UNA MÚSICA CONSTANT- comentari de Xavier Merino
El
post que reprodueix la ressenya sobre aquest llibre publicada a la
revista digital de PRODIEMUS, em va moure a cercar el llibre i
llegir-lo. I, realment, la lectura va ser ben gratificant. És una
novel·la que, en general, és apassionant i es llegeix amb molta
fluïdesa. Potser amb un centenar menys de pàgines seria encara més
llegidora. El rerefons amorós romàntic de Michael, segon violí del
Quartet Maggiore, a trossos es fa una mica tediós, potser per massa
irreal i poc creïble.
Per
a un lector que no sigui melòman la novel·la es pot fer feixuga i
desaprofitar-ne una bona part de l’interès. Espero de poder
comprovar-ho.
Per
a un amant de la música però, indueix a escoltar i redescobrir els
quartets de corda de Franz Joseph Haydn, els trios amb piano, els
quartets i quintets de corda de Beethoven i, sobretot, l’obra genial
inacabada que s’ha d’escoltar amb tota la concentració possible: “L’art
de la fuga”, de J.S.Bach. Vaig desempolsar l’enregistrament d’aquesta
última obra, interpretada pel quartet de violes Fretwork, que feia uns
mesos que no havia escoltat i en vaig gaudir intensament. No havia posat
mai gaire atenció als quintets de corda de Beethoven i m’han semblat
intensos i engrescadors. Els quartets de corda els he escoltat sovint i
ja els coneixia força bé. Em falta recuperar els vinils (oi que es diu
així?) dels quartets de corda de Haydn que fa temps que vaig desar. Pel
que fa a “La truita” de Schubert, que també protagonitza la novel·la,
encara no he retrobat el CD que sé que he de tenir i estic freturós de
tornar-lo a escoltar amb atenció.
En
resum puc dir que la lectura d’aquesta obra de Vikram Seth m’ha estat
molt profitosa en tots els aspectes i m’ha ajudat a penetrar i entendre
més el món dels quartets i quintets de corda, un món que quan es
desconeix pot semblar monòton i poc atractiu però que ajuda a viure un
univers de sensacions intenses i agradables.
Publicat inicialment per Lluís Gil el 26 d'octubre de 2010
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada