SOBIRANIA MUSICAL, LLIBRE DE VICENT TORRENT

 

Portada del llibre

El 21 d’octubre passat Vicent Partal, a Vilaweb, ens informava que la Universitat d’Alacant ha publicat el llibre Sobirania Musical del musicòleg valencià Vicent Torrent. Vicent Torrent és la cara més visible del grup Al Tall i el cervell darrere de tota una gran sèrie d’iniciatives relacionades amb la recuperació de la música tradicional valenciana i, en general, del conjunt dels Països Catalans.

Vicent Torrent parla del paper de la música d’arrel tradicional i en les implicacions que la seua recuperació i modernització ha tingut per als nostres països. Des de recuperació d’instruments que eren a punt de desaparèixer, com és el cas de la dolçaina valenciana, fins a la posada al dia de formats tradicionals per a adaptar els temes i les lletres a avui i que siguen vàlids i funcionals.

Podeu llegir l'article sencer de Vicent Partal a https://www.vilaweb.cat/noticies/sobirania-musical/


Vicent Torrent a Benissa

D’altra banda Miquel Pujadó ha fet una bona anàlisi del llibre en el seu article mensual a la revista Serra d’Or de gener d’enguany. Per l’interès que té l’article, amb permís de l’autor i de la revista us n’oferim el fragment que parla d’aquest llibre i de l’autor.

UN LLIBRE DEL NOSTRE SUD – Miquel Pujadó

Vicent Torrent és una figura importantíssima de la nostra cultura, no solament perquè va ser el pal de paller (juntament amb Manolo Elías i Miquel Gil) del grup Al Tall d’ençà de la seva creació i l’autor de cançons adoptades per la col·lectivitat com “Tio Canya”, sinó també pel seu treball constant a favor de la cançó i la música populars del País Valencià, tot propiciant contactes i intercanvis amb les altres músiques tant de la resta dels Països Catalans com de l’àrea mediterrània. Ara, en Vicent ha publicat un llibre d’allò més interessant amb un títol claríssim, Sobirania musical (Publicacions de la Universitat d’Alacant), un títol militant en una època en què se’ns fa passar bou per bèstia grossa i la pretesa globalització que ens volen vendre no és sinó un altre nom de l’imperialisme cultural, anglosaxó en gran escala i espanyol a una escala més reduïda, però no pas menys nefasta per a la nostra realitat nacional.

El llibre aplega una gran quantitat de textos d’extensions molt diverses i escrits al llarg de diverses èpoques. Sens dubte el més notable és el primer “La música tradicional i la identitat cultural”, on l’autor afirma i argumenta la necessitat de desenvolupar les formes estètiques sonores i els recursos expressius que ens arriben per tradició –no solament recuperar-les, sinó desenvolupar-les: no es tracta de fer un museu, sinó a partir d’allò existent per oferir noves propostes adaptades als nous temps i a les necessitats de la societat actual, tot reivindicant una sobirania cultural que, necessàriament, haurà d’esdevenir també política-. Torrent aprofita per a fer un repàs històric d’aquest procés des dels temps erms del franquisme, quan es va crear, allà cap a l’any 1969, l’equip València-Folk, inspirat pel Grup de folk del Principat, i aviat es va veure clar que no n’hi havia prou amb reprendre les cançons dels vis o adaptar al català les peces del folk nord-americà, sinó que calia fer foc nou. Torrent ens explica com el grup Al Tall neix i es desenvolupa a partir d’aquestes necessitats i ens explica també la creació de la Trobada de Música del Mediterrani –amb les seves experiències de contactes i de fusió musical amb músics i cantants d’altres latituds-, i com aquesta iniciativa va anar sent devaluada pels partits polítics i va acabar desapareixent. Tot plegat, amanit amb consideracions diverses sobre el perill de folklorització i la necessitat de mantenir el patrimoni viu i en constant evolució, així com sobre la necessària fidelitat lingüística.

Altres articles estan dedicats a temes molt diversos: el concepte de “mediterraneïtat musical” i els elements comuns dels llenguatges musicals d’aquesta àrea, la relació entre la música culta i la popular, la desfranquització de la copla, la creació i el manteniment de la Fonoteca de Materials,, els ritmes amalgamats en la tradició valenciana, els Tallers de Música Popular i la seva dimensió pedagògica, l’absència de la cançó i la música popular a la televisió, el cant d’estil, l’evolució de la dolçaina com a instrument, l’impacte i la influència de la Nova Cançó... També hi ha articles dedicats a l’obra d’Al Tall, com per exemple a l’agosarat (i no gaire ben comprès) àlbum Toc i vares (1983) –amb el qual el grup abordava de manera pràctica els mecanismes i improvisació en la música tradicional, tot creant noves vares (o estructures) sobre les quals crear nous tocs (o melodies), tot evitant la fossilització de les formes- i a altres cantants, com Lluís Llach (un article dedicat a la seva inflexió cap als sons tradicionals dins l’àmbit mediterrani amb el disc Un pont de mar blava de 1994) i, és clar, l’indispensable Ovidi Montllor-.

Es tracta d’un llibre evidentment miscel·lànic i heterogeni, però si n’unim els elements aparentment dispersos, obtindrem una visió lúcida i completa de la realitat musical popular al País Valencià al llarg del darrer mig segle.


Xavier M. - 18 de febrer de 2022


Notes

La fotografia del llibre és del web de les publicacions de la Universitat d'Alacant

La de l'autor és extreta de Viquipèdia.

L'article reproduït parcialment de Miquel Pujadó, va ser publicat a la revista Serra d'Or, núm 757, de gener de 2023 i l'inserim al blog amb autorització expressa de l'autor i de la revista.

A https://www.youtube.com/watch?v=oitqoynHyU4 hi trobareu una entrevista molt interessant a Vicent Torrent i al mateix portal hi trobareu música d’aquest intèrpret i els seus grups, com ara la coneguda Tio Canya a https://www.youtube.com/watch?v=x396gNTGS_U  o Romanç de cec a https://www.youtube.com/watch?v=Vxd7NjJt0jU


Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

CONCERT DE TOTS SANTS 2023

DESPRÉS DEL CONCERT DE TOTS SANTS 2023

QUARANTA ANYS DEL COR MARAGALL - Sara Pujolràs i Naspreda