ENTREVISTA A GEMMA COMA ALABERT - Pere Heras
La protagonista de
l’entrevista d’aquest número, és una gironina que en la seva carrera musical ha
aconseguit un gran prestigi internacional.
La mezzosoprano Gemma
Coma-Alabert, primer premi del Conservatori Nacional de París, continua la seva
formació a la GuildhallSchool of Music de Londres i a l’Òpera Nacional de Lyon.
Ha treballat amb
prestigiosos directors, amb un extens repertori vocal simfònic i en el camp
operístic ha interpretat papers protagonistes de prestigioses obres a teatres d’Òpera
d’arreu del món.
També parlarem amb ella
de la seva mare, Àngels Alabert i Feliu, prestigiosa pianista, compositora,
professora de música, fundadora i directora del Cor Maragall durant 30 anys i
Creu de Sant Jordi de la Generalitat de Catalunya 2020, entre molts altres
mèrits a la seva carrera musical.
Si us plau parli de la
seva mare :
La meva mare, tot i els
temps difícils en l’època de la seva joventut, va demostrar des de ben petita
dots musicals destacables i els seus pares li van donar l’oportunitat d´anar a
estudiar amb grans mestres de Barcelona. Això li va ser possible gràcies també a
l’ajut econòmic del seu oncle Pere.
Va cursar estudis de piano, composició i direcció d’orquestra, entre força d’altres especialitats musicals. Tota la vida va ser una estudiosa i investigadora incansable de la Música, sense oblidar la seva tasca per la recopilació i salvaguarda de melodies populars de les comarques gironines, doncs l’Àngels era membre assessor del Departament de Cultura Popular a la Generalitat de Catalunya. Va desenvolupar aquesta seva gran experiència i coneixement profund de la Música amb una dedicació pedagògica plena durant 41 anys al Conservatori Isaac Albèniz de Girona, on va impartir classes de moltes assignatures: piano, composició, música de cambra, història de la música, acústica, estètica musical, etc. Van passar per les seves aules centenars d’alumnes durant aquests anys. Bastants concertistes professionals de piano actuals fins i tot a nivell internacional i molts dels professors d’avui als conservatoris i escoles de música han estat, en tota la carrera elemental i professional o en alguns casos com a mínim en alguna etapa de la formació musical, alumnes seus.
En la vessant de la direcció, a part de dirigir alguns concerts simfònics, amb el que més ha destacat és en la fundació i direcció durant 30 anys del Cor Maragall de Girona, que ha portat a diversos festivals internacionals per donar a conèixer arreu la cultura catalana, amb obres musicals de compositors d’aquí però també amb composicions escrites per ella mateixa sobre textos i poemes que ens han llegat els grans literats del nostre país.
En l’àmbit de la Música
Popular Catalana, a més de la recopilació de goigs que va poder rescatar just a
temps i altres temes populars que hem mencionat abans, com a assessora que fou del
Departament de Cultura Popular de la Generalitat de Catalunya, també va formar
part del jurat a concursos de música per acobla com el de Ceret-Banyoles, del
qual en va ser presidenta.
Com a intèrpret de piano cal
recordar que és una de les fundadores del grup Paraula de Poeta, que durant 35
anys ha portat la poesia i la música que ella tant bé sabia escollir i en
ocasions composava, per Catalunya i per altres països europeus. També va ser
ella durant bastants anys la pianista en un Trio junt amb dos intèrprets alemanys, grup
de cambra amb el que van oferir concerts arreu, més sovint a Catalunya i
Alemanya, a més d’enregistrar el CD "Musik Chamber Europeis" a Colònia,
disc que inclou obres cambrístiques d’ambdues nacionalitats.
En la faceta de
divulgadora musical, a part de les seves conferències sobre temes d’història de
la música, també va portar la música clàssica a molts pobles de les comarques
gironines, organitzant diferents concerts de música de cambra amb els seus
millors deixebles.
El gran do que ha tingut
la meva mare, ens diu la Gemma, és el de transmetre l’amor i l’estima per la
música. Ha plantat moltes llavors que han donat els seus fruits, tant a músics
professionals com a amateurs. Amb la seva generositat i el seu exemple ens ha
ensenyat a estimar i créixer amb la música.
Ha estat una persona que,
a part de pujar una família de 4 fills, ha donat el seu temps per millorar la
societat gràcies a la música, des de nivells amateurs fins a nivells molt alts,
tothom era benvingut.
Per totes aquestes raons la Generalitat de Catalunya li va concedir la Creu Sant Jordi, i espero que en el seu dia la ciutat de Girona li rendeixi l’homenatge que tant es mereix.
I ara, parlem de vostè :
Jo vaig començar la
música de ben petita, als 3 anys ja cantava a la Coral Infantil que la meva
mare tenia al barri de Sant Narcís. Vaig fer estudis de piano, violoncel i
composició al Conservatori de Girona i Cant al Conservatori de Perpinyà, on hi
havia una gran mestra. Vaig continuar els estudis de Cant al Conservatori
Superior de Música de París, on vaig obtenir el primer premi de final de
carrera. Em vaig perfeccionar a la Guildhall School of Music de Londres i
després vaig estar 2 anys a l’Òpera Studio de Lyon. Més tard vaig a anar a
treballar la tècnica vocal als Estats Units, ja que m’interessava la manera de
cantar de molts intèrprets d’allà.
Vaig cantar el primer rol
d’òpera als 17 anys i sempre he gaudit molt de la interpretació escènica.
Després de passar
audicions i concursos vaig debutar al Gran Teatre del Liceu el 2004.Durant
aquests 21 anys hi he cantat més de 175 representacions, amb moltes
produccions. També he cantat a molts altres teatres d’arreu, com ara el Theâtre
des Champs Elysées o a l’Òpera Comique de París, Teatro Real de Madrid, entre
d’altres. El teatre més llunyà on he actuat ha estat a Corea del Sud.
També durant tots aquests
anys he pogut enregistrar més de 25 discs, ja sigui de música barroca, cançó i
melodia o oratori.
M’agrada fer recitals i
així cantar repertori nou i de compositors actuals. Tenir un contacte proper
amb el públic i poder transmetre el que el compositor va escriure en el seu
moment.
Cada concert es únic, una
experiència pels sentits. Segons el repertori i l’estat d’ànim de cada persona,
l’experiència pot ser diferent.
En un món en el que cada
dia estem més enganxats a les pantalles, tenir experiències de concerts i de
música que ens transporten l’ànima, pot ajudar a millorar-nos i fer que la
cultura ens ompli els sentits.
Pot explicar el seus
projectes futurs?
Les agendes dels cantants
d’òpera es solen fer amb anys d’anticipació, donat que l’organització és molt
complexa. En cada producció hi participen centenars de persones, entre cantants
solistes, cor, orquestra, vestuari, etc.
Ara mateix estaré 2 mesos
al Teatro Real cantant representacions de La Traviata de Verdi.
La propera temporada
cantaré a Les Arts de València l’òpera Faust, de Gounod, i en el Gran Teatre
del Liceu l’òpera Falstaff de Verdi.
Em fa especial il·lusió
cantar a l’Auditori de Barcelona, un concert conjuntament amb la Banda
Municipal i l’Escolania de Montserrat per celebrar-ne el Mil·lenari.
I també serà molt especial
per a mi cantar al Teatre de la Zarzuela en un concert dedicat a tres grans
cantants catalanes d’un altre temps, com van ser Conxita Supervia, Conxita
Badia i Maria Barrientos, artistes que, com la meva mare, van ser unes dones
lluitadores i avançades a la seva època.
Només ens resta
desitjar-li uns grans èxits artístics i moltes gràcies per la seva atenció.
Entrevista de PERE HERAS i MONTAL publicada al número 73 de la revista EL ROURE, publicació del Consell Municipal de la Gent Gran, de l'Ajuntament de Girona
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada