Tres 'Messies? - Jordi Llovet
Les pròximes setmanes, Barcelona serà escenari, en
diversos auditoris, de tres Messies de Haendel, o Händel, cosa inusual.
Però la nostra opinió és que no en
sentirem cap d’impressionant, que no és el mateix que dir “bo”. El Messies
de Haendel és un gran oratori barroc,
solemne, compost el 1752, en plena maduresa del compositor. Que sigui
solemne no vol dir que hagi de ser aparatós, ni espectacular, ni fulgurant: és
ben cert que la música barroca, en especial la música religiosa, es componia
per a pocs instruments i poques veus.
Però d’ençà que Mendelssohn, al primer terç del segle XIX, va “recuperar” grans
oratoris del XVIII, com ara la Passió segons sant Mateu, de Bach, els
oratoris de caràcter religiós es van interpretar, fins fa pocs decennis, amb
una ampul·lositat verament prodigiosa. Era la lectura “romàntica” d’una música
que pertanyia a una estètica molt més reservada, menys fastuosa. El que té de barroc
el Messies ho té en l’ordre
compositiu, no gràcies a una interpretació apassionada. Però ja ens hi
havíem acostumat, tant en el cas d’aquest oratori messiànic com en el cas dels
oratoris profans i les òperes antigues.
A causa de les investigacions dels musicòlegs de la
segona meitat del segle XX, aquestes grans partitures -també les simfonies del
període classicoromàntic- es van començar a interpretar d’una manera
“històrico-filològica”, si es pot dir així, i, doncs, fent molta justícia a la
manera com, menys que suposadament, s’interpretaven al seu moment. Però ja ens
havíem acostumat a un munt de cantants i de músics i molt de soroll!
No serà així la versió de Jordi Savall, amb la Capella Reial de Catalunya -encara que
Catalunya no va tenir mai reis que no ho fossin abans de la Corona d’Aragó- i
Le Concert des Nations, dues formacions de primera, fundades pel nostre
gambista. Encara més mínima serà la versió d’Edward Higginbottom, que només
disposarà de setze veus, sumant totes les cordes, i una orquestra menuda, amb
molts instruments d’època, per amor de veritat. Al cap i a la fi, l’orquestra
que la interpretarà s’anomena “of Time and Truth”, del temps i de la veritat.
La més monumental serà la de Paul
McCresh, amb el Gabrieli Consort
i més de cinc-centes veus, la majoria entre el públic, preparades per endavant
en diverses sessions. Serà la més “romàntica”, perquè no hi ha hagut cosa més
romàntica en el món de la musica que la formació de corals, en especial a
Catalunya, lloc on el cant coral va de bracet amb el nacionalisme de bons
germans plegats.
Però, ai las!, cap no serà com aquelles que sentíem
astorats!
JORDI LLOVET, doctor en Filosofia i Lletres
Article publicat al
diari ARA el 23 de desembre de 2017
Fotografia de Viquipèdia que il·lustrava l'article.
Fotografia de Viquipèdia que il·lustrava l'article.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada