SOBRE EL CONCERT DE MÚSICA SACRA D'ENGUANY

 


Com és costum des de fa uns anys el nostre Cor Maragall participà el 23 de març, vigília del Ram, al concert de música sacra que organitzen conjuntament la Junta de Confraries i la delegació de la FCEC de Girona. Ens van acompanyar, com es habitual, el Cor de Cambra de Girona, dirigit per Antoni Amorós, i la Capella Polifònica de Girona dirigida per Martí Ferrer.

Aquest concert gaudeix de molt bona acollida del públic gironí. Hi pot influir que és com una entrada a la Setmana Santa gironina i, també, que els tres grups que hi participem solem interpretar obres religioses d’estils i compositors ben diferents.

El Cor Maragall, dirigit impecablement per Sara Pujolràs, va ser la segona la formació que va actuar. El programa interpretat va ser:

Salve Regina, Franz Liszt

Bogoroditse Devo, Serguei Rakhmàninov

Nobody Knows, espiritual negre harmonizat per Gian Paolo dal Dosso

Babylon’s falling, espiritual negre harmonitzat per A. Clydwn & A.Jones

Com a cant comú tots els cantaires conjuntament vam cantar el coral de Bach, Oh Testa Lacerada, propi d’aquests dies de Setmana Santa,  dirigits per Antoni Amorós que és l’ànima d’aquests concerts.

Per a informació dels lectors d’aquest blog transcrivim les presentacions de les obres interpretades pel Cor Maragall:

 

Salve Regina

Ferenc Liszt (1811-1886), més conegut com a Franz Liszt, va ser un pianista i compositor hongarès romàntic molt popular. Va fer concerts per tota Europa i és considerat el més gran pianista de la seva època. Després d’una vida sentimental molt desordenada i tempestuosa s’establí a Roma l’any 1861, estudià teologia i rebé els ordes menors amb la qualificació d’abat.

La Salve Regina que vam interpretar la compongué a Roma el 1885, un any abans de morir, i amb la lletra molt abreujada: Salve Regina, Mater misericordiae. Salve Reina, Mare de misericòrdia. És una pregària carregada de força i emotivitat en què el principal protagonisme dramàtico-musical recau en el mot  misericordiae.


Bogoroditse devo – Serguei Rakhmàninov

Aquest cant és la sisena part de les conegudes Vespres de Serguei Rakhmàninov. Escrita amb l’estil polifònic de la litúrgia ortodoxa russa, té un grau elevat de romanticisme. Expressa amb gran bellesa un sentiment religiós molt profund. El text és el de la col·lecta de la Sagrada Litúrgia de Nadal:

"Mare de Déu, verge, benaventurada Maria, alegra’t. El Senyor és en tu; Tu ets beneïda entre les dones i beneit és el fruit de les teves entranyes, car el Salvador ha nascut "per nosaltres". Traducció de mossèn Joan Solés, prevere de l’església catòlica oriental.

Nobody knows


Cant espiritual afro-americà arranjat per Gian Paolo dal Dosso. A Catalunya és ben conegut i és força habitual interpretar-lo durant la celebració de l’eucaristia: Vós sou, Senyor, la llum del meu cor, Vós sou la meva força. En Vós Senyor jo trobo el meu bé, Vós m’ompliu de joia.

Babylon’s falling - CLYDWYN AP AERON JONES

La lletra d’aquest cant espiritual afro-americà diu simplement: Babilònia cau per no aixecar-se mai més. Pobra ciutat! És inspirada en la Caiguda de Babilònia en mans de Cir el segle VI aC que va permetre el retorn a Jerusalem de molts dels jueus que havien sofert el Captiveri o Captivitat. L’arranjament d’aquest autor argentí, a diferència de Nobody knows, és dotat d’un ritme que arrossega inevitablement cap al moviment.


xms.- 28 d'abril de 2024

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

UNITS PER UNA AFICIÓ COMUNA: EL CANT - Teresa Ribas i Roqueta

IDIL·LI, DE JOAN ALTISENT - Xavier Merino

L'IRIS. UN ANY DESPRÉS - Salvi de Castro