EL DESEMBRE CONGELAT I LOUIS-CLAUDE DAQUIN - Xavier Merino

 
Louis-Claude d'Aquin
 Paris (4 juillet 1694 - 15 juin 1772).

Em sembla que va ser la tardor de 1989 que vaig adquirir el reproductor de discos compactes. Al cap de poc, a la botiga Perfils, del carrer de Ciutadans, em vaig firar un estoig amb sis discos d’orgue d’Harmonia Mundi, Orgues Historiques d’Europe i, sorpresa, en un dels discos hi havia una obra amb la melodia d’El desembre congelat. Després d’un temps de no sentir-los aquests dies els he tornat a escoltar i aquesta obra m’ha tornat a sorprendre agradablement.

N’és autor el parisenc Louis-Claude Daquin, que visqué entre 1694 i 1772 i el títol de l’obra és Noël X  pour grand jeu et duo i és de l’àlbum Noëls variées editat el 1757. La versió que en tinc és de Michel Chapuis a l’orgue de l’església abacial de Marmoutier, a Alsàcia, orgue construït el 1710 per André Silbermann.

I em pregunto: com devia anar a parar a coneixement de Daquin la nostra melodia tradicional. O, potser, era tradicional d’algun altre país i l’hem importada? Si algun filòleg m’ho sap explicar li ho agrairé de cor.

Curiosament, a la Viquipèdia francesa, l’exemple de música de Daquin que es pot reproduir és aquesta obra. Us recomano d’escoltar-la. És una música exultant que omple el cor de joia nadalenca. Ja fa anys que la coneixia perquè les monges de Sant Daniel la interpretaven aquests dies de Nadal, però fins que no vaig tenir el disc no vaig saber qui n’era l’autor i em pensava que era un arranjament de la nostra cançó tradicional.

L’enllaç per escoltar-la, si en Lluís no aconsegueix de fer-la audible directament al bloc, és Louis-Claude Daquin - Wikipédia
                                                                       Xavier Merino

(No ha estat possible fer-ho audible directament al blog. Punxeu l'enllaç en color blau i anireu a la pàgina de cerca. A sota, a l'esquerra veureu un rquadre que diu "Fichier audio". Punxeu aquí i ho podreu escoltar).
Entrat inicialment per Lluís Gil el 8 de gener de 2011

Comentaris

Entrades populars d'aquest blog

CONCERT DE TOTS SANTS 2023

DESPRÉS DEL CONCERT DE TOTS SANTS 2023

QUARANTA ANYS DEL COR MARAGALL - Sara Pujolràs i Naspreda