"EL MESSIES" DE HÄNDEL. MÚSICA DE PASSIÓ, MÚSICA ETERNA - Xavier Chavarria
Monument a Händel a la catedral de Westminster
S’acosta la
Setmana Santa i des d’aquestes pàgines volem reivindicar una obra que, tot i
ser un clàssic en les programacions musicals nadalenques a mig món, va ser
concebuda i és pròpia del temps de Passió: El
Messies de Georg Friedrich Händel. Händel va concebre aquest oratori com
una obra per a la Pasqua de Resurrecció i no pas per al temps de Nadal; de fet,
totes les interpretacions que se’n van fer en vida de l’autor van tenir lloc
durant els mesos de març o d’abril, en època de Pasqua. La referència a la
Nativitat se circumscriu a la primera part de l’oratori, i el celebèrrim cor «Allelujah»
no té res a veure amb el naixement de Jesús, sinó amb la Resurrecció.
Gènesi, en moments convulsos
Georg Friedrich
Händel tenia cinquanta-sis anys quan va compondre El Messies. Corria l’any 1741 i feia més de vint anys que les seves
òperes i la seva música instrumental dominaven la vida musical anglesa. Händel,
que havia nascut a Halle, a Saxònia, el 1685, va visitar per primera vegada
Anglaterra el 1710; hi va tornar la tardor del 1712 i s’hi va quedar per
sempre. L’estimació i el reconeixement que va rebre per part del poble anglès
(i del sobirà Jordi II) el van animar a adoptar la nacionalitat anglesa, l’any
1726.
El
Messies, però, va ser compost en un moment delicat, d’incertesa i de neguit
en la vida del compositor. Händel havia fundat la Royal Academy of Music i havia
escrit trenta-vuit òperes italianes per a l’escena anglesa, moltes de les
quals van assolir un gran èxit; també s’havia dedicat a les obres de
circumstància, com els anthems per a
coronacions, aniversaris i celebracions diverses. El fet d’utilitzar sempre la
llengua anglesa i la seva formidable habilitat en la composició de fragments
corals brillants i exultants li van donar una enorme fama entre el creixent
públic amateur, però també el van encasellar en aquesta mena de música d’ocasió.
Händel també s’havia lliurat amb una
gran il·lusió al nou gènere dramàtic de l’oratori, absolutament verge en la
tradició musical anglesa. El seu primer oratori anglès va ser Esther,
compost i estrenat l’any 1732 amb un gran èxit. Després van venir obres mestres
com Saül i Israel a Egipte. Però l’acceptació per part del públic
va començar a declinar d’una manera constant i creixent; cap altre compositor no
li feia ombra, però els constants enfrontaments amb la noblesa anglesa —que era
la gran consumidora de música a l’època— li van passar factura en forma de boicots
i escàndols diversos. A més, la nit del 12 al 13 d’abril de 1734, Händel havia
patit un accident vascular que l’havia deixat completament paralitzat del
costat dret: no podia compondre, la seva empresa de concerts va haver de tancar
i el seu estat general era deplorable. Miraculosament, es va acabar recuperant,
però aquell moment crític va multiplicar-li deutes i problemes. L’any 1741,
després d’uns quants fracassos, tant de públic com de crítica, Händel va
plantejar-se seriosament la possibilitat de marxar d’Anglaterra, aquell país
que tan bé l’havia acollit fins al punt d’acceptar-lo com a compositor reial i
concedir-li la nacionalitat.
Va ser aleshores quan el virrei d’Irlanda,
William Cavendish, li va fer una proposta que li va retornar la confiança en si
mateix. Li va encarregar un oratori que havia d’estrenar-se l’hivern de 1742 a
Dublín, els beneficis del qual anirien destinats a obres de beneficència.
Aquest oratori va ser El Messies.
Dublín, la salvació
Tot i les seves
dimensions, el desplegament instrumental i la varietat d’efectius vocals
(quatre o cinc solistes i cor), El Messies
va ser compost en un temps rècord, en tan sols tres setmanes. Händel va
començar a esbossar-lo el 22 d’agost de 1741 i el va acabar, amb orquestració
inclosa, el 14 de setembre, tal com figura en les anotacions del manuscrit (la
primera part la va acabar el 28 d’agost i la segona, el 6 de setembre). La
ploma de Händel semblava haver agafat velocitat de creuer perquè només sis
setmanes després va acabar un altre oratori, Samsó, destinat sense cap
mena de dubte a l’efusiu i agraït públic dublinès.
Dublín era aleshores un centre
musical i literari de primer ordre, tolerant, obert i lluny de les intrigues
polítiques de la capital del regne. Händel hi va arribar la tardor de 1741; s’hi
va passar set mesos i hi va fer sis concerts, en els quals van sonar els
oratoris L’Allegro, il Penseroso e Il
Moderato, Ester i Acis i Galatea, l’Oda a Santa Cecília, El festí
d’Alexandre i l’òpera Imeneo. El Messies estava programat per a l’últim
concert. Händel es va endur cantants i músics de Londres per fer les parts
solistes: la soprano Cristina Maria Avoglio, la contralt Susanna Maria Cibber i
l’organista McLaine. S’hi van afegir cinc cantants dels cors de dues esglésies
majors de Dublín, que es van repartir els soli
masculins.
Händel va fer un assaig general del Messies obert al públic el dia 9 d’abril,
a la mateixa sala on s’havia d’estrenar, el New Music Hall de Dublín, que ell
considerava «una sala encantadora on la música sona deliciosament bé». Per al
dia de l’estrena es va demanar a les dames que hi assistissin sense cercles de
faldilles, i als homes sense espasa, per tal que no ocupessin tant espai i
permetessin l’entrada a més quantitat de públic; així es va aconseguir que s’encabissin set-centes
persones en una sala que acostumava a contenir-ne sis-centes.
L’estrena d’El Messies va tenir lloc el dia 13 d’abril de 1742, a les dotze del
migdia, al New Music Hall, amb un èxit enorme. La recaptació va passar de les
quatre-centes lliures (una fortuna a l’època), que van ser distribuïdes entre
tres institucions benèfiques. Un diari de l’època es feia ressò del succés i de
l’estima que el públic dublinès sentia per Händel:
«Dimarts passat, en la nova sala de
música del carrer Fishamble, va ser interpretat el gran oratori del senyor
Händel, El Messies. Els millors
jutges van coincidir a definir-la com una obra com no n’hi ha: falten paraules
per expressar el plaer exquisit que va rebre el públic de la sala, plena de gom
a gom. El més sublim, el més grandiós, i la tendresa, adaptats als mots més
elevats, majestuosos i commovedors, transportaven i encantaven el cor i l’orella.»
El
Messies va tenir un ressò tan gran que Händel no va tornar a escriure cap
òpera més i es va dedicar en cos i ànima durant els deu anys següents a
compondre oratoris.
L’estrena a Londres
Händel va tornar
a Londres l’agost de 1742 i el mes de març següent El Messies va ser estrenat al Royal Covent Garden amb una acollida
freda i distant per part del públic. Escoltar les Sagrades Escriptures en un
teatre sobtava molt el rígid públic anglès. De fet, Händel va haver d’amagar el
títol (el va presentar com a sacred drama
i no pas com a oratori) per tal d’assossegar les crítiques que l’acusaven de
profanar un tema sagrat en un lloc tan poc idoni com el teatre i amb uns
intèrprets que no tenien res a veure amb la litúrgia: la soprano que va fer de
solista era una actriu de personalitat escandalosa, Kitty Clive, actriu còmica,
estrella del music hall, d’inclinacions
liberals i moral dissipada, que havia aixecat polseguera fent una Dalila
provocadora i seductora a l’oratori Samsó
de Händel mateix. I el públic londinenc, que l’adorava actuant al teatre, no la
tolerava per fer papers de caràcter religiós i participar en oratoris sagrats.
Després de l’estrena a Londres només
se’n van fer dues funcions més, i va trigar tres anys a tornar-se a programar,
novament sense èxit. Però el 1749 es va fer una funció al Covent Garden que va convèncer
els assistents, i l’obra va acabar sent acceptada pels londinencs, especialment
quan, a partir de l’1 de maig de 1750, es va començar a interpretar regularment
al Foundling Hospital, un hospici per a nens orfes que rebia els guanys
íntegres de la recaptació.
Des de la seva estrena a Dublín fins
a la mort del compositor l’any 1759, El Messies
va ser interpretat seixanta-vuit vegades, més que cap altre dels seus oratoris.
Ell mateix el va dirigir trenta-sis vegades, i aquesta va ser l’última obra que
va sentir en concert, només vuit dies abans de morir, el 14 d’abril de 1759.
Una reflexió sobre el misteri de la Redempció
A diferència
dels altres oratoris de Händel, que acostumen a basar-se en la vida d’un personatge
de l’Antic Testament, El Messies no
té acció, ni relat, ni sentit teatral: és una obra purament contemplativa, que
convida a la reflexió. Va ser el llibretista, Charles Jennens (1700-1773), qui
va plantejar l’estructura de l’obra en tres parts, la primera sobre la
Nativitat, la segona sobre la Passió (la redempció a través del sacrifici de
Jesús) i la tercera referida a la Resurrecció. El Messies ens parla de Crist, des de la profecia de l’Antic
Testament que anuncia la vinguda d’un salvador fins al dia del judici final,
passant per tota la seva vida terrenal, des del naixement, el patiment, el
calvari i la passió, la mort i la resurrecció. Aquesta última part és brillant
i de celebració, fa referència al triomf de Crist sobre la mort, al judici
final, i els himnes corals il·lustren l’anyell diví que seu al tron per tota l’eternitat.
No es tracta d’una història sagrada,
sinó d’un cant-reflexió sobre el misteri de la Redempció i sobre la relació
entre l’home i Déu. En les dues hores llargues de música es combinen amb una
perfecta simetria recitatius, àries i cors, la qual cosa manté i aviva una
línia dramàtica que va creixent en intensitat i emoció fins a arribar a moments
culminants com el cèlebre «Allelujah».
Precisament aquest és un dels fragments més equívocs de l’obra: sovint es
relaciona amb la Nativitat, amb els cants joiosos dels àngels per l’arribada de
l’infant Jesús. Aquest «Allelujah», però,
és el final de la segona part de l’oratori, la dedicada a la Passió de
Jesucrist, i fa referència directa al moment de la Resurrecció.
El
Messies demana diversos solistes, cor a quatre veus i una orquestra simple
formada per corda i baix continu amb clavecí i orgue, amb dos oboès, fagot,
dues trompetes i timbales. Curiosament, trompetes i timbales intervenen
poquíssim al llarg de l’obra: la primera aparició de les trompetes és a«Glory
to God», quan ja portem més de mitja hora de música. I Händel indica que han de
sonar suaument i des de la llunyania. I no tornen a sortir fins a l’«Allelujah»,
al final de la segona part! És aleshores quan entren per primer cop les
timbales. Sembla que Händel vol dosificar els recursos sonors per provocar un
impacte més gran. Al número final, però, aquests instruments esclaten amb tota
la força i brillantor.
El
Messies és, juntament amb Israel a
Egipte, l’únic oratori de Händel basat directament en les Sagrades
Escriptures, i curiosament no és l’oratori més sofisticat i complex dels que va
escriure: ell valorava molt més (i li van portar molta més feina) Samsó, Saül, Israel a Egipte, Salomó, Judes Macabeu o Teodora.
Tampoc no existeix una versió tancada i definitiva de l’obra: Händel va
modificar-la constantment, i l’adaptava segons els recursos i els músics que
tenia, de manera que a cada interpretació variava el guió i la quantitat d’àries
i cors. Mai no hi ha hagut una versió definitiva.
Una obra mestra amb passatges inoblidables
Un moment tan
especial i corprenedor com l’«Allelujah» ha
generat diverses llegendes i alguna situació curiosa. Diversos musicòlegs li
han atorgat un cert sentit misteriós, quasi esotèric, en considerar-lo el punt
just que marca la secció àurea de l’oratori. Cal tenir en compte, però, que el
material musical d’aquest cèlebre número coral no és original: Händel va
«reciclar» diversos fragments musicals d’obres anteriors (una pràctica, d’altra
banda, força habitual i gens malvista en aquella època, freqüent en altres
genis com Bach o Vivaldi) i l’«Allelujah» és
un «autoplagi» d’un dels concerts per a orgue de l’opus 4, que havia compost
tres anys abans, el 1738. Händel reutilitza aquesta música, però li atorga un
caràcter més solemne i brillant. Un altre exemple d’aquest reciclatge musical
és al número coral «For unto us a child is born», que és una rèplica exacta de
la música de la seva cantata italiana «No, di voi non vo fidarmi».
I sembla ser que en una de les
audicions londinenques d’El Messies,
en sentir l’«Allelujah», el rei
d’Anglaterra, que assistia al concert amb tot el seu seguici, es va posar
dempeus emocionat per la solemne grandesa d’aquella música; immediatament, tot
el públic present a la sala va fer el mateix i ningú no es va asseure fins que
es va acabar el número coral. Aquesta anècdota s’ha acabat convertint en tradició, i encara avui dia a Anglaterra el públic acostuma a
posar-se dempeus en sentir l’«Allelujah».
Probablement El Messies i la resta d’oratoris de Händel no arriben a la sublim altura
artística de les passions de Johann Sebastian Bach pel que fa a la profunditat
contemplativa; però són insuperables en la seva progressió dramàtica i en la
seva transparència i sinceritat d’emocions. L’audició d’El Messies va impressionar tant Franz Joseph Haydn (que el va sentir
més de trenta anys després de la mort de l’autor) que li va inspirar la
composició dels seus dos grans oratoris, La
Creació (1798) i Les estacions
(1801).
Poc temps després de l’estrena a
Londres, Händel va visitar el comte de Kinnoul, que el va felicitar per haver
donat al públic «un noble divertiment»; Händel, contrariat, li va respondre que
s’hauria sentit decebut d’haver-los simplement «divertit»: la seva intenció era
fer-los millors, més feliços.
Article de Xavier Chavarria publicat a la revista SERRA D'OR, núm. 688, abril 2017
Reproduït amb autorització de l'autor de l'article i de la revista.
Il·lustració extreta de
http://www.artandarchitecture.org.uk/images/conway/d4ba39c3.html
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada