I SI LA SOLUCIÓ FOS LA MÚSICA? - Xavier Serra i Besalú
Seré sincer: no sóc pas entusiasta de l'irlandès Bono, activista,
nominat a un Oscar i veu cantant d'U2. Ara bé, se li atribueix una frase
convincent: “La música pot canviar el món perquè pot canviar la gent.”
Escric aquest article a la Baixa Silèsia, a Strzelin, una petita
població que no és pas lluny de Breslau, la capital de la regió. El lloc
és conegut per les seves famoses pedreres de granit. Però no som aquí
per això, sinó perquè un grup d'estudiants de batxillerat de l'institut,
amb un parell de professors, hi hem passat una setmana molt especial.
Ha tingut lloc en el marc d'un projecte Erasmus+ KA2 d'associacions
escolars. En el nostre cas, nois i noies de sis diferents estats
europeus han treballat junts, ara i prèviament en línia. El projecte té
un títol compromès: Experience art, increase motivation. A
Polònia ens hi hem bolcat: hem experimentat la relació entre
aprenentatge i pràctica artística. Consideren que la música pot ser
educativa? O és només “for fun”, com es diu ara? Recorden aquell
senyor amb poders en l'educació a Espanya que afirmava – no fa gaire –
que hi ha “assignatures que distreuen” d'estudiar?: la música,
l'expressió artística, etc. No paga la pena respondre'l. Ja al s. IV aC
Aristòtil havia assenyalat que “la música té el poder de formar el
caràcter”, i que calia introduir-la en l'educació del jovent.
Els
docents de Txèquia, França, Turquia, Polònia, i altres, que col·laborem
en el projecte sabem que –com diu l'escriptora Sarah Dessen– “la música
és una força increïble. Una cosa que poden tenir en comú les persones
que difereixen entre si en tot”. Hem assistit a un munt de concerts,
participat en tallers, aprofundit en les varietats culturals,
folklòriques, melòdiques... i hem experimentat que el cant i la
interpretació musical produeixen “un tipus de plaer del qual la
naturalesa humana no pot prescindir” (Confuci).
He d'admetre que sóc força negat per a les arts, en general. Em
dedico a l'ensenyament de la filosofia, que sempre m'ha semblat
rellevant, imprescindible, potent. Ara bé, reconec que “la música pot
expressar allò que no es pot dir només amb paraules i també el que no
pot romandre en silenci” (Victor Hugo): ella ens pot fer millors. Un
docent txec em distingia entre la música que fa bé –clàssica o folk–, la
profitosa –pop, rap– o la que, fins i tot, pot fer mal –heavy-metal,
rock dur–, però em va deixar astorat que em fes adonar que tots els
infants primer canten i només en un segon moment parlen. L'entonació
deixarà lloc després a les paraules: la música i el cant s'obren al
pensament, en són una porta.
Més enllà de l'Oci, el negoci, les
discoteques o els “top ten”, la música ens fa rics, ens humanitza, ens
uneix. S'imaginen que –com escriví Longfellow– fos cert que “la música
és el llenguatge universal de la humanitat”? Ens ho perdrem? Potser ens
cal – com el nostre projecte analitza – més bona música en l'educació i
fer-ne, juntament amb altres arts, un dels pals de paller de la
motivació i l'adequada maduració.
Xavier Serra i Besalú
Professor de filosofia a l'Institut "Salvador Espriu" de Salt
Publicat a El Punt Avui+ el 20 d'octubre de 2016
http://www.elpuntavui.cat/opinio/article/8-articles/1013824-i-si-la-solucio-fos-la-musica.html
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada