EL CANT GREGORIÀ I LA LITÚRGIA CRISTIANA LLATINA - Joaquim Garrigosa
El
cant gregorià constitueix una de les més grans aportacions de la cultura
d'Occident al patrimoni musical de la humanitat. No obstant això, l'estètica
del cant gregorià no es pot explicar a partir de paràmetres habituals a què es
fa referència en parlar de la música, atesa l'estreta relació entre el gregorià
i la litúrgia cristiana llatina. De fet, els autors de cant gregorià van crear
unes melodies que tenen com a principal objectiu esdevenir vehicle d'uns textos
religiosos i, per tant, d'una expressió molt concreta. És per aquesta raó que
el cant gregorià, vist des de la perspectiva actual, uneix a la característica
d’austeritat una expressivitat única que ve definida pel text al qual dona
suport i la prosòdia que aquest concedeix al discursrítmic.
S'ha parlat
abastament del ritme lliure del cant gregorià, quan en realitat més aviat
hauria calgut fer referència a un cursus del text que trava la melodia amb la
finalitat de fer-ne sentir la cadència poètica. Precisament aquí rau un dels
secrets més importants de la seva interpretació: la subtilesa dels neumes, els
allargaments i la cadència dels melismes que només poden ser interpretats a la
llum de la comprensió del text. I no sols això, sinó també l'expressivitat que
en cada moment cal donar al cant està en estreta relació amb el sentit atorgat
a cada mot, a cada frase i a cada cesura d'un text.
L'aparent monotonia
d'aquest gènere musical només es trenca pel contrast que li dona l'alternança
en confrontar el cor amb la schola a les antífones i els versets de les
diferents peces. De manera semblant, el contrast és important quan són d'obres
amb un tractament marcadament textual o més melòdic. La continuïtat sil·làbica
dels himnes es veu modificada en els cants responsorials quan els neumes donen
més relleu a la melodia. Però és en els cants melismàtics on l'expressivitat
musical pot arribar a extrems insospitats, sobretot en els cants de la litúrgia
de Nadal i de Pasqua. És aleshores que el compositor, en l'expressió de la
lloança i la joia, farà sentir tota la transcendència del missatgecristià.
A Catalunya la
litúrgia romana -i el cant gregorià- anaren substituint la litúrgia hispànica
durant el segle IX, com ho demostren les restes de còdexs conservats. La
recuperació de la Narbonesa a partir de mitjan segle VIII i del nord de la
Tarraconense a finals del mateix segle, i el problema de l'adopcionisme del
bisbe Fèlix d'Urgell, van permetre lareorganització eclesiàstica segons aquesta
litúrgia, en allò més essencial, és a dir, la celebració eucarística i la
pregària de les hores. Amb tot, però, les pervivències d'alguns elements
hispànics en la litúrgia no són menyspreables ja que el canvi litúrgic obligà a
mantenir el ritual hispànic, conservat a la Narbonesa, més complet i organitzat
que el romà pel que fa a d'altres sagraments i cerimònies. Encara que al sud
dels Pirineus el procés de canvi de litúrgia degué ser més lent, són molts els
indicis que ens permeten suposar que aquest s'anà produint sense pausa durant
tot el segle IX. Entre finals del X i inicis de l'XI assistim a la consolidació
religiosa i cultural de l'església catalana. Malgrat alguns episodis puntuals
(devastació d'Al-Mansur, mort d'alguns eclesiàstics en la posterior expedició a
Còrdova...) una nova generació va dur gran esplendor a l'església catalana. La
figura cabdal d'Oliba (vers 971-1046) hi destacà per la sensació de renovació
religiosa icultural.
A partir del darrer
terç del segle XI la reforma cluniacenca entrà a Catalunya de la mà dels legats
papals per prendre mesures contra la simonia que, com a la resta d'Europa,
havia minat la jerarquia eclesiàstica catalana. Tant les abadies com les
catedrals van anar entrant de ple en el nou esperit reformador proclamat des de
Roma. Cal destacar que, al llarg d'aquest procés històric, Catalunya esdevingué
un notable focus d'irradiació cultural i la importància d'escriptoris com
Girona, Vic, Ripoll, La Seu d'Urgell, Barcelona i Sant Cugat varen fer possible
la provisió de llibres litúrgics tant necessaris en aquells anys. És, doncs,
durant aquest període de tres segles quan trobem justament el més gran nombre
de manuscrits litúrgico-musicals. L'escriptura musical utilitzada hi va ser
l'anomenada notació catalana, d'origen poc conegut, però probablement nascuda a
l'entorn narbonès. A partir de mitjan segle XII, l'increment de repertori i la
incapacitat de precisar les variacions d'altura melòdica van fer-li perdre
terreny davant les possibilitats que oferia la notació aquitana, molt més
precisa quant a la diastematia (o sigui, la col·locació dels neumes a diferents
altures i amb el referent del pautat), la qual cosa va facilitar una millor
interpretació de lesmelodies.
El cant gregorià és, òbviament, un referent en molts sentits i cal
destacar que la seva recuperació ens acosta a les fonts de la creació musical
de la cultura occidental.
Musicòleg i director de la
Schola Cantorum de Terrassa
Extret de Notes Gregorianes 02 / juliol de 2018, del Departament de Cant Gregorià de la Federació Catalana d'Entitats Corals.
Il·lustració extreta d'internet
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada