TEMPS DE DURANT L'ANY - Xavier Merino
Després
dels concerts del darrer quadrimestre de 2011, hem entrat al que m’agrada
anomenar, seguint la denominació del calendari catòlic, “temps de durant
l’any”. És un temps en què l’activitat es limita a assajar, feina dura, el repertori
nou que interpretarem durant l’any que acabem de començar. Primer serà el
Concert de Música Sacra del Mercadal, la vigília del Ram, després Girona Temps
de Flors, per culminar en el Concert de Fires del dia de Tots Sants, segurament
el més popular dels que fem, i acabar en el cicle de Nadal.
Aquestes
primeres setmanes de l’any la nostra directora, Sara Pujolràs, ens presenta i
proposa el repertori que té ganes de fer i comencem d’assajar-lo. És un temps
de sorpreses en descobrir obres noves que, o bé coneixem d’una manera sumària,
o bé desconeixem totalment. Els primers contactes amb cada obra són de
tempteig, de descobrir-ne el caràcter, l’estructura, l’harmonia, la bellesa, la
dificultat, ... És una època de treball col·lectiu de tot el Cor, força dur i
esforçat, per anar bastint el repertori que volem que ens porti a l’èxit, ens
faci sentir-nos-en satisfets i ens ajudi a donar plena satisfacció al públic
que ens escoltarà. Com a individu que forma part d’aquest col·lectiu puc dir
que cada obra representa un test per a la meva capacitat de comprensió i d’interpretació.
Hi ha obres en què penetro fàcilment, em sembla que les entenc i puc seguir amb
facilitat el camí interpretatiu que ens marca la directora amb les seves
indicacions. Altres obres em poden presentar un niu de dificultats: manca de
comprensió del que pretenia l’autor, problemes per adaptar-me al ritme, per
absorbir-ne l’harmonia, per entendre’n l’equilibri i assaborir-ne el gust,
l’esperit.
Aquest
temps “de durant l’any”, per a mi, és un temps de recerca, d’absorció,
d’adaptació, de comprensió, d’acceptació plena. És un temps de reconèixer les
limitacions pròpies i de fer un esforç per superar-les i romandre integrat al
conjunt. És un temps de lluita contra mi mateix: de vèncer prejudicis que poden
ser ètics, religiosos o polítics envers una obra o un autor. I si no els puc
vèncer, de fer un esforç d’humilitat i acceptar la voluntat de la directora i
del col·lectiu; de fer-me càrrec que només sóc una petita part de l’instrument
amb que ella interpreta la música que estima i que hi he de col·laborar sincerament
i total malgrat el que pugui sentir. Els esforços que cal fer representen,
sempre, una obertura d’esperit, d’acceptar d’interpretar obres desconegudes, de
procurar de viure-les intensament i, sobretot, de seguir sempre, sempre, els
criteris de la Sara.
És,
doncs, un temps de preparació, de formació, de reflexió, d’obertura,
d’acceptació d’un mateix i de l’obra que cal interpretar, de comprensió de les
indicacions de qui ens dirigeix i fidelitat en el seu seguiment. I, sobretot,
de comunió plena amb el col·lectiu que formem totes i tots els cantaires del
Cor.
Entrat inicialment per Lluís Gil el 20 de gener de 2012
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada