CONCERT DE MÚSICA SACRA 2014 - Anna Artigas

Foto 
Concert de música sacra 2013


El concert de música sacra celebrat a Girona el 12 d’abril ha tingut la representació musical dels següents cors: el cor de Cambra Girona, el Cor Maragall i la Capella Polifònica de Girona. Hem de fer un incís i és el següent: en la història dels cors gironins els cors Maragall i la Capella Polifònica són els més veterans.

El Cor de Cambra, el primer en actuar, ha interpretat l’obra “Miserere mei, Deus“. D’aquesta obra n’hem de dir el següent: el compositor, Domenico Allegri, construeix les veus (dins el context renaixentista) polifònicament. Anem a dir, per detallar més l’època històrica, que la composició vocal sobresurt sobre la instrumental. Quant a la interpretació, la forma en què ens va arribar la música, fruit de la composició del cor (només de 10 persones) és directa i hem apreciat la bona tècnica dels cantants. La següent obra “Sou digna“, és  una obra anònima del s. XVIII i que respon a una pregària a la Verge.

L’actuació del Cor Maragall ha començat amb dues obres del Llibre Vermell de Montserrat. Podem dir del Llibre Vermell que és un recull amb 10 peces .Els textos varien des de l’occità, al català, al llatí. Els pelegrins que passaven alguns dies a Montserrat (amb les vetlles a la nit incloses) celebraven la seva fe acompanyats de les músiques de diferents formes i èpoques (Ars Nova, cànons, …). Tornant a la interpretació del concert, el cor ha interpretat dues peces d’aquest recull: “O Virgo Splendens“ (cànon) i l’himne “Mariam, matrem virginem attolite” (virolai polifònic). En la interpretació s’ha donat una solució combinant veus d’homes i veus de dones, en forma de cànon la primera i en forma de conjunt coral la segona (és a dir a la vegada, homes i dones). El públic ha pogut escoltar una música del compositor espanyol T. Luis de Victoria, l’obra del qual remarca les paraules “Caliga verunt oculi mei“. Aquestes paraules recullen o connecten amb el sentit espiritual propi del dolor de Setmana Santa. Les veus del cor hem viscut intensament la interpretació d’aquesta peça. Sentíem les veus juntes tot i portar el tema amb ritmes no sincronitzats. Per això hem hagut de seguir els consells de la Sara, la nostra directora  i així hem format la çançó conjuntament. Tot seguit el cor ha interpretat “Laudate Dominum”  obra de M. A. Charpentier. D’ella direm que té un ritme molt contrastat i simbolitza la lloança del món cristià cap al Senyor. Seguidament, i per concloure l’actuació del cor Maragall, hem escoltat l’“Hexapsalmos”  de Rachmaninov. En concret està format per dues parts, la primera és una lloança (Slava) i la segona és un prec  (Senyor, obriu els meus llavis). La música que hi acompanya és continguda i amb molta força.

Els autors escollits pel cor de la Capella Polifònica han estat compositors de l’època romàntica. Destacarem les bones melodies que aporten intensitat, estem parlant d’una interpretació feta al concert, i dinàmiques de forts i pianos i una polifonia molt expressiva. Destaca l’”Ave Maria” de Biebl i el “Beati Quorum” de C. V. Standford seguit de la interpretació d’“Abenlied”, una cançó  del compositor Rhienberger.

El cant comú ha estat una peça clàssica dins el repertori clàssic, el “Locus iste” de Bruckner.

Anna Artigas i Vilaplana - 17 d’abril de 2014

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

UNITS PER UNA AFICIÓ COMUNA: EL CANT - Teresa Ribas i Roqueta

IDIL·LI, DE JOAN ALTISENT - Xavier Merino

L'IRIS. UN ANY DESPRÉS - Salvi de Castro