LUTIERS, ELS DARRERS ARTESANS - Josep Poch Clara
Antonio Stradivari era un italià que feia de lutier,
és a dir, fabricava instruments musicals. Va treballar entre el 1680 i el 1730
a la ciutat de Cremona tot dirigint un taller amb diversos treballadors. Es
calcula que va produir més de 1.000 instruments, dels quals se’n conserven uns
650. No va ser l’únic lutier que treballava en aquella època, en què la música
es trobava en ple període barroc, un temps que va posar les bases de la música
culta actual, en què proliferaven les orquestres que treballaven per a nobles i
prínceps i també havia nascut l’òpera com a gènere musical, amb gran èxit als
llocs on es representava.
Hi havia altres lutiers en aquella època, però de tots
plegats, Stradivari va ser el més famós, conegut més pel seu nom en llatí, ja
que signava els violins com Antonius Stradivarius. La fama dels seus
instruments ha fet que els seus violins i violoncels avui dia tinguin un valor
estratosfèric. Fa anys hi havia violinistes que van tenir el seu propi
Stradivarius, com Yehudi Menuhin, però donat que avui dia un instrument
d’aquest lutier val milions d’euros, els Stradivarius que fan servir músics
solen ser propietat de fundacions o fons d’inversió que els deixen en préstec.
Un instrument fet per un lutier fa tres-cents anys, convenientment restaurat,
sona de meravella si és tocat per un bon músic, malgrat la seva antiguitat. En
una època, l’actual, en què la majoria de productes que comprem són industrials
i duren poc, aquest fet ens fa prendre consciència de la qualitat de la feina
artesana, avui dia tan escassa. Cal dir que si tots els objectes que comprem
fossin artesanals no els podríem pagar. La industrialització va portar a la producció
en massa de qualsevol tipus de producte, a una pujada exponencial de la
productivitat i també una baixada espectacular de preus. Avui dia comprem
moltíssimes més coses que els nostres avantpassats a un prou molt més baix,
però de menys qualitat i menys durada. No es pot tenir tot.
Actualment, si volem comprar un violí, tenim dues
opcions. O el comprem fabricat industrialment, amb un rang de qualitats molt
ampli, o bé el podem encarregar a un lutier, que trigarà dos mesos a fer-lo i
ens cobrarà un preu molt més alt, però serà una obra d’art. Recentment, amb la
Societat Handeliana de Girona, vam visitar el lutier Eduard Sitjas, que té el
seu taller al Barri Vell gironí. El primer que ens va dir va ser: “La meva
feina no ha canviat des del 1700, jo podria estar treballant en aquella època i
faria pràcticament el mateix.” L’Eduard és a la vegada un ebenista, un artesà,
un artista i una persona que estima la seva feina, perquè cada violí o
violoncel que produeix és una peça única. La feina comença parlant amb el músic
que li encarrega l’instrument per esbrinar quin tipus de timbre desitja i com
li agradaria que sonés. Aleshores el lutier comença la seva creació. Li cal
comprar la fusta, habitualment a França o a Itàlia, ja que ha de tenir unes
característiques específiques. Els llocs d’on prové la fusta són els mateixos
des de fa segles. Les dimensions de l’instrument les agafa directament dels que
feien els lutiers Stradivari i Guarneri del Gesù, i després de setmanes de
feina haurà creat una meravella.
En el temps en que vivim, en què en tot moment es
parla de productivitat, competitivitat i en què contínuament hem de fer un munt
de coses en poc temps, veure com algú produeix meravelles úniques de forma
artesanal, sense pressa, i enllaçant directament amb la tradició dels lutiers
italians del 1700 és, senzillament, fantàstic.
Article de Josep Poch Clara, Catedràtic d'Ensenyament Secundari, publicat a la pàgina 32 del diari El Punt Avui de diumenge 16 de febrer de 2025
https://www.elpuntavui.cat/opinio/article/8-articles/2497209-lutiers-els-darrers-artesans.html
Reproduït amb autorització de l'empresa editora.
Nota.- Les persones aficionades a qüestions referents als lutiers i la fabricació de violins, violes i violoncels, poden trobar informació del llibre El violí d'en Lev, d'Helena Attlee, en què d'una manera amena i atractiva s'explica la història de la fabricació de violins, violes i violoncels, amb quina fusta es fabricaven i encara es deuen fabricar, els vernissos, ..., al post del 23 d'agost de 2023 d'aquest blog.
https://elcormaragall.blogspot.com/2023/08/el-violi-den-lev-una-aventura-italiana.html
Comentaris
Publica un comentari a l'entrada