DESPRÉS DEL CONCERT DE TOTS SANTS 2023
El concert de Tots Sants d’enguany va tenir un caràcter i unes característiques especials. Quan el 9 de setembre passat la nostra companya, gairebé –si el Cor és com una gran família- familiar, Iris Martí i Pujolràs, morí a 21 anys a causa de l’envestida d’un cotxe, conduït per una persona sense carnet quan ella circulava amb bicicleta, tots els components del Cor Maragall, especialment els seus familiars i la seva parella, vam quedar immergits en un dolor que molts encara no hem sabut o pogut remuntar. Malgrat això al cap de relativament pocs dies vam reprendre els assaigs per a aquest concert que va ser un homenatge a l’Iris. Especialment la Sara, directora del Cor, i la seva família van fer un gran esforç per aconseguir-ho.
I finalment el concert
va ser possible. Un concert en què vam posar tot el nostre esforç, tota la
nostra capacitat, per assolir un bon resultat i molts dels assistents ens van
dir que ho havíem aconseguit. Un amic em va dir que el seu fill, que era al
concert, li va dir que havia estat “apoteòsic i molt emotiu”. La coral Xàntica i
el Cor de Cambra de la Diputació de Girona, en què també cantava l’Iris, ens
van oferir la seva participació per honorar així la seva memòria. Cadascun d'ells va cantar una obra i tots plegats interpretàrem l'última peça del concert.
El concert era dedicat
a la Natura, a la Creació, i la necessitat que tenim d’unificar-nos-hi per
trobar una solució que permeti evitar o assuavir la catàstrofe climàtica que
ens amenaça. El sistema neoliberal que governa el nostre planeta, no fa ben
res per evitar-ho i només busca el creixement dels seus beneficis mitjançant el
foment del consum de productes superflus i innecessaris.
El
narrador/presentador va ser en Salvi de Castro, aquesta vegada caracteritzat de
druida que fa un beuratge màgic per fer-nos reaccionar a tots i mobilitzar-nos
per aconseguir la resiliència de la Terra.
El programa del concert,
com he dit abans, també es va dissenyar per a fer-nos adonar de la bellesa de
la Natura i així vam cantar el riu que flueix cap al mar, el pas de les
estacions, les muntanyes que ens acullen, els boscos, el nostre mar i la costa,
els núvols, les flors, el pas de tempestes, ..., com a símbols dels quatre
elements: terra, aigua, aire i foc/llum.
Per acabar,
totes tres corals, cada cantaire amb una espelma, vam sortir al vestíbul de
l’Auditori on hi havia un mural amb la inscripció "A l'Iris" i, davant del mural, un tapís amb un arbre, un cirerer?, entorn del qual vam deixar vam deixar les espelmes i agafats per les
espatlles vam acabar el cant de Szakura començat a l'escenari. Va ser com un moment màgic, una
litúrgia laica per honorar i recordar la nostra companya.
Vam participar al
concert el Cor Maragall i la Coral Xàntica, dirigits per Sara Pujolràs, el Cor
de Cambra de la Diputació de Girona, dirigit per Isabel Mantecón, els pianistes
Joan Sadurní i Maria Àngels Pardàs, Glòria Garcés com a solista i i el druida
narrador Salvi de Castro. Els ho agraïm a tots.
El programa va ser:
The river she is
flowing,
cançó índia, arr. Michael Gohl
El cant de les estacions, text i música
de Remy Gagne, harm. De François Provencher i traducció de Joan Costa
Idil·li, de Joan
Altisent
Les fulles seques, sardana d’Enric
Morera amb lletra d’Àngel Guimerà
Comiat al bosc, de Fèlix
Mendelssohn
Al vent, de Raimon, amb harmonització d’Antoni Ros Marbà
Cosacs,
melodia russa, versió de Fedor Astachow i lletra d’A. Colomer i M. Soler
Balada d’en Lucas, havanera de J.
Ll. Ortega Monasterio, arr. De Josep Viader
La calma del mar, havanera, harm.
d’Enric Ribò, amb Glòria Garcés com a solista
The cloud, text de Percy Bysshe Shelley, música de Bill Douglas
L’arc blanc de Sant
Martí,
amb lletra de Bruria Schweitzer i música de Josef Hadar. Interpretació de la
Coral Xàntica
Damunt de tu només les
flors,
amb text de Josep Janés i música de Frederic Mompou. Interpretació del Cor de
Cambra de la Diputació de Girona amb Maria àngels Pardàs al piano i direcció
d’Isabel Mantecón
The storm is passing
over,
de Charles A. Tindley i arr. d’Emmanuel Djob
Szakura, tradicional
japonesa, harm. Jos Van den Borre
Les dues últimes
interpretades conjuntament per tots tres cors. Szakura ens va portar des de
l’escenari fins a l’atri de l’Auditori.
Vull remarcar que les flors de cirerer
eren les preferides de l’Iris. La lletra de Zsakura, diu: Flors de cirerer, flors de cirerer / cobreixen el camp / fins on
arriba la vista, / perfum de sol naixent. L’Iris, en un treball d’ESO havia
escrit: “Per què
hauríem de ser constants, si la vida és una brisa i nosaltres, un pètal de
cirerer i una fulla de tardor a la seva mercè?”
Xavier Merino i Serra, 6 de novembre de 2023
Xavier, felicitats per aquest comentari que reflecteix exactament el que va ser aquest emotiu concert. Una forta abraçada a tots els que ho vau fer possible
ResponEliminaGràcies, Quim! Tu ho hauries fer millor!
EliminaPerdona Xavier, has oblidat una peça The Cloud, de Bill Douglas, amb lletra de P.B. Shelley.
ResponEliminaGràcies, ho arreglaré!
Elimina