SCHÖNBERG - Jordi Llovet
Arnold Schönberg (1874-1951)
En la tradició de la música clàssica, sempre ha costat molt que els públics
i la crítica acceptessin alguna novetat. No calia que fos la novetat que
significa un compositor amb un llenguatge completament nou; n’hi havia prou que
la música sonés d’una manera diferent del que la gent estava acostumada a
sentir. Mozart va quedar eclipsat per molts compositors ja assentats, com Haydn
i Salieri, i per d’altres que avui considerem uns patates.
Un cas diferent és el de compositors, com he dit, radicalment nous; per
exemple, Schönberg, que, considerant gastat el codi tonal que anava de Bach
fins a Brahms i Mahler (amb certes innovacions), va “inventar-se” un codi
harmònic i tonal completament revolucionari, com després va escaure als
compositors de l’anomenat Segon Cercle de Viena.
De la mateixa manera que l’estrena de la Consagració de la primavera,
de Stravinsky, va provocar un daltabaix a París, l’any 1913, així la música de
Schönberg, en especial entre la crítica anglesa i nord-americana, va despertar
uns comentaris que avui ens semblen grollers, injustos i exagerats. És cert que
era una música per a la qual es necessitaven, com qui diu, unes orelles noves;
però no n’hi havia per fer els escarafalls que llegireu a continuació.
Al diari Signale, de Berlín, el 29 de maig de 1907, un crític
afirmava: “Schönberg és un dels radicals; en la seva música la cacofonia
s’eleva a categoria de llei [...] Al cap i a la fi, hi ha una estètica de
l’horrorós”. Al mateix diari, l’11 de gener de 1911, es llegia: “El concert va
ser particularment interessant per les Tres peces per a piano, op. 11
d’Arnold Schönberg. Hi veig una dissolució completa de tot el que fins ara ha
estat considerat com a art musical. És possible que la música del futur sigui
així, però no en puc copsar la bellesa”. Al Musical Courier, de Nova
York, el 6 de novembre de 1912, s’hi trobava: “Pot ser que Schönberg estigui
com una cabra o que sigui un estafador summament llest que, pel que es veu, ha
decidit cridar l’atenció costi el que costi. El seu Pierrot lunaire és
el darrer crit en cacofonia i anarquia musical. Pot ser considerat d’interès
històric, ja que representa un punt d’inflexió; però és improbable que la musa,
indignada, pugui suportar més coses d’aquest estil”. El fet és que ara el
sistema musical de Schönberg ja no ens indigna. I un altre fet és que la música
de la “tradició clàssica” -vull dir de Monteverdi o Bach fins a Schönberg i els
seus deixebles- ja no té gaire rol en la sociologia de la recepció musical.
Tota aquella gran música ha acabat sent substituïda per la música rock, pop,
electrònica, heavy metal i qui sap quantes coses més. Ha anat així, i no
s’hi pot fer gran cosa.
Article publicat al diari ARA del 25 de juny de 2016
http://www.ara.cat/suplements/llegim/Schonberg_0_1601839858.html
Fotografia extreta de Viquipèdia
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada