'SUITES' CASALS - Joan Francesc Mira
Tinc
decidit ja fa temps que en les meues darreres voluntats, les que m'acompanyaran
en el viatge a les altures, he d'incloure una clàusula segons la qual, quan
puga triar lloc i activitat al paradís, demanaré només un raconet confortable
on poder llegir una vegada i una altra els meus clàssics, i on poder escoltar
eternament música de Bach. Escoltar música de Bach és una de les ocupacions més
recomanables en qualsevol temps i ocasió, en la vida mortal com en l'eterna, i
més recomanable encara si el temps és aspre i confús, com aquest que patim, de
tan escassa esperança, quan la inèpcia dels polítics, els fanatismes bàrbars i
l'estupidesa universal, avancen i ocupen l'espai de la modesta raó que ens
emparava. Quan la història es precipita per viaranys poc optimistes, i
l'estètica i la sensibilitat reculen i deixen pas a la barroeria. No sé si ara
mateix seria possible un altre Bach, un pare de família component música
inacabable, inexhaurible: no sé si aquella música és compatible amb els diaris
i els telediaris, amb aquesta degradació de tantes coses en què hem cregut i
hem esperat.
I si
això ja era vàlid fa deu anys o quinze, avui és més vàlid encara. Per tant, si
vostès volen fer com jo, vist com va el món real en aquests anys que vivim,
dediquen alguna horeta de tant en tant a una altra realitat d'un altre món: a L'art
de la fuga, per exemple, a les Variacions Goldberg, o a les suites
per a violoncel, començant, si pot ser, amb la versió de Pau Casals, que no és
certament la més “autèntica” possible, però és la primera versió i la més gran,
la del descobriment. Quan el petit Pau va fer els 13 anys –la història és ben
coneguda– son pare, organista, li va comprar un violoncel nou i l'acompanyava
sovint a buscar partitures per un instrument que llavors era poc considerat com
a solista. Un dia memorable (això diu el fullet que acompanya els meus discos
de les suites de Casals: “un dia memorable”), furgant en una llibreria
de vell prop del port de Barcelona, van trobar unes sonates de Beethoven i
després, amb immensa sorpresa, les Sis suites per a violoncel sol de
Bach, cobertes de pols en un prestatge.
“Jo ni
tan sols sabia que existien”, recordava Casals molts anys després, “i ningú no
me n'havia parlat mai. Va ser la més gran revelació de la meua vida. Vaig
sentir immediatament que allò era una cosa d'importància excepcional, i vaig
abraçar el meu tresor tot el camí fins a casa. Vaig començar a tocar-les en un
estat d'excitació indescriptible. Durant dotze anys, les vaig estudiar i hi
vaig treballar cada dia, i ja era prop dels vint-i-cinc quan vaig tindre el
coratge de tocar-ne una en públic. Abans de fer-ho jo, cap violinista o
cel·lista no havia interpretat mai una suite completa: algú podia tocar
una sarabanda, una gavota o una alemanda. Però la meua intenció era tocar-les in
extenso... amb totes les repeticions, per tal de conservar la cohesió i
l'estructura interna de cada moviment. En aquell temps, aquestes composicions
eren considerades obres fredes i acadèmiques. ¿Com podien pensar en Bach com a
‘fred', quan aquestes suites sembla que brillen amb la forma més
resplendent de poesia?”
Una
esplendor poètica, racional, infinita. I Casals encara hi treballà trenta-cinc
anys més abans de consentir a enregistrar-les. L'orgull de la perfecció, la
modèstia dels anys de treball, la paciència, tot això que ara trobem a faltar
escandalosament en els nostres polítics, escriptors i altres personatges públics insignificants i
plens de vanitat. L'enregistrament, segons les notes del fullet d'EMI Classics,
es va fer a París i a Londres entre el novembre del 1936, el juliol del 1938, i
el juliol del 1939. Imagine Casals als estudis, quan la bàrbara guerra civil arrasava mig Espanya, quan la
desgràcia de Catalunya era ja gairebé completa, quan la feroç dictadura franquista era només
el preludi d'un horror implacable per a Europa i el món, l'imagine trasbalsat i
desfet per tot això, i tanmateix capaç de produir aquella música. Llavors,
precisament llavors, en aquells anys terribles. Però Franco ha passat, i Hitler
i Stalin i aquells horrors, i aquesta música ha quedat per sempre.
Alguna
cosa deu significar, supose. Escolten la sarabanda lenta de la suite
n.4, per exemple, o el preludi de la n. 5, i sabran de què parle. O escolten
les sis suites senceres, i després, qui sap, potser veuran el món d'una
altra manera. I com que jo, en aquesta matèria, no tinc gens d'autoritat per
donar consells, no em facen cas a mi: facen cas al meu amic Jaume Cabré, que sí
que en té, i que quan parla de Bach diu sempre “Bach nostro senyor”.
Publicat al diari EL PUNT AVUI el 20 de març de 2015
http://www.elpuntavui.cat/noticia/article/7-vista/8-articles/833324-lsuites-casals.html
Nota informativa
La integral de les suites per a violoncel sol de Bach interpretades per Pau Casals es troba a l'enllaç següent:
https://www.youtube.com/watch?v=ZPFzg-fToKU&list=PLuYLol6mhdDl84AtBYtGc9ZHHSGml5Cb2
Nota informativa
La integral de les suites per a violoncel sol de Bach interpretades per Pau Casals es troba a l'enllaç següent:
https://www.youtube.com/watch?v=ZPFzg-fToKU&list=PLuYLol6mhdDl84AtBYtGc9ZHHSGml5Cb2
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada