ANTONIO VIVALDI: EL MITE I L'ENIGMA - Xavier Chavarria



Antonio Vivaldi és un dels compositors més populars de la música anomenada clàssica; tanmateix, tot i ser autor d’un corpus d’obres enorme i d’una gran qualitat i bellesa, és un desconegut absolut: la immensa majoria de la gent només en coneix Les quatre estacions. I parlem d’una producció formidable, plena d’obres brillants, energètiques, altament evocadores i amb un ampli ventall de recursos instrumentals, amb les quals va revolucionar el món sonor i musical de l’Europa del Barroc. Vivaldi va portar la música instrumental al clímax del virtuosisme, i les seves obres són l’expressió màxima del Concerto per a solista. Però, per sobre de tot, la música de Vivaldi ens transporta a la fastuosa i excitant Venècia del segle XVIII i representa l’absoluta fusió entre una ciutat, un personatge i la seva obra.

De Vivaldi, curiosament, en sabem ben poca cosa. Només han perviscut tretze cartes seves, i només en tenim tres imatges fidedignes: no sabem del cert ni la cara que feia! De fet, l’enorme fama que va tenir en vida es va extingir immediatament després de la seva mort. La seva música va ser oblidada completament i no va ser fins al 1926, quan un col·legi de salesians de Borgo San Martino, a seixanta quilòmetres de Torí, es va vendre una col·lecció de partitures antigues per finançar unes obres, que es van descobrir tres-cents concerts, vuit sonates, catorze òperes, cinc volums de música vocal religiosa i dos de música vocal profana, totes obres de Vivaldi. Fins aleshores, Vivaldi havia estat un complet desconegut.


Glòria i esplendor musical de la «Sereníssima»

Vivaldi va néixer a Venècia el 4 de març de 1678 (una dada que no es va saber fins al 1962!). Son pare es deia Giovanni Battista, era violinista de San Marco, i va encaminar el seu fill, que tenia una salut delicada, cap al sacerdoci. Als 15 anys, Vivaldi va rebre la tonsura i els ordes menors, i el 24 de març de 1703 va ser ordenat sacerdot. Cinc mesos després va entrar com a mestre de violí a l’Ospedale della Pietà. Vivaldi, doncs, era capellà (l’anomaven «il prette rosso» pel color rogenc dels seus cabells), però mai no va dir missa: va aconseguir que les altes jerarquies eclesiàstiques l’eximissin d’aquesta obligació a causa de la seva mala salut (patia d’asma). Per això sobta la intensa activitat musical que va dur a terme durant tota la vida: professor de violí, director de cors, dirigia les seves òperes, componia compulsivament, viatjava, i era un astut empresari musical. El gran dramaturg venecià Carlo Goldoni el va descriure com un personatge excitat, agitat, inquiet, un pèl excèntric i hiperactiu.

Efectivament, Vivaldi vivia absorbit per la frenètica activitat que duia a terme a l’Ospedale della Pietà, on va entrar a treballar com a mestre de violí l’1 de setembre de 1703. Tenia 25 anys. L’Ospedale era una institució benèfica fundada l’any 1346 i mantinguda amb fons públics de la Sereníssima República de Venècia i aportacions privades de la noblesa veneciana, que acollia nenes òrfenes i abandonades i els procurava allotjament, manutenció i una excel·lent educació. A Venècia n’hi havia quatre, de grans hospicis, però el de La Pietà era el més important i l’únic exclusivament femení. Aquesta institució va arribar a acollir, en època de Vivaldi, prop de mil internes, que rebien una sòlida educació general en la qual la música tenia un paper fonamental. Les més dotades per a la música (les figlie di coro) rebien una formació específica gràcies a un nodrit equip de mestres. S’hi estudiaven tota mena d’instruments i una tècnica vocal de primer nivell.

Vivaldi va treballar a l’Ospedale della Pietà més de trenta anys com a professor de violí, i en va ostentar el càrrec més alt, el de maestro di concerti, responsable d’organitzar la vida musical i de compondre per a les seves alumnes obres instrumentals i vocals que sonaven en serveis litúrgics i en concerts privats a un nivell extraordinari. La Pietà va rebre visitants il·lustres (Rousseau, Goethe, Charles Burney...) i membres de l’aristocràcia i de cases reials d’arreu d’Europa, per a qui es feien concerts privats que els deixaven impressionats. L’estil modern, brillant i virtuosístic de la música de Vivaldi fascinava el món musical de l’època, i l’execució que en feien les seves deixebles, vestides de blanc i amb vel negre, ocultes rere les gelosies de les tribunes elevades que envoltaven tota la nau, cantant i tocant tota mena d’instruments, i en un ambient de recolliment i silenci (no es permetia aplaudir) era exquisida. L’il·lustre viatger Charles de Brosses va comentar que l’orquestra era millor que qualsevol altra, fins i tot que la de l’Òpera de París. Una crònica en un diari de l’època parlava d’«una multitud, més nombrosa que mai, que va entrar en un estat d’èxtasi davant l’harmonia espiritual de tan gran varietat d’instruments». A principis del segle XVIII, a Venècia hi regnava l’òpera, però els Ospedali oferien experiències sonores màgiques.


Música en clau femenina

El 1707, Vivaldi tenia al seu càrrec un conjunt de catorze cantants i catorze instrumentistes, però pocs anys després depassava la quarantena. Vivaldi va escriure per a les seves alumnes de La Pietà desenes d’obres religioses, però també una quantitat descomunal de música instrumental: uns 500 concerts i simfonies per a corda i continu, i 90 sonates, totes pensades per a ser interpretades per aquelles noietes prodigioses.

Els magnífics resultats de Vivaldi a La Pietà van ser tan sonats que els òrgans de govern de la institució, el 2 de juny de 1715, van acordar donar una gratificació de cinquanta ducats a Vivaldi (pràcticament el seu salari anual) «per la dedicació i l’aplicació coneguda de Vivaldi, i els seus fructífers treballs, no només en l’ensenyament dels instruments, els resultats dels quals són universalment aplaudits, sinó també per les excel·lents composicions musicals que ha donat després de la marxa del maestro Gasparini, com una Missa sencera, unes Vespres, un Oratori, més de 30 motets i altres peces». En aquests anys també va compondre concerts per a instruments diversos amb combinacions inusuals i sorprenents, pensats perquè els toquessin les seves alumnes. Els concerts es feien en un saló de l’Ospedale, però també s’interpretaven peces instrumentals durant els serveis litúrgics, al moment de l’ofertori o del gradual.

Vivaldi va adquirir una enorme fama i prestigi, i una gran part de la seva música va ser editada i molt divulgada arreu d’Europa. Els reculls opus 1 i 2 van ser publicats a Venècia, però l’any 1711 Vivaldi viatjà a Amsterdam perquè l’editorial d’Estiene Roger, molt més avançada tècnicament i comercialment, li volia editar les obres instrumentals, i gràcies a això les còpies es van difondre arreu d’Europa. Li van publicar l’opus 4 La Stravaganza (1714), Sis concerts per a corda (1716-17), les Sis Sonates i Sis Concerts, i l’opus 8 Il Cimento dell’Armonia e l’Invenzione, l’any 1725, que conté dotze concerts i on trobem les cèlebres Quatre estacions, un recull que va causar un gran impacte. La música de Vivaldi també va ser molt apreciada a París, i la «Primavera» de Les quatre estacions va ser interpretada a Versalles el 1728 a petició del rei Lluís XV. Johann Sebastian Bach també va conèixer i va admirar la seva música fins al punt d’adaptar cinc concerts de l’opus 3 vivaldià, i el Concerto per a quatre violins es va convertir en el magnífic Concert per a quatre clavicèmbals.

L’aportació de Vivaldi a la música instrumental és formidable. Va explotar el format de concert per a solista fins a límits insospitats, i el violí (l’instrument que ell tocava) és el rei absolut i és el solista en 253 d’aquests concerts, amb un virtuosisme i una brillantor que recorden les grans àries d’òpera de l’època. Però també va escriure concerts per a molts altres instruments, com l’oboè, la flauta, l’orgue, la mandolina, la trompeta, el violoncel o el fagot. Vivaldi també va ser un dels precursors de la música descriptiva, en incorporar imatges sonores altament evocadores i suggestives a les seves obres. És el cas de concerts com La notte, Il cardellino, les cèlebres Quattro stagioni o La tempesta di mare. I també és autor d’una quarantena llarga d’òperes (ell assegurava que n’havia fet prop d’un centenar!) que tenien un gran èxit a l’època, i algunes de les quals encara es representen.

 

Un final enigmàtic

L’any 1739, Vivaldi seguia estrenant òperes a Venècia, però el públic començava a considerar la seva música escènica antiquada i passada de moda. La competència era ferotge, els autors joves pujaven amb força i una legió de detractors i envejosos l’acusaven de dur una vida dissipada i de reciclar música fins a l’infinit (i tenien part de raó: escau un altre article per parlar-ne). Vivaldi va pensar a canviar d’aires, i el seu objectiu va ser Viena, on hi havia el príncep elector Frederic Guillem de Prússia, aspirant al tron i que l’admirava molt i li havia promès un bon càrrec a la cort. L’any 1740, Vivaldi va fer una complexa operació per vendre una gran col·lecció de concerts i música religiosa de La Pietà i va marxar per sempre de Venècia. Però tot just arribat a Viena, el príncep va morir, i Vivaldi es va trobar sol, aïllat, envellit i malalt. I aquells mesos finals són tot un enigma: no sabem res de la seva vida ni de la seva activitat. Finalment, va tenir una «inflamació interna» i va morir el 28 juliol de 1741. Al funeral a la catedral de Sant Esteve hi va cantar una petita escolania en la qual hi havia un jovenet de 18 anys anomenat Franz Joseph Haydn. Vivaldi va ser enterrat en un cementiri que ja no existeix. Un final estrany per a un geni de qui no sabem ni on són les despulles, com en el cas de Mozart.

La seva música, però, pensada, inspirada i dedicada a aquelles noietes tan humils i alhora virtuoses, angelicals i alhora misterioses, va fascinar mig Europa i tres segles després continua seduint-nos per la seva bellesa i la seva vitalitat.


 




Article de Xavier Chavarria publicat a la revista Serra d'Or núm. 736 d'abril de 2021

Reproduït amb permís de l'autor i de la revista.

Il·lustracions extretes de Viquipèdia

Comentaris

Publica un comentari a l'entrada

Entrades populars d'aquest blog

UNITS PER UNA AFICIÓ COMUNA: EL CANT - Teresa Ribas i Roqueta

IDIL·LI, DE JOAN ALTISENT - Xavier Merino

L'IRIS. UN ANY DESPRÉS - Salvi de Castro