CONCERT DE MÚSICA SACRA AL MERCADAL - 31 de març de 2012 - Xavier Merino
Concert Música Sacra - Mercadal 2010
El
31 de març, vigília del Ram va tenir lloc, a l’església del Mercadal de Girona,
el concert de música sacra que ja ha esdevingut habitual. El Cor Maragall hi
participà conjuntament amb el Cor mixt i el Cor de noies Claudefaula i la Capella Polifònica
de Girona. L’església s’omplí de gom a gom cosa que demostra l’acceptació
creixent que té aquest concert. I que també millora notablement l’acústica del
recinte en disminuir-ne la reverberació.
L’actuació
del Cor Maragall, que seguí la dels Cors Claudefaula i precedí la de la Capella Polifònica
de Girona va consistir en la coneguda antífona pasqual Regina Coeli de Joan Cererols (1618-1680), monjo de Montserrat,
considerat com a patriarca de la música montserratina moderna; Salve Regina, d’Enric Morera (1864-1942)
prou conegut, sobretot, per les seves sardanes; Cant Espiritual, de Joan Maragall, en la versió musical de Maria
Àngels Alabert, fundadora i primera directora (1979-2009) del nostre Cor;
acabàrem l’actuació amb la sardana Els
Degotalls, de Ricard Castells (1901-1980) compositor, músic de cobla, cantaire
i impulsor de corals.
Regina
Coeli és una antífona pasqual molt adient per a aquestes diades. La lletra, en
traducció casolana, diu: Reina
del Cel, alegrat; aquell que meresqueres portar ha ressuscitat com ho havia
anunciat. Prega Déu per nosaltres.
Aquesta antífona substitueix la pregària de l’Àngelus des del dia de Pasqua de
Resurrecció fins al dia de Pentecosta. El segle XII els frares franciscans
començaren de resar-lo o cantar-lo per cloure la pregària de Completes i aquest
fet el va popularitzar molt durant el segle XII. En aquest cas és composada per
cantar-la a dos cors i a quatre veus (escolans i monjos).
La Salve Regina de Morera, una de les poques
composicions de caire religiós d’aquest compositor, té forts ressons
montserratins en anar repetint, ara una veu ara una altra, la cadència inicial
de la Salve
montserratina. És una obra molt expressiva, amb grans contrastos de forts i
pianos i que va donant protagonisme a totes les veus. Demostra una gran
sensibilitat de l’autor i, tot i que a primer cop d’ull sembla una obra
senzilla, quan es coneix se’n descobreix tota la complexitat i riquesa.
Del
Cant Espiritual de Maragall musicat per Maria Àngels Alabert ja n’he anat
parlant a bastament. Com més el conec i el canto més m’entendreix i m’emociona.
Alabert sabé copsar tota la complexitat espiritual que reflecteix el poema: fe
en l’altra vida, que no coneixem, i dubte pel que fa a abandonar aquest món que
sí que coneixem, en el qual hem viscut, estimat, gaudit i patit. Maragall, gran
intel·lectual, difícilment podia acceptar, a priori, unes seguretats que molt poques persones poden acceptar sense
dubtar. El vers final, davant la inevitabilitat de la mort, és una pregària
ferma d’esperança de salvació en l’altra vida, una acceptació de la pasqua
personal que tots, més o menys d’hora, hem d’assumir.
Els
Degotalls fou la darrera peça que interpretàrem. És una sardana estrenada l’any
1946 i que, de seguida, tingué un èxit extraordinari. Obra també de ressons
montserratins. S’obre amb la cadència inicial de la Salve i té manlleus de la
melodia de “La mort de l’escolà” d’Antoni Nicolau. La lletra explica els
records del narrador de quan el seu pare el portava a Montserrat, als peus de la Mare de Déu. Ara, ja mort el
pare, en sent tota l’enyorança i prega la Mare de Déu perquè un altre dia tots dos, el
narrador i el seu pare, la puguin tornar a venerar plegats. Ens va semblar que,
tan la lletra com la música, eren perfectament adients per a aquest concert de
música anomenada sacra. La veritat és que crec que em vam aconseguir una bona
interpretació, guiats sàviament per la
Sara, que va saber posar a la vista, o potser hauria de dir a
l’orella, del públic tota la bellesa d’aquesta composició.
El
públic acollí calorosament les nostres interpretacions, especialment les dues
darreres. La veritat és que els esforços de la Sara per treure un rendiment del ramat que ha de
menar, de mica en mica van donant un bon resultat. Crec, estic convençut, que
vam fer una bona actuació i els cantaires vam quedar-ne molt contents. I em
sembla que la nostra directora, també.
Els
cors de Claudefaula, dirigits per Glòria i Joaquim Bonal, foren una autèntica
sorpresa per la seva alta qualitat. Interpretaren el coral Wie soll ich dich empfangen, de la Passió segons Sant Mateu de
Bach; O Magnum Mysterium, de Kocsár
Miklos, compositor hongarès, (1933), composada l’any 2002; la coneguda Ave Maria de Tomàs Luis de Victoria i
acabaren amb l’Ave Maria a dos cors
del compositor bavarès Franz Xaver Biebl (1906-2001), escrita el 1964.
La
Capella
Polifònica
de Girona començà la seva participació amb O
Magnum Mysterium, de Tomàs Luis de Victòria (1548-1611); a continuació
cantà el Sanctus de la missa In illo tempore, de Claudio Monteverdi
(1567-1643); Crucifixus, a vuit veus,
d’Antonio Lotti (1667-1740); continuà amb el cant a dos cors Duo Seraphim de Jacobus Gallus
(1550-1591) i acabà amb el motet O
Sanctum et Sacrosanctum Diem del compositor anglès Peter Phillips
(1561-1628).
Tots
els cors conjuntament cloguérem el concert amb la interpretació del Sanctus de la Missa alemanya de Franz Schubert (1797-1828),
obra d’una gran bellesa que dirigí Quim Bonal.
Xavier
Merino i Serra - 2
d’abril de 2012
Entrat inicialment per Lluís Gil el 4 d'abril de 2012
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada