INTERCANVI AMB EL COR CANTUS DE BARCELONA - 19 de novembre de 2011
Dissabte
19 de novembre, jornada de reflexió, vam anar a Barcelona per fer un
concert juntament amb el Cor Cantus, dirigit per Alfred Cañamero. El
concert fou a l’església de la Mare de Déu del Remei, de la plaça de la
Concòrdia, de les Corts.
El
Cor Cantus, iniciat fa pocs anys, desenvolupa el projecte per al qual
fou fundat. El formen una quarantena de cantaires amb veus ben timbrades
i educades.
A
la primera part del concert el Cor Cantus interpretà diverses obres
renaixentistes i dues obres de compositors actuals. Concretament, el
programa va ser
No la devemos dormir – (Cançoner d’Upsala, s.XIII-XIV)
Dadme albricias – (Cançoner d’Upsala, s.XIII-XIV)
Niño Dios d’amor herido – (Francisco Guerrero, s.XVI)
Ad tantae nativitatis – (Cristóbal de Morales, s.XVI)
O magnum mysterium – (Tomás Luis de Victoria, s.XVI-XVII)
Jubilate Deo – (Orlando di Lassus, s.XVI)
Jubilate Deo – (László Halmos, n. 1945)
Nulla amicitia – (Johann Duijck, n. 1954)
La segona part correspongué el nostre Cor que, dirigit com de costum per Sara Pujolràs, interpretà
Ave Maria – (Franz Liszt, 1811-1886)
L’Etternel est son nom – (Franz Liszt, 1811-1886)
Elijah rock – (Espiritual negre – arr. J.Hairston, 1901-2000)
Lord, I want to be a Christian – (Espiritual – arr. B.W.Dennard, 1929-2010)
Aint-a that good news - (Espiritual negre – arr. W.L.Dawson, 1899-1990)
An Irish blessing – (J.E. Moore, jr. n. 1948)
Cant espiritual – (Àngels Alabert – text de Joan Maragall)
Acabàrem el concert amb l’esplèndid Regina coeli, de Joan Cererols (1618-1680), a dos cors.
El
públic respongué calorosament a les interpretacions d’ambdós cors, ben
afinades, ajustades i matisades. Cal remarcar l’èxit obtingut per la
composició d’Àngels Alabert, fundadora i exdirectora del Cor Maragall,
amb el text del Cant espiritual de Joan Maragall. Àngels Alabert
aconseguí, amb la seva música, de reflectir la tensió espiritual en què
vivia el poeta, els seus dubtes i, els seus desigs.
El
Cor Cantus ens tornarà la visita en una data encara no determinada.
Esperem que la seva actuació, com es mereix, sigui ben acollida pel
públic gironí.
L’anomenat Cançoner d’Upsala és una col·lecció de composicions poeticomusicals publicada a Venècia el 1556 amb el títol de Villancicos de diversos autores a dos, y a tres, y a cuatro y a cinco voces.
L’únic exemplar que se n’ha conservat el descobrí i reedità Rafael
Mitjana a la biblioteca de la Universitat d’Upsala. Conté 53 obres amb
textos religiosos i profans, tres d’elles en català, dues en portuguès,
una en gascó i la resta en castellà. Són obres d’una gran expressivitat
amb afinitats amb les frottole italianes (recordem Il Grillo, de
Josquin des Près, que interpretem darrerament). El conjunt procedeix de
la cort valenciana del lloctinent Ferran d’Aragó, duc de Calàbria
(1526-1550), motiu pel qual Josep Romeu dóna al conjunt el nom de
Cançoner del duc de Calàbria, en lloc del de Cançoner d’Upsala.
Xavier Merino i Serra - 22 de novembre de 2011
Introduït inicialment per Lluís Gil el 6 de desembre de 2011
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada