CINQUANTA ANYS D'UN DISCURS MEMORABLE. PAU CASALS A L'ONU - Xavier Chavarria

  

Pau Casals a l'ONU el 24 d'octubre de 1971


El dia 24 d’octubre ha fet cinquanta anys justos de l’acte que va protagonitzar Pau Casals a la seu de les Nacions Unides a Nova York en què va rebre la Medalla de la Pau, es va estrenar l’himne a les Nacions Unides que ell va compondre i hi va pronunciar el memorable discurs «I’m a Catalan» davant l’Assemblea General. Deu anys abans, Casals havia ofert un recital a la Casa Blanca davant del president J. F. Kennedy, amb qui va tenir una conversa. Dues actuacions separades per una dècada quasi justa que són probablement els actes més significatius dels últims anys de la vida de l’insigne violoncel·lista, perquè mostraven el reconeixement internacional no solament a una colossal trajectòria musical, sinó també al compromís i a la lluita constant en favor de la pau, la llibertat i els drets humans. Casals era un personatge universal, admirat i venerat, que per mostrar al món els seus ideals i el seu compromís ètic decidí callar el seu art, la seva música i el seu violoncel, com a mesura de protesta per les injustícies i atrocitats que patia el món en general i el seu país en particular. L’actitud i l’actuació de Casals en aquests dos esdeveniments és exemplar, una lliçó d’ètica que cal rememorar constantment i que hauria d’il·luminar la incertesa i la desesperança que ens envaeix en els últims temps i donar-nos força per seguir lluitant en temps foscos, com ell va fer.

 

Les Nacions Unides, territori neutral

L’escenari polític d’aquell concert a la seu de les Nacions Unides a Nova York d’ara fa cinquanta anys era inquietant i convuls, d’una profunda inestabilitat i amb el món instal·lat en un clima prebèl·lic ple de tensions i amenaces. Casals ja havia participat en un altre concert davant l’Assemblea General de les Nacions Unides tretze anys abans, el 24 d’octubre de 1958, amb motiu del desè aniversari de la fundació de l’organisme. Aquell acte va consistir en un maratonià concert protagonitzat per les figures més destacades del món musical de l’època. Casals no tocava en públic des de la fi de la Segona Guerra Mundial com a mesura de protesta per la connivència dels països anomenats democràtics amb la dictadura de Franco, i trencar aquest silenci amb un concert als Estats Units (un país especialment condescendent amb el franquisme) semblava una claudicació, una rendició vergonyosa. Tres dies li van caldre a l’emissari de les Nacions Unides enviat a Puerto Rico per convèncer Casals, que feia trenta anys que no tocava als Estats Units.

Però la seu de l’ONU està considerada territori neutral, l’espai on les nacions parlen de pau, i Casals hi va veure una oportunitat de fer sentir el missatge i la reivindicació que mesos abans ja havia pronunciat en una declaració conjunta amb Albert Schweitzer (gran amic seu i Premi Nobel de la Pau) en la qual demanaven als governs dels Estats Units i de la Unió Soviètica que aturessin les proves nuclears i la cursa d’armaments («mai abans la humanitat havia estat tan a prop de la catàstrofe», hi van declarar). Això no obstant, en acabar aquell concert i després de tocar «El cant dels ocells», Casals va voler fer una al·locució, però no li ho van permetre: aquella declaració, que finalment va ser inclosa al programa de mà, hi deia: «Les nacions més poderoses tenen el deure i la responsabilitat de mantenir la pau. És hora que els governs i els que tenen autoritat posin fil a l’agulla perquè aquest desig no resulti impossible. És a les seves mans.»

Aquell concert a les Nacions Unides va ser transmès en directe per setanta-cinc emissores dels cinc continents i va tenir una fortíssima repercussió social. Casals va rebre més de cinc mil cartes en una setmana, felicitant-lo i donant suport a la seva causa. Aquí va néixer la figura de Casals com a símbol de pau. I aquest és el precedent de l’acte que ara recordem i permet entendre en la seva justa dimensió les paraules que Pau Casals hi va pronunciar i la significació que per a ell, personalment, va tenir.

 

L’encàrrec d’un himne

Casals i U Thant, secretari general de l’ONU, es van conèixer a Nova York amb motiu d’un concert que l’il·lustre violoncel·lista va dirigir a benefici de l’Escola Internacional de les Nacions Unides. En la recepció posterior a l’acte es van asseure junts i van mantenir una conversa agradable. El mandatari birmà no era gaire aficionat a la música, però era una persona molt espiritual. Uns mesos més tard, la tardor de 1970, U Thant, conscient que l’absència d’un himne que identifiqués aquest organisme internacional era una mancança inexcusable, va demanar a Casals que compongués un himne a la pau per ser interpretat el Dia de les Nacions Unides (el 24 d’octubre) de l’any següent basant-se en el text del preàmbul de la carta fundacional. Casals, que aleshores tenia noranta-quatre anys, acceptà amb la humilitat que el caracteritzava deixant ben clar que allò que ell escrivís havia de convèncer tothom sense recança i que havia de ser un himne de consens. I si en el futur en sortia un de millor, que fos adoptat en lloc del seu.

El text del preàmbul que inicialment s’havia d’utilitzar com a base de l’himne feia servir un llenguatge molt formal, burocràtic i sense cap mena de gràcia poètica: posar aquelles paraules en música era impracticable. Casals va demanar que es creés un text específic per a l’ocasió i va proposar-ho a Wystan Hugh Auden, el poeta anglès més important del moment, pertanyent a la generació posterior a la de Casals, però amb el mateix compromís i idèntics ideals. No sense reticències ho va acceptar, i no va trigar ni tres dies a escriure una oda de quaranta-tres versos que Casals va posar en música, amb el títol «Himne a les Nacions Unides».

I aquí cal fer algunes precisions i posar l’accent en aquest gest de Casals. Recordem que U Thant no li va encomanar un himne oficial per a les Nacions Unides, sinó un himne a la pau, genèric, per ser interpretat el dia de l’ONU; per tant, aquest himne compost per Casals no ha estat reconegut mai com a himne oficial de l’organisme, i no ho és actualment, tot i que mai se n’ha presentat públicament cap altre. Qui pot prendre aquesta decisió és l’Assemblea General, però algú ho ha de proposar i segurament haurien de ser les nostres institucions les que fessin la petició oficial de reconeixement definitiu.

 

Monument a Pau Casals a Wolfenbüttel, Alemanya, obra d'Antoni Miró

El naixement d’un símbol

L’himne compost per Casals es va interpretar a Nova York el 24 d’octubre de 1971 davant l’Assemblea General de l’ONU. El van interpretar el cor de la Manhattan School of Music i l’Orquestra del Festival Casals de Puerto Rico, i Casals, que vorejava els noranta-cinc anys, el va dirigir amb una energia i un entusiasme admirables. Se’n conserva un enregistrament cinematogràfic que posa la pell de gallina. A l’inici d’aquell acte, U Thant va imposar a Casals la Medalla de la Pau de les Nacions Unides (sembla ser que el violoncel·lista no se l’esperava, potser escarmentat pels Nobel frustrats), pronunciant aquestes paraules: «Vós heu consagrat la vida a la veritat, a la bellesa i a la pau. Com a home i com a artista, personifiqueu els ideals simbolitzats per la Medalla de la Pau de les Nacions Unides.» I Casals va respondre amb un discurs memorable, improvisat i senzill, però extraordinàriament commovedor i sincer, en què es concentrava tot el seu ideari humanista, i amb una orgullosa declaració d’amor i fidelitat a la seva pàtria: «Aquest és l’honor més gran que he rebut a la meva vida. La pau ha estat sempre la meva preocupació més gran. A més, soc català. Catalunya és avui una província d’Espanya. Però Catalunya ha estat la nació més gran del món. Catalunya va tenir el primer Parlament molt abans que Anglaterra, les primeres Nacions Unides, que es reunien per parlar de pau; perquè els catalans d’aquell temps ja estaven contra, contra la guerra. És per això que em sento tan feliç de ser aquí amb vostès.»

Després d’aquest parlament va començar el concert que va dirigir, i en acabar, després d’una hora i mitja de música, va agafar el violoncel per agrair els aplaudiments i es va adreçar breument al públic: «Fa molts anys que no toco el violoncel en públic, però crec que he de fer-ho en aquesta ocasió. Tocaré una melodia del folklore català titulada «El cant dels ocells». Els ocells quan són al cel canten “pau, pau, pau”. I és una melodia que Bach, Beethoven i tots els grans haurien admirat i estimat. I a més, neix de l’ànima del meu poble, Catalunya.» Casals no es declarava músic, sinó català, fill d’una cultura i d’una tradició mil·lenàries que estimen la llibertat i la pau per a tots els pobles. A més de català, Casals se sent ciutadà del món. Aquestes van ser les seves últimes paraules en públic, que van quedar enregistrades per a la posteritat i que són un document d’un altíssim impacte emocional.

 

Celebrant l’himne i el discurs

Enguany s’han fet diversos actes per commemorar aquest cinquantè aniversari, entre els quals ha destacat poderosament el concert que ha impulsat la Fundació Pau Casals (incansable en la recuperació del llegat del mestre) amb el suport de la Generalitat celebrat al Palau de la Música Catalana el dia just de l’aniversari, amb l’Orfeó Català i la Schubert Philarmonia (l’antiga Orquestra Simfònica Camera Musicae) dirigits per Tomàs Grau i amb algunes de les obres que van sonar l’any 1971 a la seu de les Nacions Unides. Quatre dies després, el 28 d’octubre, el prestigiós Quartet Casals va oferir un concert d’homenatge al mestre a la seu de la delegació del Govern català a Ginebra, Suïssa. I s’està produint un documental que portarà per títol «Un himne per a les Nacions Unides de Pau Casals», un projecte audiovisual que mostrarà l’extensa relació de Casals amb l’ONU i la defensa de la pau a través de documents històrics, materials inèdits i entrevistes a diferents personalitats i testimonis i que es presentarà l’any que ve.

Probablement era l’última oportunitat, i Pau Casals ho devia entendre així i per això no va voler desaprofitar aquell acte per exposar de forma concentrada i de viva veu tot el seu ideari humanista en aquell memorable i commovedor discurs que continua fent saltar les llàgrimes a qui l’escolta. Per la seva humil intensitat, per la seva claredat i senzillesa, per la seva sincera honestedat, va ser un sotrac emocional per a la comunitat internacional, una fiblada a moltes consciències i, sobretot, una orgullosa declaració d’amor i fidelitat a la seva pàtria.

 

Monument a Pau Casals a Barcelona

 



Article de Xavier Chavarria publicat a Serra d'Or, 744, desembre 2021

Reproduït amb autorització de l'autor i de la revista


Fotografies extretes de Viquipèdia


Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

UNITS PER UNA AFICIÓ COMUNA: EL CANT - Teresa Ribas i Roqueta

IDIL·LI, DE JOAN ALTISENT - Xavier Merino

L'IRIS. UN ANY DESPRÉS - Salvi de Castro