressionat per la música
com si fossin les paraules del propi predicador».
Schütz
va fer un segon viatge a Venècia, l’any 1629, que li va permetre conèixer
Monteverdi. Fou aleshores que inicià un segon període creatiu més fortament
impregnat per l’estil concertato i
per l’ús del baix continu. Els elements subjectius i dramàtics presents en
totes les seves obres són herència dels seus mestres italians (Gabrieli i
Monteverdi), però també el resultat del seu propi geni i pensament: hi ha una
contínua recerca de realisme, de dramatisme, de la unió de paraula i música, recursos
propis del nou estil italià, per tal de fer més vius els textos sagrats. Schütz
s’obsessiona a representar el text i les paraules a través de la música i
aconsegueix, com cap altre compositor alemany, una perfecta unió entre paraula
i música, seguint fidelment i d’una manera simple, senzilla, però genial, els
accents i les cadències de la seva llengua. És possiblement per aquesta raó que
la seva música és menys coneguda fora del propi país i que mai no s’ha traduït
a altres idiomes.
Schütz
va plasmar tots aquests recursos dramàtics i retòrics tan innovadors en la més
gran i més important de totes les seves obres funeràries: les Exèquies Musicals (Musikalische Exequien), composta l’any 1636 per al funeral del
príncep Enric II de Reus-Gera. Les Exèquies són
un autèntic catàleg de retòrica musical en què es combinen sàviament el
melodisme de l’incipient gènere operístic amb les efervescències sonores de la
polifonia veneciana, en una mena de rèquiem germànic d’una gran delicadesa i
emoció. Una obra bellíssima que us recomanem escoltar i de la qual parlarem en
una nova ocasió.
Article de Xavier Chavarria publicat a la revista
SERRA D'OR, número 677, maig 2016, pàg. 65 a 67.
Reproduït
amb l'autorització de l'autor i la de la revista.
Il·lustracions
extretes d’internet.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada