CONCERT DE MÚSICA SACRA AL MERCADAL. 24 de març de 2018

Actuació del Cor Maragall


CONCERT DE MÚSICA SACRA

Com en anys anteriors, la vigília del diumenge de Rams, 24 de març, tingué lloc el ja tradicional concert de música sacra a l’església del Mercadal de Girona. Enguany hi intervingueren, per aquest ordre, el Quartet del Cor de Cambra de Girona, el Cor Maragall i la Capella Polifònica de Girona.

El Quartet del Cor de Cambra de Girona, dirigit per Antoni Amorós, amb les veus excel·lents que el conformen, interpretà Ecce Panis de Giuseppe Tartini, Vinea mea electa de Giovanni Pierluigi da Palestrina i O sacrum convivium de Tomás Luis de Victoria.

Quartet del Cor de Cambra de Girona

El programa del nostre Cor Maragall, dirigit com és habitual per la Sara Pujolràs, contingué Domine d’August Söderman, Ave Maris Stella en la versió de Lajos Bárdos, Tristis est de Rafael Manero i I’m gonna Sing, espiritual negre.

Per acabar, la Capella Polifònica de Girona, dirigida per Martí Ferrer, ens oferí Salve Regina de Pau Casals, Antífona i doxologia de Miquel Oliu i Ave virgo sanctissima de Josep Ollé. Miquel Oliu i Josep Ollé són dos compositors catalans actuals ben joves encara i amb un futur esperançador. Em va semblar molt encertat el fet que se’n divulguin les obres.

Capella Polifònica de Girona

Abans de començar l’actuació del Cor Maragall, ens semblà escaient, per la situació creada el dia abans amb l’empresonament dels consellers Bassa, Turull, Rull i Romeva i la presidenta del Parlament Carme Forcadell, amb les quals ja s’elevaven a nou els empresonaments preventius de persones significades en el camp independentista, de llegir aquest poema de David Jou escrit feia un parell de dies, quan l’empresonament dels consellers i la Presidenta del Parlament ja es veia a venir:

          Diumenge de Rams

        Brisa de primavera als palmons i a la vida,
        indignació sagrada flamejant al pensament,
        la justícia corrompent-se en la mentida,
        l’autoritarisme xipollejant en el ressentiment.

        Setmana Santa de debò, doncs:
        la de poders innobles que ofeguen la paraula,
        que atien l’odi i que omplen les presons,
        que volen l’exclusiva del banc i de la taula,
        pròdigs en cops, eixorcs en solucions.

        Setmana Santa de debò, doncs:
        no la d’ingènues cançons enamorades,
        de creences ensucrades i de fes sense raons;
        la setmana de la Creu, dels menyspreus i escopinades,
        la de reis titelles i de lleis degenerades,
        la de Déu prenent partit per les veus humiliades,
        morint, ressuscitant ... Setmana Santa fins al fons.

Una bona part del públic també trobà escaient la lectura, que va ser acollida amb un gran aplaudiment per la majoria d’assistents al concert.

De la nostra part de concert en voldria remarcar el gran dramatisme romàntic de la composició Domine d’August Söderman, la delicadesa de la versió de Lajos Bárdos de l’Ave Maris Stella, la sensibilitat de Tristis est, de Rafael Manero i el ritme i la joia de I’m gonna sing.

I, encara, dir que Rafael Manero va posar aquesta dedicatòria a la partitura manuscrita de Tristis est: “Al maestro Domènec Fita ante su Cristo yacente de la catedral de Gerona, con profunda emoción”.

Crec que entre tots vam fer un bon concert de música religiosa que, com a pròleg musical de la Setmana Santa gironina, va agradar molt al públic. Esperem poder-hi ser, també, l’any vinent.


Xavier Merino, 20 d’abril de 2018
Fotografies de Jordi Baquero

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

CONCERT DE TOTS SANTS 2023

DESPRÉS DEL CONCERT DE TOTS SANTS 2023

QUARANTA ANYS DEL COR MARAGALL - Sara Pujolràs i Naspreda