CONCERT DE MÚSICA SACRA 2017 - Xavier Merino
Tots els intèrprets al cant comú
Aquest concert s’esdevingué el 8 d’abril, vigília del diumenge del Ram i hi prengueren part el Quartet del Cor de Cambra de Girona, la Capella Polifònica de Girona, la Coral Xàntica i el Cor Maragall.
Quartet del Cor de Cambra de Girona
El Quartet del Cor de Cambra de Girona,
dirigit per Antoni Amorós i
acompanyat a l’orgue per Joan Sadurní,
interpretà tres responsoris de Matines de Setmana Santa de Tomàs Luis de
Victoria (1548-1611): Jesum tradidit
impius, O vos omnes i Aestimatus sunt. Acabà amb la Lletania de la Mare de Déu de Tomàs
Milans (1672-1742). Milans nasqué i morí a Canet de Mar (Maresme); primer va
ser escolà i de l’any 1701 fins al 1714 director de la Capella del Palau de la
Comtessa de Barcelona. Des de 1714 fins al 1735, mestre de capella de la
Catedral de Girona. La interpretació de totes quatre peces va ser molt bona.
Capella Polifònica de Girona
A continuació la Capella Polifònica de Girona, dirigida
actualment per Martí Ferrer,
interpretà l’Ave Maria de Tomàs Luis
de Victoria, el Regina Coeli a dos
cors de Joan Cererols (1618-1686) i tancà la seva actuació amb l’esplèndid O vos omnes de Pau Casals (1876-1973)
que va fer commoure el públic que omplia el Mercadal.
Coral Xàntica
Continuà el concert
la Coral Xàntica, dirigida per Sara Pujolràs i acompanyada al piano
per Joan Sadurní, va fer una
magnífica interpretació de Misericordia,
de J. Reese Norris (*1973), A prayer for
peace, de P.F. Tillen (*1926), Marchin’
to freedom, de R. Dilwoerth (*1970) i acabà amb Amazing Grace arranjada per B. Dewagtere (*1958). Les dues primeres
obres transmeten un sentiment de bellesa i placidesa extraordinari. Les altres
dues, negres espirituals, més rítmiques però que, especialment l’última,
desprenen una gran serenitat.
Cor Maragall
A continuació el
nostre Cor Maragall, dirigit per Sara Pujolràs, interpretà:
In monte Oliveti, de
Franz Schubert (1797-1828). El text és del primer responsori de les vigílies de
Dijous Sant. Schubert expressa l’angoixa que degué sentir Jesús a la muntanya
de les oliveres quan pregava, després del sopar pasqual, mentre esperava que
arribessin Judes i els qui anaven a agafar-lo.
Cant espiritual, amb música d’Àngels
Alabert (*1937) sobre el text del conegut poema de Joan Maragall. Àngels
Alabert, fundadora i primera directora del Cor Maragall, en la seva joventut es
va sentir profundament interpel·lada per aquest poema i decidí fer-ne aquesta obra.
La música, emotiva i espectacular, reflecteix els sentiments, els dubtes, les
certeses i l’esperança de Maragall davant la mort que, quan escriví el poema,
ja devia veure propera.
Free at last, negre espiritual
amb arranjament de Jester Hairston (1901-2000). El text es fonamenta en el
llibre Levític bíblic (Lv 25,39) quan parla de la llibertat que assoliran els
esclaus en els anys de Jubileu. És un cant de joia esclatant, amb un ritme molt
marcat, dels esclaus negres americans per celebrar l’assoliment de la seva
llibertat l’any de Jubileu.
El concert s’acabà
amb el cant conjunt de Stabat Mater
de Zoltan Kodály (1882-1967) dirigit per Antoni Amorós.
Àngels Alabert i Feliu
Vull remarcar que per als i les cantaires del Cor Maragall va ser molt estimulant i reconfortant, a l’hora de cantar el Cant Espiritual, la presència entre el públic de la compositora de l’obra, Àngels Alabert, fundadora i primera directora del nostre Cor, que ben merescudament, rebé una gran ovació per part del públic i cantaires.
Xavier Merino, 5 de
maig de 2017
Fotografies de Jordi Baquero del web del Cor Maragall
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada