La Passió segons Sant Joan, de J.S. Bach - Ramon Moncunill
Dissabte 4 de maig, l’Auditori de Girona va acollir un dels concerts més
esperats a Girona: La Passió segons Sant
Joan, de J.S. Bach (1685-1750), interpretada per l’Orquestra Simfònica del
Vallès i una massa coral de 180 veus.
La Passió segons Sant Joan és una de les obres més importants i transcendents del compositor alemany
Johann Sebastian Bach. Escrita el segle XVIII, aquesta obra de música sacra
retrata l’agonia, mort i resurrecció de Jesús, reflectint les seves emocions i
patiment. La música de la Passió segons
Sant Joan, basada en els capítols 18 i 19 de l’evangeli de Sant Joan,
reflecteix la passió i el fervor del text bíblic amb moments d’intensa emoció i
dramatisme,
La Passió segons Sant Joan és considerada una de les grans obres mestres de la música occidental. La
seva profunditat espiritual, expressivitat musical i habilitat compositiva la
converteixen en un veritable tresor de la música clàssica.
La Passió segons Sant Joan va ser
composta per al servei de Vespres de Divendres Sant de 1724 i interpretada a l’església
de Sant Nicolau de la qual Bach també era director musical.
Versió participativa de la Passió
segons Sant Joan, amb dramatúrgia de Sergi Belbel
El Concert presentat a Girona, de grans dimensions, en format participatiu
de veus gironines, va combinar la riquesa de la partitura musical –eix troncal
del concert- amb una narrativa –sobre
textos de Sergi Belbel, declamada pels actors Meritxell Yanes i Enric López-
que va posar èmfasi en la vessant més humana de Jesucrist i en la idea de
l’amor tan característiques de la Passió
segons Sant Joan.
Els cors que hi van participar van ésser: Cor de Cambra de la Diputació de Girona (com a cor base), Cor Maragall, Coral Xàntica, Cor Filharmonia, Polifònica de Girona i el Cor del GEiEG.
Els solistes: Elionor
Martínez, soprano; Eulàlia Fantova,
mezzosoprano; Joan Francesc, tenor; Josep-Ramon Olivé, baríton.
El Cor Maragall coprotagonista d’aquest concert. Un goig, una oportunitat, un luxe…
Una oportunitat
com aquesta no ens la volíem deixar perdre i bona part dels cantaires del Cor
Maragall ens vàrem apuntar a aquest esdeveniment. Vàrem començar a assajar de
valent molts dissabtes a la tarda a partir del mes de novembre dirigits
magistralment per l’amable exigència de la nostra directora Sara Pujolràs. Tot
un repte, per la seva dificultat musical i el fet de cantar en alemany, però
alhora un gaudir de valent en endinsar-nos en una obra musical que al llarg del
temps no ha fet sinó créixer en la seva vàlua i prestigi; i la il·lusió de poder cantar-la, en gran
format, acompanyats per l’Orquestra Simfònica del Vallès.
A partir del mes
de gener començaren –ja a l’Auditori- els
assajos de totes les corals que hi participàvem, magníficament dirigits per la professionalitat
i simpatia d’Isabel Mantecón.
Després d’un darrer
assaig amb el Director de l’OSV, Xavier Puig –que ens va motivar, enlluernar i
exigir, en una perfecte simbiosi que tant li agraïm- ja va arribar “l’hora de
la veritat”.
Quin goig, quin
luxe, sentir-se protagonista, a dalt de l’escenari, d’un moment musical màgic. Emocionant!!
Ara, ja sols queda rememorar i fer present en la memòria i el record aquell dissabte musical entranyable i agrair al geni del compositor haver compost el miracle d’unes notes musicals que ja són eternes.
Ramon Moncunill Bernet, 6 de maig de 2024
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada