PER NADAL, 'EL MESSIES' - Josep Poch Clara

 

Il·lustració de Florent


Per Nadal, 'El Messoes'

Josep Poch Clara, Catedràtic d'Ensenyament Secundari - El Punt Avui - 7 de desembre de 2025

Una de les tradicions del aficionats a la música clàssica és anar a escoltar en directe l’oratori El Messies de Händel quan s’acosta Nadal. És una peça programada per auditoris i sales de concerts sovint en aquestes dates, molt popular, i a part dels concerts amb músics i cantaires professionals, a molts llocs també s’organitzen els anomenats “Messies participatius”, concerts en els quals s’hi afegeix un cor d’aficionats que canten parts més assequibles de l’obra. Aquest desembre hi haurà concerts participatius el dia 13 a l’Auditori de Girona, els dies 18 i 19 a l’Auditori de Barcelona i el dia 20 a l’Auditori Enric Granados de Lleida.

Händel fou un compositor del barroc nascut a Saxònia i una de les figures més destacades de la música del moment. De ben jove va marxar d’Alemanya per passar 4 anys a Itàlia (on va aprendre molt) i gairebé 5 dècades a Anglaterra, la major part de la seva vida. A Londres, durant tres dècades va compondre òperes en italià per al públic anglès, però va arribar un moment en què el gènere va entrar en decadència i Charles Jennens, amic de Händel i mecenes de les arts, el va voler convèncer per tornar a l’oratori, gènere que Händel ja havia compost anteriorment. Li va enviar el llibret d’El Messies.

A l’estiu de 1741, Händel es trobava, doncs, en un moment de crisi creativa. Enmig d’aquesta incertesa, va rebre una invitació des d’Irlanda per participar en una temporada benèfica de concerts en favor de presos i malalts de diferents institucions del país veí. Amb aquesta proposta i la del seu amic per tornar a compondre oratoris, va decidir passar una temporada a Dublín. I mentre encara era a Londres i en només 24 dies va compondre la música d’El Messies, una magnífica obra que narra el naixement i passió de Jesús a través d’una música realment divina. L’estrena a Dublín va ser tot un èxit, segons va recollir la premsa local en el seu moment.

El Messies és una obra que ha estat sempre representada des d’aleshores, a diferència de la immensa majoria de la música barroca, que es va oblidar fins al romanticisme, quan es va posar de moda escoltar música de temps passats, tendència que ha perdurat fins a l’actualitat. El fragment més conegut és el triomfant cor Al·leluia (expressió hebrea que vol dir “Lloat sigui Déu”), la celebració de Crist entronitzat al costat de Déu que tanca la segona part. El text està adaptat del llibre 19 de l’Apocalipsi, la darrera part de la Bíblia, escrita segurament en una època en què els cristians eren perseguits pels romans i on s’expressa que malgrat que les forces del mal semblin dominar, arribarà un moment en que Déu regnarà i s’imposarà. La primera interpretació d’El Messies a Londres va tenir lloc el 23 de març de 1743, amb el rei d’Anglaterra present. Quan el monarca va sentir l’Al·leluia es va posar dret, la resta del públic el va imitar i tot el teatre va romandre dempeus fins que el cor va acabar.

Aquesta és una de les grans obres creades en l’àmbit de la cultura occidental (Beethoven deia que Händel era el més gran compositor que mai havia existit), porta gairebé tres segles interpretant-se en públic i ha esdevingut popular per mèrits propis. No cal ser una persona religiosa ni melòmana per gaudir-la, i té molts moments on el geni del compositor arriba al seus punts més àlgids. Stefan Zweig va elogiar-ne la grandesa moral i emocional i creia que suposava una “victòria sobre el sofriment i la desesperança”. Ara que ve Nadal, és moment de gaudir d’El Messies, i si pot ser, en directe.


Article de Josep Poch Clara, Catedràtic d'Ensenyament Secundari, publicat al diari El Punt Avui, diumenge 7 de desembre de 2025,


https://www.elpuntavui.cat/opinio/article/8-articles/2595460-per-nadal-el-messies.html

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

EN EL TRASPÀS DE LA MONTSE - Sara Pujolràs i Naspreda

COMIAT DE LA MONTSE FÉLEZ - Fèlix Martí - 31.03.2025

CICLE LES PÀGINES MÉS BELLES DE LA MÚSICA SACRA - Jessica Cortés