LA CAPELLA CLÀSSICA POLIFÒNICA DEL FOMENT DE LES ARTS DECORATIVES. El primer Cor de Cambra de Catalunya - ALBERT MORCILLO
Capella Clàssica Polifònica del Foment de les Arts Decoratives dirigida per Enric Ribó
La postguerra és una de les èpoques més fosques i depriments
de la història catalana. El present article, fruit del treball presentat a
l’Escola Superior de Música de Catalunya per a l’obtenció del grau de direcció
de cor, explica com, malgrat les dificultats d’aquella època, la determinació, la
vocació i el desig d’uns cantants els van permetre continuar la seva activitat
coral iniciada abans de la guerra i aconseguir l’èxit dins el panorama musical.
El
31 de maig de 1935, l’Orfeó Català commemorà el 250è aniversari del naixement
de J.S. Bach (1685-1750). Per a aquesta celebració, l’Orfeó interpretà al Palau
de la Música la cantata núm. 161, Vine, dolça hora de la mort i el Gloria,
Sanctus, Benedictus i Agnus Dei de
la Gran Missa en si menor. En aquella
ocasió, els solistes foren: Andreua Fornells de Sayós, soprano; Concepció
Callao de Sánchez Parra, contralt; Emili Vendrell, tenor; Eduard Toldrà, violí
solista; Vicenç M. de Gibert, organista, i el director fou Lluís Millet.
Mentre
l’Orfeó Català preparava el concert, aquell mateix mes de maig de 1935, un grup
d’estudiants de l’Escola Municipal de Música de Barcelona, l’actual Conservatori
del Bruc, formà un cor per cantar corals de Bach que s’anomenà Cor Mixt
Polifònic. Aquest grup d’estudiants, a partir dels corals de Bach, s’interessà
també per la polifonia del Renaixement; d’aquesta manera, Bach fou l’autor més
modern que cantaven.
Un any
més tard, el juliol de 1936, esclatava la Guerra Civil espanyola. Sis mesos
després, el Comissariat de Propaganda de la Generalitat de Catalunya organitzà
dos concerts benèfics al Palau de la Música. Els concerts se celebraren el 17
de gener i el 14 de febrer de 1937 i es realitzaren «a profit dels nens
refugiats i Milícies». Hi actuà el
Cor Mixt Polifònic i interpretaren corals de Bach i madrigals del Renaixement
de J. Dowland, C. Le Jeune, O. di Lasso i H.L. Hassler.
Mentre la guerra s’agreujava, el Cor Mixt Polifònic aturà la seva trajectòria.
Però
tot just finalitzà el conflicte, l’abril de 1939, els cantaires van reprendre l’activitat. Ara bé, la situació política havia canviat. El
franquisme havia guanyat la guerra i començava a imposar la doctrina
nacionalcatòlica; era una època de canvis. El Cor Mixt Polifònic, «aconsellat»
pel franquisme, va canviar-se el nom. Elisenda Climent, filla d’Enric Climent,
que fou cantaire de la coral, recorda com el seu pare li explicava que el
franquisme els va imposar adoptar
un nom amb «ferum d’Església» si volien continuar cantant. Per aquest motiu, el
Cor Mixt Polifònic des d’aquell moment s’anomenà Capilla Clásica Polifónica. Un
altre element nou que van introduir va ser el repertori: si abans de la guerra
cantaven corals i madrigals, ara incorporen motets.
Una altra modificació important en els mesos
posteriors a l’acabament de la guerra fou el canvi de director. Enric Ribó i
Sugrañes (1916-1996), violinista, compositor, director i professor de direcció
coral, dirigí la Capella al llarg dels trenta anys de trajectòria de la coral.
En una carta datada el 18 de juny de 1945 i dirigida a la Junta de la Capella
explica:
«Recordo
que el nostre amic i president Enric Climent, en un temps en què la Capella va quedar
sense director (això era al principi de la seva formació, quan encara no havia
actuat enlloc), va proposar-me que intentés de dirigir-la fins que el mestre
Jordà tornés a ocupar el lloc que se li havia proposat. Va passar algun temps i
finalment va renunciar a ocupar de nou aquest lloc. Així fou com vaig quedar-me
director de la Capella. Al principi, molts dels companys cantaires no veien amb
gaire bons ulls que jo els dirigís, però l’amic Climent va lluitar per a
sostenir-me en el lloc on estava, la qual cosa li agraeixo de tot cor. Poc a
poc vàrem anar progressant i vaig tenir la fortuna de portar la Capella de tal
manera que des del primer concert que vàrem celebrar fins al darrer d’aquesta
temporada sols hem conegut l’èxit absolut.»
Enric Ribó explica molt bé el canvi de director
que es produí entre l’abril de 1939, fi de la guerra, i el 16 de
juliol de 1940, data del primer concert celebrat per la Capella Clàssica
Polifònica a la casa Tharrats, situada al carrer d’Astúries, número 26, de
Barcelona, per commemorar el 190è aniversari de la mort de Bach. Molt
probablement el mestre Jordà, de nom Pere, fou professor de l’Escola Municipal
de Música i fou també el director del Cor Mixt Polifònic. Un altre personatge
que cita Ribó i que ja ha estat anomenat anteriorment és Enric Climent
(1910-1983), que, a més de cantaire del Cor Mixt Polifònic, fou el president de
la Capella, violista, baríton i fundador de l’editorial musical Clivis.
Per
tant, en els quinze mesos que transcorren entre la finalització de la Guerra Civil
i el primer concert, la Capella es reorganitza, s’adapta als nous temps, canvia
de director i reprèn amb vehemència la seva activitat.
Un
procés similar patí una altra entitat barcelonina protagonista també d’aquest
relat: el Foment de les Arts Decoratives. El FAD, fundat el 1903, aturà les
seves activitats per la Guerra Civil, però tot just finalitzà el conflicte el
seu president, Santiago Marco, inicià les gestions per a reprendre-les. La repressió
i la doctrina nacionalcatòlica s’introduïren també en el FAD. El 4 de gener de
1940 es reuní la Junta per primera vegada després de la guerra; a partir
d’aquell moment, la Junta s’anomenà Comisión Gestora Depuradora. El règim
imposà noves activitats, entre les quals una Oficina de Información Litúrgica, que
oferia assessorament sobre el mobiliari, el vestuari, els objectes de culte, etc.
La
seu del Foment de les Arts Decoratives era la cúpula de l’actual teatre
Coliseum de Barcelona, un espai ampli, diàfan i amb un sostre en forma de
cúpula que facilitava segurament una excel·lent acústica per a realitzar
concerts. Després d’un any de reorganització, el 1941 es començaren a celebrar
activitats i concerts en el FAD: es va fer una sèrie de conferències sobre art
litúrgic, la cèlebre concertista de clavicèmbal Wanda Landowska oferí concerts,
i la soprano Maria Teresa Fius també hi actuà el 4 de maig. La Cúpula començà a
esdevenir una sala d’espectacles on se celebraven concerts, conferències,
exposicions i festes.
Paral·lelament,
la Capella Clàssica Polifònica també començà a consolidar la seva activitat
musical. Entre els concerts celebrats a la primera meitat de 1941, són de
destacar els realitzats al Casal del Metge i al Palau de la Música. La creixent
activitat musical de la Capella motivà els seus components a millorar la seva
organització: buscar un local per a assajar en condicions òptimes i un espai on
fer les reunions i les gestions necessàries per a l’organització de concerts.
Molt probablement, els components de la Capella van assistir al recital de
Maria Teresa Fius celebrat a la Cúpula el 4 de maig de 1941, ja que la soprano
era cantant de la coral. En aquell concert, els cantaires i segurament el seu
director, Enric Ribó, es van adonar que la Cúpula era un espai idoni per a
assajar: una sala àmplia amb piano i que formava part d’una entitat amb una sòlida
infraestructura organitzativa i administrativa. Ideal per a assajar i portar a
terme les gestions necessàries per a desenvolupar la seva activitat musical.
Per aquests motius, el juny de 1941 la Capella sol·licita al FAD formar part de
la Sección de Orientación Litúrgica i poder utilitzar la Cúpula per a assajar. El
FAD cedí a la Capella la Cúpula per a fer-hi tres assaigs setmanals i un
despatx per a les tasques administratives, i també es comprometia a donar
suport a les seves activitats musicals. Com a compensació, la Capella oferia
dos concerts gratuïts anuals al FAD. Des d’aleshores, la Capella es vincula al
FAD i adopta el nom de Capilla Clásica Polifónica del Fomento de las Artes Decorativas.
La
Capella representà un nou model coral: el cor de cambra. A diferència dels cors de Clavé,
formats per homes aficionats al cant coral, i dels orfeons, masses corals
formades per desenes de dones i homes també aficionats al cant coral, la Capella
Clàssica Polifònica estava formada per trenta cantants, i el més important és
que eren professionals i no aficionats, interessats en una nova estètica
musical coral, en una nova manera de cantar i amb un director exigent, que es
va preocupar dels aspectes tècnics de la direcció coral i de formar futurs
directors. A més, la Capella fundà també una orquestra que els acompanyava quan
el repertori ho requeria; era l’Orquesta de Cámara de la Capilla Clásica
Polifónica del Fomento de las Artes Decorativas.
El
model dels cors de cambra que inicià la Capella Clàssica Polifònica del FAD fou
seguit posteriorment per Oriol Martorell, el 1947, amb la fundació de la Coral
Sant Jordi, i per Manel Cabero el 1951 amb la fundació del Cor Madrigal. Una
conseqüència important d’aquest moviment coral, que afavorí el desenvolupament
coral català dels anys posteriors, fou la creació de dues editorials musicals
que van començar a editar partitures corals en una època en què encara eren
manuscrites: el 1946, Enric Climent Viñas fundà l’editorial Clivis, un nom
format per la contracció dels seus cognoms i que, a més, coincideix amb el nom
d’un neuma gregorià. El 1959, Oriol Martorell i Lluís Farreny funden
l’editorial MF, nom que és un joc de paraules entre el terme musical mezzoforte i els cognoms dels fundadors.
Actualment, el fons MF està integrat en el catàleg de l’editorial Clivis.
Així
doncs, malgrat els nous temps, les ferums dels anys quaranta no van esborrar
els projectes iniciats abans de la guerra, que es van adaptar sense perdre l’essència,
i la passió dels seus protagonistes per la música i l’estètica els va ajudar a
sobreviure en aquells anys difícils i a continuar treballant per la cultura del
nostre país.
Article d'Albert Morcillo publicat al número 694 de la revista SERRA D'OR del mes d'octubre de 2017. Reproduït amb permís de la revista i de l'autor.
Fotografia extreta de la pàgina web del F.A.D. http://www.fad.cat/activities/view/1183
Fotografia extreta de la pàgina web del F.A.D. http://www.fad.cat/activities/view/1183
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada