"LA CONSAGRACIÓ DE LA PRIMAVERA". Una icona musical de la modernitat un segle després - Xavier Chavarria
A finals de maig ha fet anys de l’estrena
d’una de les obres més revolucionàries i controvertides de la història de la
música, La consagració de la primavera,
del compositor rus Igor Stravinsky. I precisament fa uns dies va sonar al Palau
de la Música Catalana interpretada per l’orquestra del Liceu i dirigida per
Josep Pons. Tot i el centenar llarg d’anys que han passat des de la seva
polèmica estrena, aquesta obra continua generant reaccions de tota mena entre
el públic actual, des d’admiració reverencial fins a incomoditat, des de
fascinació fins a hostilitat i rebuig. Per què? Què té d’especial? Què ens
desperten, què evoquen les sonoritats voluptuoses, els ritmes ferotges i els
timbres misteriosos d’aquesta obra mestra indiscutible?
Un
context convuls
Els canvis radicals que va viure
Europa a principi del segle XX van ser un enorme estímul per a la creació. En
el món de les arts plàstiques, i especialment en la pintura, van sorgir
moviments estètics com el fauvisme, l’expressionisme, el cubisme o, més tard,
el surrealisme. Però també sorgien estètiques lligades a la voràgine dels
canvis i avenços que vivia el món, com el futurisme (a Itàlia) o el suprematisme
(a Rússia). Tecnologia, velocitat, maquinisme amaraven moltes manifestacions
artístiques, que cremaven etapes d’una manera vertiginosa i no permetien ni la
més mínima estabilitat estètica.
La
música, com les altres formes artístiques del nou segle, també va trencar la
unitat del llenguatge heretada dels segles anteriors, i va començar a fragmentar-se
irremissiblement en una atomització d’estils i estètiques que va fer créixer l’esvoranc
entre la música de tradició i les avantguardes. La recerca de la bellesa, la
perfecció, l’entreteniment o la diversió ja no eren motors d’aquest art nou:
els compositors buscaven nous camins d’expressió per a articular l’angoixa, la
confusió i la desorientació que els generava el món contemporani.
I
el públic melòman reaccionava amb perplexitat, sovint amb hostilitat i de
vegades amb violència, i sentia tot allò com una provocació intolerable: mai
abans en la història, l’estrena d’obres musicals havia provocat tantes
protestes i altercats públics. És el cas d’obres com Pelléas et Melisande de Debussy,
Kammersymphonie op. 9 i Pierrot
Lunaire d’Arnold Schönberg, Preludi a
la migdiada d’un faune i El martiri
de sant Sebastià de Debussy, Altenberg-lieder
d’Alban Berg, Parade d’Erik Satie o El castell de Barbablava de Béla Bartók.
I també de Le Sacre du printemps de Stravinsky.
L’emancipació
de la dissonància i la dissolució de la tonalitat eren els elements fonamentals
d’aquest nou llenguatge, d’aquest canvi de rumb transcendental que va propiciar
la revolució més gran que mai s’hagi produït en el món de la música. I en van
sortir obres emblemàtiques que es poden interpretar com un símbol de la
convulsió social, la crisi de valors i els canvis enormes que patia el món a
una velocitat de vertigen.
I
en aquest escenari irromp amb força un jove rus anomenat Igor Stravinsky
(1882-1971), que en arribar a París va entrar en contacte amb els cercles
artístics de l’avantguarda: va conèixer Juan Gris, Picasso (que acabava de
pintar Les demoiselles d’Avignon) i
tota aquella estètica moderna, cubista, que es contraposava al lúgubre
expressionisme germànic, i en la qual es trobava més de gust. El 1909,
Alexander Siloti va dirigir l’estrena d’un brevíssim poema simfònic de Stravinsky
titulat Focs d’artifici que va acabar
sent una metàfora del foc regenerador, del canvi radical que s’estava coent en
el món de la música, una mena de ritual de foc i sacrifici: Stravinsky acabava
d’encendre la pira per cremar la música del segle XIX.
Captivat
per la subtil i acolorida orquestració d’aquella petita joia, Sergei Diaghilev,
empresari dels Ballets Russos instal·lats a París, inicià una fructífera
col·laboració amb Stravinsky que va propiciar tres obres mestres de la música d’aquells
anys previs a la Gran Guerra: els ballets L’ocell
de foc (1910), Petruixka (1911) i
La consagració de la primavera
(1913).
Una
obra mestra i premonitòria
En aquells anys, Europa estava
immersa en un ambient prebèl·lic que conduiria a una guerra a gran escala i de
conseqüencies imprevisibles. La concentració d’obres mestres, emblemàtiques i
revolucionàries durant aquells mesos previs a l’esclat de la voràgine bèl·lica
la culmina precisament La consagració de
la primavera d’Igor Stravinsky, un poema coreogràfic escrit per als Ballets
Russos, estrenat al Teatre dels Camps Elisis el 29 de maig de 1913 sota la
direcció de Pierre Monteux i que va provocar un dels escàndols més sonats de la
història de la música.
Stravinsky
va subtitular l’obra «Imatges de la Rússia pagana. Espectacle d’un gran ritual
pagà: vells savis asseguts en cercle, observant la dansa de la mort d’una jove verge
que sacrifiquen perquè el déu de la primavera els sigui propici». Però, en
realitat, La consagració no presenta
cap argument ni programa, sinó la juxtaposició d’imatges independents i grans
blocs sonors sense desenvolupament, a tall de mosaic cubista, en una mena de
jungla rítmica i tímbrica servida per un sofisticat llenguatge orquestral de
gran virtuosisme i complexitat. Simon Rattle va dir que «els primers cinc
minuts d’aquesta obra són un dels moments més revolucionaris de la història de
la música, i evoquen quelcom extraordinari i aterridor alhora: no saps si és
alegria, terror, odi o una barreja de tot».
I
certament, la música d’aquesta obra és inquietant i torbadora: sobre un batec
irregular i neguitós, amb un acord dissonant que es repeteix obsessivament fins
a dues-centes vegades, i amb accents inesperats i aparentment anàrquics, les
melodies de regust folklòric s’oposen a fanfares salvatges superposades en pura
bitonalitat (una mena de «cubisme» sonor) i s’alternen bruscament amb acords
violents i sons apocalíptics; els moments de calma tensa donen pas a passatges
marcials i amenaçadors que desemboquen en explosions sobtades, esgarrapades de
la corda i amb xiscles del metall, i que provoquen una sensació de caos i d’angoixa,
com si fóssim en un camp de batalla o enmig d’un bombardeig. Però també hi
sentim els sons urbans de la ciutat ferotge, accelerada i deshumanitzada que
prolifera en el nou segle, amb les màquines, els pistons, els xiulets, els
crits de les masses...
Stravinsky
dona veu no pas a simples instints antics, sinó a l’atàvic caràcter sanguinari
d’Occident que en aquell canvi de segle s’havia accentuat; en aquells anys,
societats suposadament civilitzades estaven descarregant l’odi i la frustració
en bocs expiatoris als quals culpaven de tots els mals de la modernitat, i
proliferaven el racisme, l’antisemitisme, l’odi social i la violència que no
presagiaven res de bo. De fet, l’escriptor nord-americà Alex Ross està convençut
del caràcter profètic i premonitori de La
consagració; segons ell, cal llegir-la com una severa advertència de l’arribada
de la barbàrie amb la Primera Guerra Mundial. Efectivament, si li haguéssim de
trobar un homònim pictòric, aquest podria ben bé ser el Guernica de Picasso.
Les ballarines Julitska,
Ramberg, Jejerska, Boni, Boniecka, Faithful posant amb el decorat i
vestits originals a l'estrena de l'obra de Nijinski, en 1913
Música
que commou, que exaspera, que intimida...
L’escàndol que hi va haver el dia
de l’estrena també és un viu reflex de la tensió i la violència que imperava en
aquella societat. Tot just començada l’obra es va desfermar una esbroncada
eixordadora, amb el públic dividit en detractors i admiradors que van acabar
embolicant-se en altercats i baralles que impedien fins i tot escoltar la
música als mateixos ballarins a l’escenari. Gertrude Stein, present a la sala,
en va deixar un testimoni esfereïdor: «S’acabava d’iniciar la funció i l’agitació
va començar. L’escena i el seu fons acolorit van ultratjar el públic parisenc.
Uns feien tsss! i els altres aplaudien fortament. Durant tota la interpretació
va ser literalment impossible sentir la música. La nostra atenció es veia
constantment distreta per un home de la llotja del costat que agitava
violentament el seu bastó, fins que va acabar esclafant el barret de copa d’un
entusiasta de la llotja del costat que l’havia desafiat. Tot era increïblement
violent.»
El
fet és que aquests escàndols musicals i artístics eren força habituals en el
París d’aquells anys, i el públic es va acabar enamorant d’aquella orgia
salvatge de sons i ritmes. Allò que mai s’acostuma a dir en recordar aquesta
estrena és que a la segona funció ja només hi van haver quatre crits de
protesta; que a la tercera hi van haver molts aplaudiments (i l’autor va haver de
sortir a saludar) i que poques setmanes després, en una versió de concert de l’obra,
Stravinsky va sortir ovacionat del teatre i la gent el va esperar al carrer per
aclamar-lo.
La consagració de la primavera, doncs, va representar l’arribada
inexorable i irreversible de la música moderna, com un sacrifici de regeneració
que obria les portes a la música del segle XX i enterrava l’estètica anterior.
Però també tenia un inequívoc caràcter premonitori: va ser tot un presagi, una
mena d’oracle sonor que augurava la violència i la devastació que era a punt d’arribar,
a través d’una música ferotge, obsessiva i angoixant. I el sacrifici no és el d’una
jove verge que balla fins a la mort, sinó el de tota una generació de joves que
moririen als camps de batalla europeus en una carnisseria irracional. I cal
preguntar-nos si la música actual, com ho va fer la de Stravinsky, ens diu
coses de nosaltres mateixos, de la nostra civilització, ens posa el mirall al
davant i ens mostra les pulsions humanes i els instints més elementals. Què
reflecteix de nosaltres i de què ens adverteix la música que s’escriu
actualment? Tot plegat, inquietant. Possiblement, l’art (i en especial la
música) permet exterioritzar allò que és intern, alliberar totes les càrregues
del subconscient, expressa millor que cap altre mitjà la veritable naturalesa
humana i totes aquelles pulsions indesxifrables des de la racionalitat i els
dona forma.
Article de Xavier Chavarria publicat al número 714 de la revista Serra d'Or corresponent al mes de juny de 2019.
Reproduït amb autorització de l'autor i de Serra d'Or.
Il·lustracions extretes de Viquipèdia.
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada