UNA MÚSICA CONSTANT- comentari de Xavier Merino

El post que reprodueix la ressenya sobre aquest llibre publicada a la revista digital de PRODIEMUS, em va moure a cercar el llibre i llegir-lo. I, realment, la lectura va ser ben gratificant. És una novel·la que, en general, és apassionant i es llegeix amb molta fluïdesa. Potser amb un centenar menys de pàgines seria encara més llegidora. El rerefons amorós romàntic de Michael, segon violí del Quartet Maggiore, a trossos es fa una mica tediós, potser per massa irreal i poc creïble.
Per a un lector que no sigui melòman la novel·la es pot fer feixuga i desaprofitar-ne una bona part de l’interès. Espero de poder comprovar-ho.
Per a un amant de la música però, indueix a escoltar i redescobrir els quartets de corda de Franz Joseph Haydn, els trios amb piano, els quartets i quintets de corda de Beethoven i, sobretot, l’obra genial inacabada que s’ha d’escoltar amb tota la concentració possible: “L’art de la fuga”, de J.S.Bach. Vaig desempolsar l’enregistrament d’aquesta última obra, interpretada pel quartet de violes Fretwork, que feia uns mesos que no havia escoltat i en vaig gaudir intensament. No havia posat mai gaire atenció als quintets de corda de Beethoven i m’han semblat intensos i engrescadors. Els quartets de corda els he escoltat sovint i ja els coneixia força bé. Em falta recuperar els vinils (oi que es diu així?) dels quartets de corda de Haydn que fa temps que vaig desar. Pel que fa a “La truita” de Schubert, que també protagonitza la novel·la, encara no he retrobat el CD que sé que he de tenir i estic freturós de tornar-lo a escoltar amb atenció.
En resum puc dir que la lectura d’aquesta obra de Vikram Seth m’ha estat molt profitosa en tots els aspectes i m’ha ajudat a penetrar i entendre més el món dels quartets i quintets de corda, un món que quan es desconeix pot semblar monòton i poc atractiu però que ajuda a viure un univers de sensacions intenses i agradables.
Publicat inicialment per Lluís Gil el 26 d'octubre de 2010

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

CONCERT DE TOTS SANTS 2023

DESPRÉS DEL CONCERT DE TOTS SANTS 2023

QUARANTA ANYS DEL COR MARAGALL - Sara Pujolràs i Naspreda