PAU CASALS i DEFILLÓ (1876-1973) - Anna Artigas i Vilaplana
Aquest article vol posar en
relleu la importància d’aquest gran músic i català universal. Les notes amb que
l’he confegit són extretes dels apunts d’una conferència de l’historiador Josep
Maria Ainaud de Lasarte.
Per entendre l’home Casals hi ha una frase que va dir : l’Art i la Ciència no tenen pàtria, però els
artistes i els científics sí que en tenen. La seva vida va ser influenciada, directament o indirecta, per les
guerres. La primera guerra no viscuda directament, sinó per part de mare, que
era d’origen porto-riqueny, fou la de Cuba. En una altra època li tocà viure
dues guerres mundials i la civil espanyola.
Podem mencionar l’anècdota dels seus anys d’estudi, becat per anar a Brussel·les. En el moment en què l’ambient
permetia viatjar amb l’objectiu d’aprendre dels professors de Conservatori,
Casals va reaccionar davant el comentari d’un professor que li va dir: Senyor Casals, usted es el catalán. El
comentari no va a agradar Casals, suposem que per l’èmfasi i el context en què
fou dit i particularment, sense acompanyament de cap altra opinió que no fos la
seva, va renunciar a estudiar a Brussel·les.
Una constant en la seva experiència vital és que va aprendre de forma
autodidacta “Va ser un gran mestre perquè
en vida va ser sempre un alumne“. Dos exemples concrets del que acabem de
dir. En el període en què Casals va crear i dirigir l’Associació Obrera de
Concerts es va sentir feliç (en tota la seva trajectòria va ser un home de
conviccions) en conviure amb el món obrer. L’altre punt interessant que no ha
estat gaire divulgat és la seva participació en la recuperació del patrimoni
musical. És poc coneguda la seva dedicació quant a compositor de sardanes.
Escriví tres sardanes: Festívola, Sant Martí de Canigó i Sant Fèlix, sardana
per a orquestra de violoncels, de les quals se’n poden trobar versions a youtube.
Com a curiositat es pot explicar que l’any 1955, en ple franquisme, quan el
mestre era a Prada de Conflent, la Cobla la Principal de Girona, dirigida per
Lluís Cotxo, hi anà per enregistrar Sant Martí de Canigó amb la supervisió del
mestre.
L’any 1971 va
compondre l’Himne a les Nacions Unides. El 24 d’octubre del mateix any, en
ocasió de dirigir-lo a la seu d’aquest organisme internacional, pronuncià el
seu cèlebre discurs del qual és la frase: “Sóc
català. Catalunya va tenir el primer parlament democràtic molt abans que
Anglaterra. I fou al meu país on van existir les primeres nacions unides. En
aquell temps -segle onzè van reunir-se a Toluges
avui França- per parlar de la pau, perquè els catalans d'aquell temps ja
estaven en contra de la guerra”. Al mateix discurs també va dir que “la Pau no és sinònim d’armistici. Els que
volen la Pau també volen Justícia, és a dir, donar a cadascú el que li
correspon”. En aquestes paraules hi ressona la idea que quan hi ha una
injustícia falta gent que la denunciï.
|
Pau Casals va parlar del concepte de gran. “Un país gran no es mesura pels
seus grans homes, sinó perquè els honora”.
Durant els anys 1913-14 Casals va establir relació amb el filòsof Bergson
que escriví sobre el tema de la intuïció. La vida de Casals estava dedicada a
la música i és coneguda la seva afirmació que diu: “La música,
aquest meravellós llenguatge universal hauria de ser font de comunicació entre
tots els homes”. El seu esforç per
salvar la llengua catalana és un fet. Permeteu que afegeixi que expressar la
procedència de l’artista ajuda a fer que es conegui de forma més directa el
problema que pateix la llengua de Catalunya. Una conseqüència del pensament
portat a la pràctica en l’art musical és la interpretació. La “visió” il·limitada
de l’art musical on l’experiència de la interpretació és generosa, fa
relacionar l’art amb l’ètica. Per Pau Casals “crear és retornar a l’interior d’un mateix de manera que és com un pes
a dins que pesa com l’or”.
Una dita de Casal és la següent: l’home
pot fer bones accions i només així és quan hom es sent bé, però amb la
deficiència que no és el bé que com diu l’Evangeli la mà dreta no ha de saber
què fa la mà esquerra. En canvi l’art, potser per ser més constant, parla
de forma més directa i qui interpreta una obra ho fa des d’unes condicions
diferents que les d’altres gèneres, (com el visual), i amb uns resultats més
imprevisibles quant a l’efecte que produeix en els oients.
Afegim un detall més de la música i el pensament del
mestre. Podem sentit de la seva boca: “només
es pot ser universal sent plenament des de l’origen, recordant l’origen”. I
mentrestant, una suite de Bach arribava a la gent.
I encara una altra frase del mestre: “la
pau no és el silenci sinó la veu de l’amor”.
Trobareu una bona versió de Sant Martí de Canigó a l'enllaç https://www.youtube.com/watch?v=kx8WR9jLRkI.
Anna Artigas i Vilaplana, 7 de març de 2016
Fotografia de http://diccitionari.blogspot.com
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada