CONCERT DE FIRES 2019 – 40è ANIVERSARI – Xavier Merino i Serra
Qui ens ho havia de dir!
Aquell cor que, amb tan pocs components i encara innominat, feia el primer
assaig un dissabte de començaments d’octubre de 1979 ha arribat als quaranta
anys de vida. Després d’uns mesos d’assaigs intensos férem el primer concert,
amb el nom de Cor Maragall, el 20 d’abril de 1980 al pati del Col·legi dels
Salesians de Pedret. Una quinzena de cantaires i l’Àngels Alabert, la fundadora i primera directora. I unes dotzenes de
persones com a públic. D’aquells inicis només dues persones hi continuem en
actiu, en Narcís Fusté i el qui
escriu, tot i que per motius de salut vaig haver de fer uns anys d’excedència.
Seria difícil i molt llarg de detallar tots els records d’aquests quaranta
anys.
Al concert del trentè
aniversari s’acomiadà l’Àngels Alabert i
la Sara Pujolràs, que ja feia més de
vint-i-cinc anys que n’era cantaire, es féu càrrec de la direcció. Ha estat una
molt bona successora de l’Àngels i ha
tingut prou paciència per suportar-nos tots aquests anys. Al concert de
celebració del quarantè aniversari érem quaranta-sis cantaires i la directora,
a la sala Xavier Montsalvatge de l’Auditori de Girona amb el públic que gairebé
l’omplia. La Maria Àngels Pardàs que
ens acompanyà al piano a la cantata Gènesi
(el perquè de tot plegat), de Miquel
Sunyer, era cantaire en el primer concert, l’any 1980. I les solistes Gemma Coma Alabert i Laia Frigolé també han estat cantaires
del Cor Maragall. També feu una actuació excel·lent el quartet de corda de
solistes de la GiO format per Eszter
Schütz, Helena Muñoz, Joan Fèlix i François Ragot.
Ja en els primers temps
del Cor es va crear un bon ambient de
companyonia i amistat entre els i les cantaires. I aquest bon ambient ha
continuat fins al moment actual. Ara mirava les fotografies de les actuacions
que vam fer a Vilaroja de Termenès, a la frontera de Catalunya amb Occitània,
l’any 1985. I he vist que onze persones que continuen al Cor ja hi eren en
aquelles dates. Entre elles la Sara.
Això deu ser una bona prova del bon ambient i de la sintonia entre cantaires i
directores.
Bé, en intentar parlar
del concert del quarantè aniversari no he pogut contenir l’allau de records,
d’emocions, de sentiments, ... Ara miraré de parlar una mica del concert. Va
ser un concert memorable per la interpretació de quatre obres fetes per autors
gironins i dedicades al nostre Cor.
Cinamom
i flor d’acàcia, d’Àngels
Alabert i Feliu, composta a partir de la música, d’estil gregorià, dels
goigs de la Mare de Déu de Bell-ull i de Gràcia del claustre de la catedral de
Girona. És una obra senzilla, bella i delicada, que conserva el regust gregorià
d’un cap a l’altre i que enguany interpretem a tots els concerts com a emblema
del Cor.
Els
gegants de la Devesa, sardana d’Agustí Coma i Alabert, feta per al desè aniversari del Cor. Conté
airoses melodies i molta força expressiva. Feta sobre un poema del músic i
poeta gironí Josep Cantó. L’Agustí hi va fer una afegitó com a
protesta pel desastre ecològic que era a
punt de patir la Vall de Sant Daniel amb la construcció del que en van dir
“variant” de l’NII. Les solistes Laia
Frigolé i Gemma Coma ens van
acompanyar en aquesta interpretació.
Pisculabis,
divertiment
composat pel gironí Josep Maria Grosset i
Gorgoll, dedicada al nostre Cor en el desè aniversari. És una obra festiva
amb brindis, coets, xampany i tot el que cal per a fer una bona celebració. I
molta exigència per a tot el Cor.
Gènesi
(el perquè de tot plegat), cantata del compositor saltenc Miquel Sunyer i Bover, feta expressament
per a aquest concert i dedicada al Cor Maragall. Té com a base el text de la
creació dels tres primers capítols del llibre del Gènesi. La vam interpretar amb
la solista Gemma Coma Alabert, la
pianista Maria Àngels Pardàs, el
quartet de corda de solistes de la GiO format per Eszter Schütz, Helena Muñoz,
Joan Fèlix i François Ragot i el narrador Salvi
de Castro, habitual en els nostres concerts de Fires, que hi va tenir un
gran paper; un paperàs podríem dir. És una obra complexa i força difícil que,
d’entrada, ens va espantar una mica però ens va proporcionar un veritable plaer
poder interpretar-la davant del nostre públic. Cal destacar la tasca tan
eficient de la nostra directora, que va dirigir l’obra amb una gran eficàcia i
va ser el fonament de la bona interpretació aconseguida.
Acabada la cantata es van
incorporar al Cor una trentena de persones que, en un moment o altre d’aquests
quaranta anys han estat cantaires actives del Cor. Tots junts vam cantar quatre
cançons que considerem representatives d’aquests quaranta anys:
N’Eulàlia
vol gonella, de Mateu
Fletxa el Vell. Quan la cantàvem a Vilaroja de Termenès l’any 1985,
enfilats en un empostissat de fusta, a mitja cançó s’ensorrà la part on eren
situats els tenors. Això va provocar un ensurt general inicial i rialles a dojo
per part de cantaires i públic.
Idil·li,
de Joan Altisent. Cançó molt
romàntica, versió coral d’una sardana que porta el mateix títol, que hem cantat
una infinitat de vegades.
Dóna’m
la mà, de Josep
Crivillé. Sobre el conegut poema de Joan
Salvat-Papasseit, és d’una gran bellesa.
An
irish blessing, de James
F. Moore, amb el text d’una benedicció irlandesa, també l’hem interpretada
innombrables vegades en concerts i, també, en aniversaris de cantaires i altres
celebracions.
Després del corresponent
repartiment de rams i mentre en Narcís
Fusté, com a únic cantaire que ha format part del Cor durant tots aquests
quaranta anys, feia lliurament del ram a l’Àngels
Alabert, vam cantar, dedicada a ella, la coneguda Per tu jo cantaria, de M.
Meystre i W.R. Willisegger.
En sortir a l’Atri de
l’Auditori cantàrem i ballàrem, amb totes les persones del públic que s’hi van
voler afegir, Les fulles seques,
sardana d’Enric Morera.
Va ser la culminació de
l’acte. La celebració va continuar amb un dinar a La Pineda de Sant Gregori amb
uns cent seixanta assistents.
Amb el convenciment íntim
que com a cantaire no hi podré ser, però amb l’esperança de poder formar part
del públic, desitjo que el Cor arribi al cinquantè aniversari amb la mateixa empenta
que ara o, si pot ser, encara més.
Xavier Merino i Serra, 13 de novembre de 2019
Fotografies de Jordi Ribas
Acabo de llegir la crònica del concert d'en Xavier Merino i realment reflexa fidelment tot el que va ser la celebració dels 40 anys. No es pot afegir-hi res més. La celebració va se esplèndida: el concert, l'ambient, el dinar... tot. El treball previ al concert de celebració va donar molt de fruit i es va palpar a l'ambient. No es pot demanar més.
ResponEliminaJo també hi era fa 40 anys en aquell primer concert del Cor Maragall als Salesians (encara que en aquella foto en Xavier em tapava). Guardo un gran record d'aquells anys de cantaire i encara considero el Cor Maragall com el meu Cor. Sempre que puc us segueixo.
Felicitats i endavant. Una abraçada a tots.
Quim Pardàs