L'ÚLTIM BEETHOVEN - Miquel de Palol
És possible que un dels motius del creixent i potser
definitiu desprestigi de l’erudició –i de la saviesa– sigui que qualsevol
exemplar d’homo sapiens capaç de tocar un parell de tecles a l’ordinador
obtingui en tres segons dades que li permetin parlar de qualsevol cosa. Potser
l’únic que distingeix l’instruït del qui no ho és tant és la capacitat
discriminadora, la virtut d’extreure de la informació alguna cosa més que allò que
proporciona la lletra.
Els volia parlar dels últims quartets de Beethoven, i
a l’hora de posar-m’hi he pensat: fem un cop d’ull a la Viquipèdia, no fos cas
que m’escarrassi a expressar idees més o menys pròpies i l’amable lector
conclogui que m’he afluixat en una simple afusellada. Així que m’abstindré de
dades informatives, amb la confiança que el lector que sàpiga de què parlo no
les necessita, i la il·lusió –en tots els sentits del mot– que en aquell que ho
desconegui li desperti algun interès.
Les cinc peces en qüestió –sis comptant la Gran
fuga, en origen últim moviment d’una de les cinc, i més tard separada
perquè la trobaven incomprensible i delirant– són les últimes obres de
Beethoven. Deixem per a un altre dia les disquisicions pseudoromàntiques al
voltant dels opus últims dels genis, de la música en especial, i també d’altres
arts. Com es parlaria del Camp de blat amb corbs de Van Gogh si el
pintor no hagués mort tot seguit? I de Mozart, si hagués sobreviscut al Rèquiem,
tot i que els historiadors han descobert que no és la seva obra terminal, sinó
que l’havia abandonat força abans, i la mort li va venir quan componia himnes
maçònics? I així amb Bach i L’art de la fuga, i amb els últims quartets
de Beethoven.
Tant me fa les raons pràctiques per les quals el músic
va passar de composar peces formalment colossals com la Novena simfonia
i la Missa solemnis, amb orquestra, solistes i cor, a l’àmbit en
principi més modest d’un conjunt de quatre instruments. Amb certa unanimitat
els exegetes diuen que Beethoven s’endinsa en un exercici d’essencialització
expressiva, en un procés de despullament metafísic cap a allò que se n’ha dit
“música pura”, en què es reconeix una modernitat intemporal. Els meus preferits
són l’Opus 132 i la Gran fuga. L’Opus 132 és una narració
musical extraordinària. Ho té tot: passió, aventura, enardiment, humor,
melancolia, exacerbació de la bellesa. És profund, entretingut, cantable,
ballable. La Gran fuga és als antípodes: un aspre, exigent i aclaparador
exercici intel·lectual. No en va és una fuga –més d’una, de fet–: el seu
referent explícit és el –també terminal– vell Bach.
Miquel de Palol
Publicat a La República núm. 09 - 21 de juliol de 2018
https://www.lrp.cat/opinio/article/1433670-l-ultim-beethoven.html
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada